به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۸

ظریف: حتی پس از ترور سلیمانی امکان مذاکره با آمریکا هست

 ظریف: «فردی که در ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است.» 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که حتی از پس کشته‌ شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، هم مذاکره با آمریکا «غیرمتحمل» نیست و تنها شرط مذاکره برداشته‌ شدن تحریم‌ها توسط آمریکاست. 
در گفت‌وگویی که هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روز شنبه، پنجم بهمن، منتشر کرد به نقل از آقای ظریف آمده است که «اطاعت» اروپایی‌ها از آمریکا «فاجعه» است و اگر بخواهند تحریم‌ها را برگردانند، مسئول هر گونه عواقب احتمالی آن خواهند بود.

دولت ایران پیش از این اعلام کرده بود که در صورت رفتن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، از ان‌پی‌تی خارج می‌شود.


ان‌پی‌تی پیمانی است که از ۴۹ سال پیش به امضای بسیاری از کشورها رسیده و در مرکز تلاش‌های جهانی برای جلوگیری از اشاعه جنگ‌افزار هسته‌ای و درخواست نابودی زردخانه‌های موجود هسته‌ای قرار دارد.

آمریکا خواهان پیوستن اروپا به سیاست فشار حداکثری اقتصادی به ایران با هدف وادار کردن تهران به پذیرش توافقی جدید با واشینگتن به جای برجام است که دونالد ترامپ آن را «بدترین توافق» دنیا می‌داند و با همین توجیه از آن خارج شد.

آقای ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سرنگون‌ شدن هواپیمای مسافربری با شلیک دو موشک سپاه پاسداران گفته است: «فردی که در ایران به اشتباه هواپیمای اوکراینی را هدف قرار داد، اکنون در زندان است.»

پیشتر غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز ۲۴ دی از بازداشت «چند نفر» در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داده، ولی اشاره‌ای به مسئولیت آنها نکرده بود.

به گفته مقام‌های قضایی ایران، این پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح در حال بررسی است.

پیش از این حسن روحانی، رئيس‌ جمهور ایران، خواستار تشکیل یک دادگاه ویژه برای رسیدگی به این موضوع شده و گفته بود: «مقصر حادثه باید بیش از یک نفر باشد.»

اشاره آقای ظریف به فردی که به اشتباه شلیک کرده، نشان می‌دهد مسئولان حکومت ایران کماکان اصرار دارند که «خطای انسانی» عامل بروز این فاجعه بوده است.

با این حال ایران تاکنون با درخواست ارسال جعبه سیاه به فرانسه موافقت نکرده و بارها اعلام کرده است که جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط‌شده در ایران بررسی خواهد شد.

این در حالی است که به اذعان خود مقامات مسئول در جمهوری اسلامی امکانات لازم برای بازخوانی محتویات جعبه سیاه در ایران وجود ندارد.

کشورهای اوکراین و کانادا که بیشترین قربانی را در سرنگونی هواپیمای مسافربری داشتند، خواستار تحقیقات شفاف در این زمینه و همچنین بازخوانی جعبه سیاه در کشور فرانسه شده‌اند.

رادیو فردا