به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۸

پشت پرده «رزمندگان بدون مرز» نظام

پس از هشت سال آیت الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه تهران حاضر شده و در اوج یکی از بحرانی‌ترین دوره های تاریخی نظام در چهل سال اخیر، نیروی قدس سپاه پاسداران را «رزمندگان بدون مرز» خوانده است.
اصطلاحی که خامنه ای به کار برده است یادآور نام سازمان خیریه بین المللی «پزشکان بدون مرز» است که متشکل از کادر درمانی و بهداشتی از ملیت‌های گوناگونی است که در مواقع بحرانی همانند جنگ یا بیماری های واگیردار فراگیر، کمک های انساندوستانه ارائه می کند. این نهاد در سوئیس ثبت شده و رفتار و عملکرد شفافی دارد. میزان خدمات پزشکان بدون مرز باعث شده که یک بار برنده جایزه صلح نوبل هم شود.

آیت الله خامنه ای از نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه، تصویری مشابه این سازمان انسان دوستانه ارائه کرده و گفته «سپاه قدس یک نیرویی است که با سعه‌ صدر به همه جا و همه کس نگاه می‌کند. رزمندگان بدون مرزند؛ رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هرجا نیاز باشد، آنها در آنجا حضور پیدا می‌کنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ می‌کنند، خود را بلاگردان مقدّسات و حریم‍های مقدس میکنند. سپاه قدس را به این چشم نگاه بکنیم».
آنچه رویای خامنه ای در بدون مرز شدن نیروی قدس است کابوس کشورهای همسایه و حتی شهروندان آنهاست.

نیروی قدس احتمالا تنها ساختار نظامی در جهان است که از سوی یک حکومت رسمی صرفا برای عملیات در خارج از مرزهای آن تاسیس شده است. نام آن برگرفته از بین المقدس اولین قبله گاه مسلمان است که مطابق نظر سازمان ملل متحد قرار بود یک شهر بین‌المللی اما اسرائیل به طور کامل آن را به اشغال درآورده است. هدف نهایی نیروی قدس، رسیدن به اسرائیل و به بیان جمهوری اسلامی آزاد کردن سرزمین های اشغالی است.

شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، در کشورهای خارجی گروه های شبه نظامی وابسته به خود تاسیس می کند که تحت تسلط کامل حکومت مرکزی آن کشورها هم نیستند و بیش از هرکجا خود را وابسته به سیاست های سپاه و پاسخگو به جمهوری اسلامی می‌دانند. «حزب الله» در لبنان، «حماس» در فلسطین، «حشدالشعبی» و «کتائب حزب الله» هردو در عراق، «انصارالله» در یمن، «قوات الدفاع الوطنی» (نیروی دفاع ملی) در سوریه گروه‌های نیمه رسمی مسلحی هستند که ساختار آنها برگرفته از نیروی نظامی پاره وقت جمهوری اسلامی ایران یعنی «بسیج» است.

در سال های اخیر نیروی قدس قدم از این هم فراتر گذاشته و با تشکیل نیروهایی نظامی متشکل از اتباع خارجی از آنها برای نبرد در کشور ثالث استفاده می کند. «لشکر فاطمیون» که متشکل از اتباع کشور افغانستان است و «تیپ زینبیون» که شهروندان پاکستانی هستند، از سوی نیروی قدس برای نبرد در سوریه شکل داد شده اند. این نیروها علیرغم رسیدن به هدف تعیین شده، خاک کشور میزبان را هم به طور کامل ترک نکرده‌اند.

گزارش های متعددی منتشر شده که حاکی از اجبار پناهندگان افغان در ایران برای پیوستن به این گروه های نظامی است. یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان اخیرا به همین دلیل «قاسم سلیمانی» را «جنایتکار» خوانده است. نیروی قدس در داخل کشورهایی که گروه های شبه نظامی در آن تاسیس می کند، از کودکان سرباز در جنگ استفاده می کند که رفتاری کاملا خلاف مقررات بین المللی و از مصادیق «جنایت جنگی» است. به غیر از این شواهد غیررسمی حاکی از آن است که برخی از این گروه های شبه نظامی و مشخصا حزب الله لبنان برای تامین مخارج خود تحت حمایت ایران دست به تجارت مواد مخدر هم زده اند.

این گروه ها در واقع بازیگران غیردولتی هستند که هیچ دولتی مسئولیت رفتار آنها را نمی پذیرد. به بیان دیگر این وضعیت باعث شده که گروه های شبه نظامی از سوی کشورهایی که در آن فعالیت می کند مشروع نباشند و مورد تایید دولت مرکزی قرار نگیرند.

حتی جمهوری اسلامی ایران هم از پذیرش مسئولیت اقدامات آنها به طور رسمی خودداری کرده بود. به طور مثال نیروی قدس اقدامات انصارالله یمن یا حوثی ها در حملات پراکنده به عربستان سعودی را نمی پذیرد و خود یمنی‌ها مسئول می خواند. گروه های شبه نظامی به دلیل وضعیت بلاتکلیف حقوقی و مجموعه رفتارهای غیرقانونی، از سوی اروپا و ایالات متحده تحت تحریم هستند.

گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران در منطقه در مواقع حساس همسو با سیاست های جمهوری اسلامی و در تعارض با تعهدات دولت کشور خود عمل کرده اند. در جریان اعتراضات اخیر در عراق که پس از حمله آمریکا به کتائب حزب الله صورت گرفت، نیروهای شبه نظامی مورد حمایت ایران به سفارت ایالات متحده در بغداد حمله کردند و تا پیام از ایران نرسید، به حملات خود ادامه دادند. نام قاسم سلیمانی با رنگ از سوی این افراد به روی دیوار سفارت آمریکا نوشته شده بود.

وضعیت در لبنان هم به همین صورت است. هربار که تنش لفظی بین ایران و آمریکا بالا می گیرد، «حسن نصرالله» دبیرکل که رهبر حزب الله لبنان است، اسرائیل و ایالات متحده را تهدید می کند که منافع آنها را هدف قرار می دهد.
در هر دو مورد اخیر اقدامات گروه های شبه نظامی مورد حمایت نیروی قدس، از سوی دولت مرکزی آن کشورها تایید نشد اما مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

چنین وضعیتی از نیروی قدس سپاه «رزمندگان بدون مرز» نمی سازد. حتی نیروی قدس یا دولت ایران به نمایندگی از نظام جمهوری اسلامی پیمان های نظامی با کشورهایی که سپاه پاسداران در آن گروه های شبه نظامی تاسیس می کند، ندارد که بتوان در این قالب اعمال این گروه ها را تحت نظارت دولت میزبان درآورد.

نیروهای پاره وقت مسلحی که از سوی یک عوام خارجی اداره می شوند و در اصل عامل کشور بیگانه هستند و تعهدی به مقررات بین المللی ناظر بر نیروی‌های رسمی نظامی ندارند و تحت تحریم کشورهاست، از دید رهبر نظام جمهوری اسلامی «رزمندگان بدون مرز» هستند.

فرامرز داور - ایران وایر 
برگرفته از خبرنامه گویا