به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۱۱، ۱۳۹۸

ویروس کرونا همه چیز را متوقف می‌کند؛ از پروازها گرفته تا مسابقات ورزشی

با شیوع سریع ویروس کرونا که تعداد مبتلایان آن اکنون به حدود ۱۰ هزار نفر رسیده سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام وضعیت اضطراری کرد. همزمان در آمریکا نخستین مورد انتقال انسان به انسان این ویروس در شهر شیکاگو شناسایی شده است. آمار تلفات این بیماری با افزایش سریع اکنون به ۲۱۳ نفر رسیده که همگی داخل مرزهای چین گزارش شده است. شمار قربانیان پیشتر در روز پنجشنبه ۱۷۰ نفر اعلام شده بود.

نزدیک به ۱۰۰ مورد از ابتلا به این بیماری دستکم در ۱۸ کشور جهان غیر از چین دیده شده است و در بسیاری از مناطق قرنطینه‌هایی به اجرا گذاشته شده است.

این ویروس اولین بار در شهر ووهان شیوع پیدا کرد.

اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت به این معنا است که ویروس کرونا اکنون فراتر از مرزهای چین به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و برای مهار آن تلاشی بین‌المللی نیاز است.

این در واقع تجدیدنظری در تصمیم هفته پیش این سازمان است.

مقام های این سازمان گفتند که از آن زمان هزاران مورد تازه در چین و سرایت انسان به انسان در چندین کشور، بازنگری در تصمیم هفته پیش کمیته کارشناسان این سازمان را لازم آورده است.

با این تصمیم سازمان بهداشت جهانی کلیه اعضای سازمان ملل را از حاد بودن اوضاع آگاه می کند. دولت ها سپس می توانند تصمیم بگیرند می خواهند تدابیری مثل بستن مرزها، لغو پروازها، معاینه مسافران در فرودگاه ها یا سایر تدابیر محافظتی را اعمال کنند یا نه.

تیدروس دهانوم گیبریسوس، مدیر سازمان جهانی بهداشت همزمان با اعلام این وضعیت اضطراری بهداشتی گفته: "علت این تصمیم آن چیزی نیست که در چین در حال روی دادن است بلکه به علت آن چیزی است که در نقاط دیگر جهان در حال وقوع است."

روز پنجشنبه، ۱۰ بهمن - ۳۰ ژانویه - و ساعتی پیش از اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان جهانی بهداشت مقام‌های شهر شیکاگو در شمال آمریکا تایید کردند نخستین مورد انتقال انسان به انسان ویروس کرونا در ابن شهر و میان یک زن و شوهر روی داده است.

مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا گفته زنی که از شهر ووهان چین بازگشته این ویروس را به همسرش در شیکاگو منتقل کرده است.

این ششمین مورد تایید شده کسانی است که در آمریکا مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند.

همزمان اتحادیه خلبانان خطوط هوایی امریکن ایرلاینز که ۱۵ هزار خلبان عضو آن هستند پنجشنبه گفت که در تلاشی برای متوقف کردن پروازهای این شرکت میان آمریکا و چین از این شرکت شکایت می کند.

این اتحادیه گفت که خطوط مهمی مثل بریتیش ایرویز، ایر کانادا، و لوفتانزا سرویس ها به چین را برای رعایت حداکثر احتیاط معلق کرده اند.

البته این شرکت روز چهارشنبه دو سرویس میان لس آنجلس و چین را از ۹ فوریه تا ۲۷ مارس به علت افت شدید تقاضا معلق کرده بود.

در تحولی دیگر در روز پنجشنبه روسیه گفت که ۴۳۰۰ کیلومتر مرز خود در شرق دور با چین را در تلاشی برای جلوگیری از سرایت بیماری می بندد.

تجدید نظر
کمیته اضطراری سازمان جهانی بهداشت هفته پیش در مورد اعلام وضعیت اضطراری دچار دو دستگی بود.

مدیرکل این سازمان پیشتر گفته بود که بستن مرزها و لغو پروازها منجر به مکافات زیادی برای میلیون ها فرد سالم در نزدیکی کانون شیوع می شود و می تواند اختلال گسترده مالی و اقتصادی به همراه داشته باشد.

آقای گیبریسوس که این هفته از چین بازدید کرد از واکنش گسترده چین ستایش کرده است. هرچند بعضی کارشناسان در چین واکنش پکن را زیر سوال برده اند و گفته اند که پیش از آنکه ویروس از ووهان خارج شود، مقام های محلی می توانستند مقررات سخت تر منع تردد اجرا کنند.

این بیماری اکنون در کلیه استان های چین گزارش می شود.

پکن تدابیر گسترده ای در استان هوبی که شهر ووهان با ۱۱ میلیون نفر جمعیت در آن قرار دارد اعمال کرده است.

سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۵ از زمانی که اختیار اعلام وضعیت اضطراری را پیدا کرد در پنج مورد از آن استفاده کرده که مربوط به شیوع آنفلوآنزا در سال ۲۰۰۹، فلج اطفال و ایبولا در سال ۲۰۱۴، ویروس زیکا در سال ۲۰۱۶ و شیوع مجدد ایبولا در سال ۲۰۱۹ می شد.

درباره راه‌های پیشگیری از این بیماری که نشانه‌های آن می‌تواند شبیه آنفولانزا و گاه بسیار خفیف باشد بیشتر بخوانید:

در وبسایت سازمان خدمات درمانی بریتانیا آمده است ک بهترین راه برای جلوگیری از مبتلا نشدن به بیماری‌های ویروسی مانند آنفلوانزا اینهاست:

شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون دست کم به مدت ۲۰ ثانیه
عدم تماس دست با چشم‌ها و بینی تا حد ممکن
داشتن سبک زندگی سالم
پوشاندن دهان و بینی با ماسک هم یکی از راه‌هایی است که برای پیشگیری از انتقال ویروس از دست به دهان توصیه شده است.

در نقاط کشورهای مختلف مردم از ماسک صورت هنگام آلودگی هوا هم استفاده می کنند. به عنوان نمونه در سال های گذشته به علت آلودگی شدید هوای دهلی نو، دولت هند هزاران ماسک مجانی از نوع ان ۹۵ ( N۹۵ ) درجه یک در میان کارکنان شهرداری و گروه های آسیب پذیر توزیع کرده است.

این نوع ماسک در ایران هم فروخته و استفاده می شود. سایت "گوگل ترندز" که میزان محبوبیت جست و جوی کلید واژه ها را نشان می دهد، حاکی است که شمار بیشتری از ایرانیان طی روزهای گذشته به دنبال این نوع ماسک بوده اند. ولی پرسش اینجاست آیا واقعا پوشیدن ماسک در انتقال بیماری تأثیری دارد؟

ویروس شناسان اعتقادی به موثر بودن ماسک در جلوگیری از انتقال ویروس های هوازی ندارند.

با این حال شواهدی موجود است که نشان می‌دهد ماسک صورت می تواند به پیشگیری از انتقال ویروس از دست به دهان کمک کند.

بی بی سی  فارسی