به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۸

نامه گزارشگران بدون مرز به هفت کشور میزبان روزنامه‌نگاران فارسی‌زبان

گزارشگران بدون مرز از هفت کشور فرانسه، بریتانیا، آلمان، جمهوری چک، هلند، سوئد و ایالات متحده آمریکا که میزبان رسانه‌های فارسی‌زبان هستند، خواسته است «در برابر جمهوری اسلامی ایران از حق بنیادین اطلاع‌رسانی دفاع کنند».

سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای سرگشاده به هفت رئیس‌ جمهور و رئیس دولت جهان که کشورهایشان میزبان رسانه‌های مستقل فارسی‌زبان یا بخش فارسی شبکه‌های جهانی هستند خواست از امنیت جسمی و روحی روزنامه‌نگاران در برابر جمهوری اسلامی حفاظت کنند.

در این نامه آمده است: «از روزهای نخست اعتراض‌های آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، تهدید علیه روزنامه‌نگاران بخش‌های فارسی شبکه‌های جهانی به مانند رادیوفردا، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، رادیو صدای آلمان، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو زمانه و شبکه‌های تلویزیونی خصوصی ایران اینترنشنال و من و تو، روزنامه‌های آن‌لاین کیهان لندن، و ایران‌وایر و… در واکنش به پوشش جهانی این رویدادها افزایش چشمگیر داشته است و همچنان ادامه دارد.»

در آبان‌ماه ۹۸ اعتراض به افزایش سه برابری قیمت بنزین آزاد در ایران به سرعت به تظاهرات ضد حکومتی تبدیل شد و صدها کشته و هزاران بازداشتی بر جای گذاشت.

گزارشگران بدون مرز از هفت کشور فرانسه، بریتانیا، آلمان، جمهوری چک، هلند، سوئد و ایالات متحده آمریکا که میزبان این رسانه‌ها هستند، خواسته است «در برابر جمهوری اسلامی ایران از حق بنیادین اطلاع‌رسانی دفاع کنند».

این نهاد در ادامه خطاب به این کشورها نوشته است: «مسئولیت حفاظت از روزنامه‌نگاران ایرانی در درون مرزهای این کشورها با شما و برخاسته از پایبندی‌های شما به موازین حقوق جهانی است.»

گزارشگران بدون مرز می‌گوید بیش از ۲۰۰ تهدید و آزار پیاپی علیه روزنامه‌نگاران تبعیدی و شهروند در خارج از ایران و از این میان ۵۰ تهدید به مرگ را شمارش کرده است.

این نهاد خطاب به رؤسای هفت کشور ضمن درخواست حفاظت از امنیت جسمی و روحی خبرنگاران ایرانی نوشت: «از شما می‌خواهیم به فوریت این اقدام‌های خطرناک برای آزادی رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران را محکوم کنید.»

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین نوشت: «از همه روزنامه‌نگاران می‌خواهیم برای امکان دادن به پیگرد قضایی، پس از هر تهدید در نزد سامانه‌های قضایی محل اقامت خود شکایت کنند. گزارشگران بدون مرز همچنین از صاحبان و مدیران رسانه‌ها می‌خواهد با وجود فشارها و بدون ملاحظات دیگر از اقدام به شکایت خبرنگاران خود را حمایت کنند.»

این سازمان در ادامه چندین نمونه از فشارهای جمهوری اسلامی بر روزنامه‌نگاران خارج و خانواده‌های آنها در ایران را نام برده است.

این نهاد در یک مورد نوشته است: یکی از روزنامه‌نگاران تبعیدی در فرانسه که خواهان فاش کردن نامش نیست، به گزارشگران بدون مرز اعلام کرده‌ است که در دو ماه گذشته بیشتر از پیش تهدید می‌شود: «وقتی تو را سر بریدیم فیلم می‌گیریم و در صفحه‌ات منتشر می‌کنیم»، «وقتی که به بدترین شکل تو را کشتیم دیگران می‌بینند و خفه می‌شوند.»

در بخشی از این نامه نیز آمده است: «جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد آخرین سرچشمه‌های اطلاع‌رسانی آزاد و مستقل را که بسیاری از ایرانیان از آن بهره‌ می‌گیرند، بخشکاند.»

با افزایش اعتراضات سراسری در ایران روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌هایی چون رادیوفردا، بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، ایران اینترنشنال، من و تو و کیهان لندن، هدف تهدیدهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

گزارش‌ها همچنین از آزار سازماندهی شده خانواده‌های این روزنامه‌نگاران حکایت دارد که مجموع این اقدامات واکنش محکوم‌کننده نهادهای بین‌المللی همچون سازمان گزارشگران بدون مرز را به دنبال داشته است.

برخی از روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله رادیوفردا اخیرا در ایران ممنوع‌المعامله شده‌ یا اموال‌شان توقیف شده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که این ممنوعیت در پاره‌ای موارد شامل اعضای خانواده این روزنامه‌نگاران نیز می‌شود. در عین حال ماموران امنیتی ایران برخی دیگر از روزنامه‌نگاران را حتی به آدم‌ربایی تهدید کرده‌اند.

پیش از این نیز فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، آی‌اف‌جی، خواستار واکنش جامعه جهانی در برابر آزارها و تهدیدات جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور و خانواده‌های آنها شده بود.

این فدراسیون از قصد خود برای شکایت به سازمان ملل درباره فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی خبر داده است.

رادیو فردا