به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۸

اعطای دکترای افتخاری دانشگاه کانادایی به نسرین ستوده

دانشگاه کوئینز کانادا اعلام کرد که به پاس مبارزات نسرین ستوده در راه آزادی و حقوق بشر به او دکترای افتخاری می‌دهد. ستوده خرداد سال پیش بازداشت و به اتهام‌های مختلف به بیش از ۳۰ سال زندان محکوم شد.

دانشگاه کوئینز کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر که در ایران زندانی است، به پاس مبارزاتش در راه آزادی به طور غیابی دکترای افتخاری می‌دهد.

این بیانیه می‌گوید استادان و دانشجویانی که درخواست اعطای دکترای افتخاری به ستوده را امضاء کرده‌اند تاکید می‌کنند که قادر به یافتن فردی شایسته‌تر از این مدافع حقوق بشر برای قدردانی نبوده‌اند.

در بیانیه دانشگاه کوئینز که شامگاه سه‌شنبه هشتم بهمن (۲۸ ژانویه) منتشر شد نسرین ستوده از پیشتازان مبارزه علیه اعدام کودکان و نوجوانان در کشوری که بیشترین آمار اعدام کودکان را دارد، وکیل مدافع روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان بازداشتی و یک فعال شجاع حقوق بشری معرفی شده است.

نامه درخواست اعطای دکترای افتخاری به نسرین ستوده را بیش از ۵۰ عضو هیئت‌های علمی و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه کوئینز کانادا امضاء کرده‌اند.

در این نامه ستوده کنشگری با شهامت در دفاع از حقوق زنان در کشوری که شکنجه و سرکوب زنان با حمایت حکومت انجام می‌شود و وکیل مدافع معترضان، دگراندیشان و زندانیان سیاسی توصیف شده که این گونه فعالیت‌ها را تا زمانی که خود زندانی شد ادامه داده است.

نسرین ستوده خرداد ماه سال گذشته در محل سکونتش در تهران بازداشت و پس از محاکمه به اتهام‌هایی نظیر توهین به مقام‌های ارشد حکومت، تبانی علیه امنیت ملی، نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در مجموع به ۳۸ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. مطابق قوانین جزایی جمهوری اسلامی از مجموعه محکومیت حبس ستوده ۱۲ سال آن قابلیت اجرایی دارد.

قدردانی و جوایز بین‌المللی

نسرین ستوده پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی، حمایت از حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی و پایداری در دفاع از حقوق بشر جوایز و تقدیرنامه‌های دیگری از نهادهای بین‌المللی دریافت کرده است. دانشگاه یورک کانادا در سال ۲۰۱۳ به ستوده دکترای افتخاری اهدا کرده بود.

این فعال حقوق بشری یک سال قبل‌تر همراه با جعفر پناهی، سینماگر از سوی پارلمان اروپا به عنوان برندگان جایزه آزادی اندیشه ساخاروف این نهاد معرفی شده بود.

نسرین ستوده آذر ماه امسال نیز همراه با سه حقوقدان دیگر ایرانی که به دلیل دفاع از زندانیان سیاسی هم اکنون در زندان به سر می‌برند برنده جایزه حقوق بشر اروپا شد.

ستوده پس از جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز به زندان افتاده بود. او که وکالت خانواده شماری از قربانیان و معترضان زندانی را بر عهده داشت به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" محاکمه شد و از شهریور ۸۹ به مدت سه سال زندانی بود.

نسرین ستوده در زندان نیز دست از مبارزه برای دفاع از حقوق بشر بر نداشته و بارها در اعتراض به وضعیت خود و فشاری که بر دیگر فعالان سیاسی وارد می‌شود دست به اعتصاب غذا، تحصن و انتشار متن‌های انتقادی کرده است.

دویچه وله فارسی