به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۸

پرزیدنت ترامپ پیشنهاد ایران برای مذاکره به شرط لغو تحریم را رد کرد: نه، مرسی!

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توییتی که شنبه شب به زبان فارسی منتشر کرد پیشنهاد برداشتن تحریم های ایران پیش از شروع مذاکره با این کشور را رد کرده است.

پیشتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه ای با نشریه آلمانی اشپیگل گفته بود که کشورش حتی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در حمله پهپاد آمریکایی در بغداد، مذاکره با این کشور را مردود نمی داند.

او به اشپیگل گفت: "برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید باشد، برای ما رفتار آنها مهم است. دولت ترامپ می تواند مسیر گذشته اش را اصلاح کند، تحریم ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز پشت میز مذاکره هستیم. آنها هستند که میز را ترک کرده اند."

آقای ترامپ در واکنش نوشت "وزیر امور خارجه ایران می گوید ایران خواستار مذاکره با ایالات متحده است اما می خواهد که تحریم ها برداشته شود. نه، مرسی!"

پس از توییت رئیس جمهور آمریکا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به آن واکنش نشان داد و به دونالد ترامپ توصیه کرد که "بهتر است که نظرات و تصمیمات سیاست خارجی را بر اساس واقعیت‌ها پایه گذاری کند".

آقای ظریف نوشت که که آقای ترامپ بهتر است "براساس عناوین خبرهای فاکس نیوز یا مترجمان فارسی‌" دست به تصمیم‌گیری نزند.

در پایان آقای ظریف از رئیس جمهور آمریکا خواسته تا به مصاحبه‌اش با نشریه اشپیگل جهت اطلاع از صحبت‌هایش مراجعه کند و عکس بخشی از مصاحبه را آورده و توصیه کرده که حداقل این بخش را مطالعه کند اگر مصاحبه طولانی است.

در تحولی دیگر در روز شنبه یک مقام سازمان انرژی اتمی ایران گفته است که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران بسیار بیش از سقف مجاز بر اساس توافق اتمی میان ایران و قدرت ها، برجام، است.

به گزارش منابع خبری ایران علی اصغر زارعان، دستیار رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز شنبه گفت که این ذخایر اکنون به ۱۲۰۰ کیلوگرم رسیده است.

او گفت: "هم اکنون بعد از گام پنجم ذخایر اورانیوم تولید شده از مرز ۱۲۰۰ کیلوگرم گذشته است که با سرعت تمام به ذخایر اورانیوم غنی شده اضافه می شود."

سازمان بین المللی انرژی اتمی هنوز این ادعا را تایید نکرده است.

این سازمان در ماه نوامبر گفت که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران با خلوص کم به ۳۷۲.۳ کیلومگرم رسیده است.

برجام سقف مجاز ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را به ۲۰۲.۸ کیلوگرم محدود می کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا آقای زارعان همچنین گفت که ایران توانایی غنی سازی با هر خلوصی را دارد: "هم اکنون اگر نظام تصمیم بگیرد، سازمان انرژی اتمی به عنوان مجری، توان غنی‌سازی اورانیوم با هر درصد از غنا را خواهد داشت."

ایران بارها تهدید کرده بود که اگر در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های فلج کننده این کشور، این کشور از منافع اقتصادی برجام بهره مند نشود، شروع به بالا بردن سطح خلوص اورانیوم غنی شده خواهد کرد.

اروپایی ها از خروج آمریکا از توافق انتقاد کرده اند اما با کاهش تعهدات ایران هم مخالفند.

فرانسه، بریتانیا و آلمان روز ۱۴ ژانویه در بیانیه ای مشترک رسما از فعال شدن سازوکار رفع اختلاف در توافق برجام خبر دادند.

در صورت شکایت هریک از کشورهای عضو برجام از تخلف عضو دیگر، روند رسیدگی به این شکایت در مراحل مختلف آغاز می‌شود. در مرحله نهایی، شکایت به شورای امنیت ارجاع خواهد شد.

ارجاع شکایت به شورای امنیت خطر بازگشت تحریم‌های بین المللی سازمان ملل علیه ایران را در پی دارد.

به گزارش ایرنا آقای ظریف هفته پیش گفت که اگر پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود، این کشور از پیمان منع اشاعه (ان پی تی) خارج خواهد شد.

کشورهای اروپایی اعلام کرده بودند که با ایجاد یک سازوکار مالی در پی "تضمین تجارت مشروع" با ایران هستند اما این سازوکار تاکنون به صورت موثری اجرایی نشده است.

ایران گفته در صورتی به اجرای کامل تعهدات خود باز می گردد که کشورهایی اروپایی بتواند زمینه صادرات نفت ایران و بازگشت پول آن را به داخل ایران فراهم کنند.

علاقه پرنس چارلز برای سفر به ایران
در تحولی دیگر در روز شنبه گزارش شد که پرنس چارلز ولیعهد بریتانیا در مصاحبه ای با روزنامه ساندی تایمز گفته مایل است به ایران سفر کند.

به نوشته این روزنامه او گفت: "بله البته که مایلم (به ایران سفر کنم)."

"می دانم که ایران برای قرن های متمادی بخش خیلی مهمی از جهان بوده و خدمات زیادی به دانش، فرهنگ، شعر و هنر داشته. مردمانی واقعا شایان توجه."

آقای چارلز به ساندی تایمز گفت که او سعی می کند آورنده صلح باشد و برای صلح در خاورمیانه آرزو کرده است.

بی بی سی  فارسی