به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۸

اردوغان: طرح ترامپ غیر قابل قبول است

"بیت‌المقدس برای مسلمانان مقدس است."
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در واکنشی تند به طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه، موسوم به معامله قرن، این طرح را "کاملا غیرقابل قبول" خوانده است. به گفته آقای اردوغان، طرح "به‌اصطلاح صلح" ترامپ حقوق فلسطینیان را نادیده می‌گیرد و "هدف از آن قانونی کردن اشغال سرزمین‌های فلسطینی است".

او گفت "بیت‌المقدس برای مسلمانان مقدس است."

پیش از این، محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی هم در واکنشی تند به طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه گفته بود هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست.

حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد هم با رد طرح معامله قرن، آن را تلاشی در جهت نابود کردن طرح تشکیل فلسطینی مستقل ارزیابی کرد.

روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک نشست خبری مشترک با نخست وزیر اسرائیل از طرح صلح خاورمیانه رونمایی کرد که مدت‌هاست داماد و مشاور او، جرد کوشنر از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس خبری از تشکیل "کمیته‌ای مشترک با اسرائیل" خبر داد که مرزهای دو کشور اسرائیل و فلسطین مشخص شود. آقای ترامپ تاکید کرد که در این طرح، بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل باقی می‌ماند.

او مدعی شد که "معامله قرن" طرحی؛ "برد - برد" و برای دو کشور مستقل است.

پس از پایان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، نخست وزیر اسرائیل گفت: "این روزی تاریخی است و من را به یاد روز تاریخی دیگر، ۱۴ مه ۱۹۴۸، می‌اندازد که ترومن، اولین رهبر دنیا بود که کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت. ما در طول دهه‌ها و قرن‌ها ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ را هم به یاد خواهیم آورد؛ زیرا شما حق ما را در مناطقی که برای ما حیاتی است به رسمیت شناختید و آینده‌ای درخشان برای فلسطینی‌ها و مردم منطقه ارایه کردید".

ساعاتی پیش از رونمایی از "معامله قرن" جمعی ازفلسطینیان علیه طرح رئیس جمهوری آمریکا تظاهرات کردند. در این تظاهرات تصاویر دونالد ترامپ و پرچم ایالات متحده آتش زده شد. گفته می‌شود که برای روزهای آینده هم برپایی تظاهراتی مشابه برنامه‌ریزی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۲ نوامبر ۱۹۶۷ قطعنامه ۲۴۲ را تصویب کرد. این قطعنامه چارچوب اجرای راه حل تشکیل دو دولت را برای پایان دادن نزاع اسرائیلی- فلسطینی مشخص کرده است.

بی بی سی  فارسی