به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۸

وزارت خارجه آمریکا: نامزدهای انتخابات مجلس ایران هم‌شکل هستند

 توییتر مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامل چند تصویر مشابه از آیت‌الله علی خامنه‌ای است.
وزارت خارجه آمریکا گزینش نامزدهای انتخاباتی ایران را به استهزا گرفته و جناح اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی رای‌دهی برای بیش از نیمی از کرسی‌های مجلس را بی اثر دانسته است. 

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود با اشاره به گزینش نامزدهای انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان، گفته است: "شورای نگهبان که اعضای آن منصوب خامنه‌ای هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس ایران را رد صلاحیت کرده است. بی‌جهت نیست که همه نامزدهای باقیمانده هم‌شکل‌اند ."

در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در ایران، تنها کسانی حق شرکت به عنوان نامزد را دارند که پیشاپیش از سوی شورای نگهبان برای تصدی این سمت‌ها مناسب تشخیص داده شده باشند. رای‌دهندگان سپس مجاز هستند از میان این نامزدها، افرادی را برگزینند.

قرار است مرحله اول رای‌دهی در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی روز ۲ اسفند برگزار شود. نام‌نویسی داوطلبان نامزدی در این انتخابات بین روزهای ۶ تا ۱۰ آبان انجام شد و صلاحیت آنان در دو مرحله توسط وزارت کشور و شورای نگهبان بررسی شده است.

به گزارش رسانه‌ها و مقامات دولتی در ایران، شورای نگهبان صلاحیت شمار قابل توجهی از نامزدها به خصوص افراد وابسته به جناح موسوم به اصلاح‌طلب را هم رد کرده و به آنان اجازه نامزدی انتخابات را نداده است. بعضی از نمایندگان دوره کنونی مجلس نیز فاقد صلاحیت نمایندگی تشخیص داده و از شرکت دوباره در انتخابات محروم شده‌اند.

جناح اصلاح‌طلب شورای نگهبان را به تبعیض علیه خود متهم کرده اما مقامات شورای نگهبان تاکید دارند که براساس ضوابط خود عمل کرده و تعلق‌های جناحی در تصمیم‌گیری آنان تاثیر نداشته است.

با اینهمه، نهاد موسوم به شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان با صدور بیانیه‌ای گفته است که "به نظر می‌رسد که تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس از پیش معلوم است." مجلس شورای اسلامی دارای ۲۹۰ کرسی است. براساس این بیانیه در این حوزه‌های انتخاباتی "اساسا رقابتی حتی بین اصولگرایان نیز شکل نخواهد گرفت و در نزدیک به ۷۰ کرسی، در بهترین حالت رقابتی کم رمق فقط بین اصولگرایان برقرار است."

این بیانیه اظهار می‌دارد که در حوزه تهران "علاوه بر حذف نامزدهای شاخص اصلاح‌طلب، بخش قابل توجهی از نمایندگان فعلی مجلس نیز رد صلاحیت شده‌اند. این حذف شامل تقریبا بیش از ۹۰ درصد نمایندگان اصلاح‌طلب در دیگر حوزه‌های انتخابیه غیر ازتهران است."

شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات برای حفظ نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد، از محدودیت‌هایی که برای حضور این جناح در مجلس شورای اسلامی ایجاد شده انتقاد کرده و گفته است که موضوع رد صلاحیت‌ها را از راه‌های قانونی دنبال خواهد کرد.

رسیدگی قانونی به تصمیم شورای نگهبان در رد صلاحیت دواطلبان نامزدی بر عهده همین شوراست

شورا سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اعلام اینکه در انتظار تجدید نظر شورای نگهبان در مورد رد نامزدهای جناح اصلاح‌طلب است، گفته است که "چنانچه دایره انتخاب مردم با تنگ نظری همچنان بسته بماند، ما نمی‌توانیم زینت‌المجالس باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت."

هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه تهران از مردم خواست که در انتخابات مجلس رای دهند و آن را برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ضروری دانست. او گفت که بعدا بازهم در این مورد صحبت خواهد کرد.

مقامات جمهوری اسلامی حضور مردم پای صندوق‌های رای را نشانه حمایت آنان از نظام و رهبران آن معرفی می‌کنند.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری که پیشتر رد صلاحیت گسترده نامزدها را مورد انتقاد قرار داده بود، توصیه کرد که مردم "علیرغم شرایط حاکم" در انتخابات مجلس شرکت کنند. وی در مورد اینکه در فقدان نامزدهای مورد نظر او، رای‌دهندگان باید به چه کسانی رای دهند توصیه‌ای نکرد.

طی دو سال گذشته، تظاهراتی علیه حکومت در شماری از شهرهای ایران برگزار شده که ابراز مخالفت با هر دو جناح و رد مبانی نظام حکومت جمهوری اسلامی از شعارهای آنها بوده است.

بی بی سی  فارسی