به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۸

آمریکا شبکه ناقض تحریم‌های پتروشیمی و نفت ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه سوم بهمن‌ ماه با انتشار گزارشی، شبکه‌ای از شرکت‌ها و افرادی را که به ایران برای دور زدن تحریم‌های پتروشیمی و نفتی ایالات متحده کمک می‌کرد، در لیست سیاه قرار داد. این گزارش می‌گوید شبکه یاد شده به شرکت ملی نفت ایران و صنایع پتروشیمی جمعوری اسلامی کمک کرده تا صدها میلیون دلارصادرات داشته باشد.

به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، منابع مالی به دست آمده کمکی برای تامین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی تروریست آن است.

بر این اساس علی باینداریان به خاطر کمک به انتقالات مالی فروش پتروشیمی ایران به شرکت «ترلیانس» هنگ‌کنگ، هدف تحریم‌ها قرار گرفته است. خود این شرکت که در ایران، آلمان و امارات دفترهایی دارد نیز به اتهام همکاری با شرکت ملی نفت ایران برای فروش میلیون‌ها دلار پتروشیمی، نفت و محصولات نفتی در لیست سیاه قرار گرفته است.

سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا
بیشتر در این باره:
درخواست ستاد کل نیروهای مسلح ایران برای ساخت ده پالایشگاه پتروشیمی

آقای وانگ زهینگ، شهروند چین هم در رابطه با نقض تحریم‌های ایران به لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده است.

به غیر از این افراد و شرکت ترلیانس، چهار شرکت چینی و هنگ‌کنگی دیگر به همراه یک شرکت اماراتی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند.

خزانه‌داری آمریکا می‌گوید نفت و پتروشیمی مهم‌ترین منبع مالی رژیم ایران برای فعالیت‌های مخرب خود در خاورمیانه، حمایت از شبکه‌های تروریستی در جهان و سرکوب مردم ایران است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۷ خرداد مجموعه بزرگی از شرکت‌های پتروشیمی ایران را به اتهام حمایت از سپاه پاسداران تحریم کرده بود که مهم‌ترین آنها هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس است.

همان زمان جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در واکنش به تحریم این مجموعه از طرف آمریکا گفت که «با آرامش به مسیر خود ادامه خواهیم داد».

آمریکا در سال ۹۲ نیز هشت شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی، بو علی سینا، مبین، نوری، پارس، شهید تندگویان، شازند و تبریز را تحریم کرد.

در گزارش جدید خزانه‌داری به تحریم خردادماه برخی پتروشیمی‌های ایران اشاره شده است.

بر اساس آمارهای گمرکی، ایران پارسال بیش از ۱۴ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داشت که برابر یک سوم کل صادرات غیرنفتی ایران بود.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا، گمرک ایران و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن