به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۸

ادامه اعتراضات ضد دولتی در عراق، شلیک مأموران به سوی معترضان

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی روز یکشنبه برای دومین روز با صدها معترض در بغداد و جنوب عراق درگیر شده و به سوی آنها گلوله‌های جنگی شلیک کردند. منابع محلی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند در این درگیری‌ها دست‌کم ۱۷ نفر از معترضان زخمی شده‌اند که در بدن شش نفرشان زخم گلوله دیده می‌شود.

این درگیری‌ها زمانی شدت گرفت که نیروهای امنیتی بامداد یک‌شنبه سعی در برچیدن چادرهای تحصن معترضان در مرکز بغداد کردند.

طی دو روز اخیر تظاهرکنندگان جوان اکثراً به سمت پلیس ضد شورش سنگ انداخته‌اند، اما برخی کوکتل مولوتف هم پرتاب کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، در ناصریه در جنوب عراق نیز نیروهای امنیتی به سوی معترضان شلیک کردند اما هنوز آماری از تلفات احتمالی گزارش نشده است.

معترضان پس از بازگشایی گذرگاه‌های اصلی در ناصریه دوباره در میدان‌های اصلی این شهر تجمع کرده‌اند. تجمع روز یک‌شنبه پس از آن صورت می‌گیرد که یک روز پیش از آن، درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان در ناصریه سه کشته به‌جا گذاشت.

در کربلا نیز صدها نفر از دانشجویان روز یکشنبه برای حمایت از مطالبات معترضان در میدان اصلی شهر تجمع کردند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، پس از آنکه مقتدا صدر، روحانی مهم شیعه، حمایت خود از اعتراضات را پس گرفت، چادرهای جدیدی در این شهر برای ادامه اعتراضات ایجاد شده است.

از اکتبر پارسال اعتراضات مردمی به فساد دولتی و بیکاری، همچنین نفوذ ایران در عراق ۵۰۰ نفر کشته بر جای گذاشته است. عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر کشور در پی اوج‌گیری اعتراضات استعفا داده و هنوز دولت جدید عراق تشکیل نشده است.

ژانین هنیس پلاسخارت، نماینده سازمان ملل در عراق، با انتشار بیانیه‌ای از سیاستمداران عراقی خواسته تا اقدام به اصلاحاتی برای راضی کردن معترضان بکنند و از معترضان نیز درخواست کرده تا اعتراضات را صلح‌آمیز نگه دارند.

وعده‌های مکرر اصلاحات از سوی سیاستمداران این کشور نتوانسته است معترضان عصبانی و غالباً جوان این کشور را آرام کند.

معترضان همچنین خواهان دادگاهی شدن کسانی هستند که دستور کشتار مردم را صادر کرده‌اند.

در این میان گزارش‌هایی از ربوده شدن برخی معترضان در مناطق روستایی اطراف بغداد منتشر شده‌است. سازمان ملل می‌گوید شبه‌نظامیان عراقی کارزار گسترده‌ای برای تهدید، ربودن و کشتن معترضان آغاز کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران، به‌ویژه حشدالشعبی نقش گسترده‌ای در سرکوب اعتراضات داشته‌اند.

آمریکا استفاده از «خشونت بیش‌ از حد» در رویارویی نیروهای امنیتی عراق با معترضان، به ویژه در شهر ناصریه را «تکان‌دهنده و بی‌شرمانه» خوانده و از دولت عراق خواسته است که پیرامون این موضوع تحقیق کند.

رادیو فردا