به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۸

مسیح علی‌نژاد: حضور فعالان حقوق بشر در حاشیه نشست داووس ضروری است

مسیح علی‌نژاد، فعال حقوق زنان، به یکی از نشست‌های جانبی مجمع جهانی اقتصاد دعوت شده است. او این دعوت را فرصتی برای جلب توجه جامعه جهانی به نقض حقوق بشر در ایران می‌داند و می‌گوید حضور او در داووس ربطی به نشست سران ندارد.

شهر داووس در سوئیس هر سال میزبان "مجمع جهانی اقتصاد" است. این نشست، در سال جاری میلادی از یکم تا چهارم بهمن (۲۱ تا ۲۴ ژانویه) برگزار می‌شود و میزبان حدود سه هزار تن از مدیران ارشد، سیاستمداران بلندپایه، دانشمندان و نمایندگان جامعه مدنی از کشورهای مختلف جهان است.

در حاشیه نشست داووس به موضوعات دیگری از جمله وضعیت حقوق بشر یا محیط‌ زیست در جهان نیز پرداخته می‌شود. مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان ایرانی مقیم آمریکا، امسال به این نشست دعوت شده است. او ساعاتی پیش از سخنرانی خود در یکی از پنل‌های حاشیه‌ای این نشست به پرسش‌‌های دویچه‌وله پاسخ داده است.

دویچه‌وله: خانم علی‌نژاد علت حضور شما در مجمع جهانی اقتصاد در داووس چیست؟

مسیح علی‌نژاد: مجمع جهانی اقتصاد در داووس هر سال از سران کشورهای جهان دعوت می کند که در مورد موضوعات کلان اقتصادی گفتگو کنند، اما در کنارش همیشه پنل‌هایی برگزار میشود که برگزار کنندگان از فعالان حقوق بشر یا فعالان مدنی دعوت می‌کنند تا در مورد موضوع‌های حقوق بشری صحبت کنند.

از من هم دعوت شده در مورد موضوع حقوق زنان در ایران و نقض حقوق شهروندی در ایران حرف بزنم. طبیعی است  که در چنین شرایطی که قرار بود سران کشور ما هم حضور پیدا کنند و در مورد اقتصاد جهانی حرف بزنند، حضور فعالان حقوق بشر مهم است.

چه پیامی برای رهبران جهان دارید؟ 

باید تأکید کرد که در کشور ما حقوق شهروندی، حقوق زن و حقوق اقلیت‌ها به هیچ وجه مورد احترام قانون‌گذاران و سیاست‌مداران قرار نمیگیرد و من فکر می‌کنم ضروری است که فعالان حقوق بشر حضور گسترده‌ای در نشست‌هایی مانند داووس داشته باشند تا در چنین فضایی، توجه خبرنگاران و رسانه‌های معتبر دنیا را جلب کنند.

مثلأ در همین چند ماه گذشته در ایران قتل عام صورت گرفته است. رویترز می‌گوید ۱۵۰۰ نفر در تظاهرات آبان ماه کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید هزاران نفر زندانی هستند. یا در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی، بسیاری از کسانی که عزیزانشان را از دست دادند، اجازه عزاداری ندارند، پیکر عزیزانشان را دزدیده‌اند و بدون رضایت آنها در قطعه شهدا دفن می‌کنند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به نظر من در چنین شرایطی باید مقامات جمهوری اسلامی را شرمسار کرد. من وقتی رسیدم اینجا متوجه شدم که مقامات جمهوری اسلامی اصلأ در این نشست حضور ندارند و بسیاری از خبرنگاران تاکید می‌کنند که می‌دانستند که نام جواد ظریف و مقامات دیگر در لیست دعوت شدگان این مجمع جهانی اقتصادی نیست.

وزارت خارجه ایران اعلام کرده که محمد جواد ظریف سفر به داووس را لغو کرده است. فکر می‌کنید این تصمیم ربطی به پنل‌های حاشیه‌ای نشست داووس دارد؟  

وزیر خارجه ایران در صورت حضور در داووس، در نشست سران شرکت می‌کرد که خوب هیچ ارتباطی با نشست‌های جانبی ندارد و ارتباطی هم به حضور من ندارد.

محمد جواد ظریف می‌گوید سفر خود را کنسل کرده و واقعاً هنوز روشن نیست آیا با اختیار خودش این سفر را کنسل کرده یا مجمع جهانی داووس او را حذف کرده است. 

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

بنابراین من فکر می‌کنم آنها چه حضور داشته باشند چه نداشته باشند، فعالان حقوق بشر باید توجه کنند که در این مجامع بین‌المللی، چه در سازمان ملل و چه در کشورهای دیگر، باید حضور فعال و پر رنگ داشته باشند، تا توجه رهبران کشورهای دیگر را به خواست خود جلب کنند.

مقامات کشور ما هرگز به حقوق شهروندی مردم ایران احترام نگذاشتند. بازیگر ایرانی ترانه علیدوستی می‌گوید مردم ایران شهروند محسوب نمی‌شوند بلکه گروگان و اسیر جمهوری اسلامی هستند. در چنین شرایطی جامعه جهانی باید توجه کند که دست چه کسانی را برای مباحث سیاسی و اقتصادی می‌فشارد، دست کسانی که به خون مردم‌شان آلوده است.

من در یکی از پنل‌های جانبی نشست داووس سخنرانی می‌کنم و هدفم روشن‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران، کشتاری که اخیراً در ایران صورت گرفته و زندانی کردن خانواده‌ کسانی است که خودشان قربانی این حکومت هستند.