به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۱، ۱۳۹۸

حضور مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ایرانی

در مجمع جهانی داووس
مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ایرانی قرار است در پنلی در داووس که به وضعیت ایران می‌پردازد، شرکت کند. او در توئیتر گفته است که در باره چه موضوعاتی صحبت خواهد کرد. ظریف در نشست داووس شرکت نمی‌کند. به گزارش دويچه وله، از یکم تا چهارم بهمن (۲۱ تا ۲۴ ژانویه) حدود سه هزار تن از مدیران ارشد، سیاستمداران بلندپایه، دانشمندان و نمایندگان جامعه مدنی از کشورهای گوناگون در "مجمع جهانی اقتصاد" در داووس سوئیس به بحث و تبادل‌نظر می‌پردازند.
اوضاع اقتصادی و محیط‌زیستی در جهان از مهم‌ترین موضوعات این نشست بین‌المللی در سوئیس است.


مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ایرانی مقیم ایالات متحده نیز در این نشست حضور خواهد داشت.

علی‌نژاد در توئیتر نوشت، در پنلی که مربوطه به اوضاع ایران است شرکت می‌کند تا از جمله در باره "کشته‌شدن یک‌هزار و ۵۰۰ نفر" و دستگیری "هفت هزار" نفر در اعتراضات آبان‌ماه، مرگ ده‌ها تن درتشیع جنازه قاسم سلیمانی و ۱۷۶سرنشین هواپیمای مسافربری اوکراین در نزدیکی تهران صحبت کند.


۱) به نشست داووس دعوت شدم

نکات من در پنلی از وضعیت ایران:


۱۵۰۰نفر را در اعتراضات آبان کشتند

۵۶نفر را در تشیع جنازه سلیمانی

۱۷۶مسافر هواپیما را با موشک

۷۰۰۰نفر به جرم اعتراض زندان هستند

برادر خودم را هم گروگان گرفتن تا ساکتم کنند.

مردم ایران شهروند نیستند گروگان ج. اسلامی هستند





او قرار است که مواردی از فشار بر خانواده‌های قربانیان تجمعات اعتراضی در ایران را نیز مطرح کند و از "رهبران جهان" بخواهد، حقوق شهروندان ایرانی را قربانی منافع اقتصادی و مناسبات تجاری خود نکنند.


عدم شرکت ظریف

روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که محمد جواد ظریف در مجمع داووس شرکت نخواهد کرد.

عباس موسوی گفت: «به رغم دعوت رسمی اولیه و حتی حضوری از ایشان، برنامه تنظیم شده ایشان را به هم زدند و ترتیبات دیگری را در نظر گرفتند و در همین چارچوب این سفر متاسفانه انجام نمی‌شود.»

موسوی توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد.

تونبرگ، ترامپ و طرفداران محیط‌زیست

در نشست داووس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و گرتا تونبرگ، چهره برجسته‌ مقابله با نابودی محیط‌زیست به دست‌ بشر نیز شرکت خواهند کرد.

ترامپ از جمله افرادی است که هشدارهای پژوهشگران و طرفداران محیط‌زیست نسبت به خطرهای حاد زیست‌بومی را جدی نمی‌گیرند.

اواخر نوامبر ۲۰۱۹ دونالد ترامپ به‌طور رسمی آمریکا را از پیمان اقلیمی پاریس خارج کرد. این پیمان برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی تهیه شده و ۱۸۸ کشور آن را امضا کرده‌اند.

یک روز پیش از برگزاری مجمع جهانی، بیش از ۵۰۰ تن از مخالفان این نشست از سوئیس و دیگر کشورهای اروپایی برای برگزاری برنامه‌های اعتراضی به داووس رفتند.

آنها معقتدند که سران کشورهایی که در نشست داووس شرکت می‌کنند، می‌توانند از نابودی محیط زیست جلوگیری کنند اما به دلایل گوناگون در این زمینه به‌طور جدی اقدام نمی‌کنند.

دویچه وله فارسی