به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۰۶، ۱۳۹۸

"خشونت بی‌سابقه" نیروهای امنیتی عراق علیه معترضان

نیروهای امنیتی در بغداد و بصره عراق با خشونت بسیار جلوی تظاهرات معترضین در نقاط کلیدی را گرفتند. آخرین خبرها حاکی است که پلیس موفق به پراکنده کردن معترضان شده است. آنها خیمه‌های تظاهرکنندگان را به آتش کشیدند.
معترضین در نقاط کلیدی شهرهای عراق، از جمله در بغداد و بصره باریکاد و چادر زده‌اند. روز شنبه (۲۵ ژانویه) اما آنها با  واکنش خشونت‌بار نیروهای امنیتی مواجه شدند. 

براساس گزارش‌ها نیروهای ویژه در شهر بغداد سعی کردند تظاهرکنندگان را از نقاط کلیدی شهر از جمله پل‌ها میدان‌ها و خیابان‌های اصلی‌عقب برانند و راه‌های بسته شده را باز کنند.

تلویزیون رسمی عراق الشرقیه از رفتار بی‌سابقه نیروهای امنیتی گزارش داده است. شاهدان عینی و رسانه‌های عراق از زخمی‌های بسیار خبر داده‌اند. نیروهای امنیتی توانسته‌اند با استفاده از گاز اشک‌آور و حمله به معترضان در میدان تحریر مستقر شوند.

بنا بر گزارش کمیسیون حقوق بشر، منتخب پارلمان عراق، از اکتبر تا کنون بیش از ۴۶۰ نفر در این ناآرامی‌ها کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر زخمی شده‌اند. فعالان حقوق بشر، نیروهای امنیتی عراق را متهم به سرکوب خشن معترضان می‌کنند. عراق ماه‌هاست صحنه اعتراض مردم این کشور علیه فساد مالی و اقتصادی مقا‌م‌های دولتی و نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور است.

نیروهای هوادار متقدا صدر وارد صحنه نشدند

شاهدان عینی خبر داده‌اند که روز شنبه طرفداران مقتدا صدر، رهبر پر نفوذ شیعیان عراق از هرگونه تظاهراتی خودداری کرده‌ و محل اعتراض را ترک کرده‌اند. روز جمعه (۲۴ ژانویه) ده‌ها هزار نفر از طرفداران او در تظاهراتی در بغداد خواهان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شده بودند.

پارلمان عراق اخیرا تصویب کرده است که همه نیروهای خارجی خاک این کشور را ترک کنند. این تصمیم واکنشی به کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد بود. آمریکا پنج هزار سرباز در عراق مستقر کرده است.

در این میان "میدل ایست نیوز" خبر داده است که نیروهای امنیتی عراق روز شنبه به تظاهرات در بصره نیز حمله کرده و چادرهای معترضان را آتش زده‌اند. این وبسایت خبری از دستگیری برخی از معترضان خبر داده و به نقل از یک فعال مدنی که با  "العربی الجدید" گفت‌وگو کرده نوشته است: «نیروهای امنیتی با دهها خودرو و ادوات نظامی موانع پیش رو را کنار زدند و مسیر را باز کردند، وضع کنونی آشفته است و از شمار مجروحان تیراندازی نیروهای مسلح آماری نداریم».

دویچه وله فارسی