به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۸

تظاهرات بغداد؛ مقتدی صدر:

نیروهای خارجی عراق را ترک کنند؛ حشد شعبی در ارتش ادغام شود
ده‌ها هزار نفر امروز در پی فراخوان مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه و رهبر جریان صدر در عراق به خیابان‌های بغداد، پایتخت، آمده‌اند تا از خروج نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور حمایت کنند.

مقتدی صدر در فراخوان خود برای این تظاهرات خواستار حضور میلیونی مردم عراق شده و قرار است این تظاهرات در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد برگزار شود.

ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس توسط ارتش آمریکا در بغداد در ماه گذشته موجب شد تا تنش‌ها در منطقه بین ایران و آمریکا بیش از پیش گسترش یابد و یک هفته پس از کشته شدن آقای سلیمانی پارلمان عراق به طرح خروج نیروهای آمریکایی از عراق رای مثبت داد.

مقتدی صدر در پیامی به شرکت کنندگان در این راهپیمایی خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی و شرکت‌های آمریکایی و بستن حریم هوایی عراق بر روی جنگنده‌های خارجی و لغو تمام توافقنامه‌های امنیتی با آمریکا شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در عین حال گفت که "در صورت مخالفت آمریکا با خروج از عراق؛ کشورهای همسایه نباید در نحوه برخورد ما با اشغالگر مداخله کنند".

آقای صدر همچنین اعلام کرده که تا زمان خروج آمریکا هر نوع حمله به نیروهای این کشور صورت نگیرد و هر گونه اقدام علیه آمریکا را "نقض آتش‌بس" دانسته و خواستار "ادغام حشد شعبی در وزارت دفاع و وزارت کشور" عراق شده است.

وی همچنین خواستار "خروج تمامی نیروهای خارجی از خاک" عراق و "عدم مداخله در امور عراق" از سوی آنها شد و دولت را موظف دانست تا "با تمامی کشورهای همسایه معاهدات و توافقنامه‌های عدم تجاوز منعقد کند".

رهبر جریان صدر عراق در پایان از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا خواست تا به عنوان "میانجی و یا ناظر" مواردی که وی خواسته را اجرایی کنند.

تعداد زیادی از شرکت کنندگان در تظاهرات امروز پرچم عراق را در دست دارند و برخی نیز عروسک‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را با خود حمل می‌کنند.

خبرنگار بی‌بی‌سی از بغداد گزارش کرده که تظاهرات دیگری هم همزمان در حال برگزاری است و در آن جوانانی که ماه‌هاست خواهان برکناری همه دولتمردان عراق هستند حضور دارند و ممکن است منجر به درگیری بین دو گروه شود.

رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که در تظاهرات ضد آمریکایی تظاهرات کنندگان "کفن پوش" هستند.

بی بی سی  فارسی