به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۸

به دنبال پیاده شدن نیروهای ترکیه در لیبی...

ماکرون: اردوغان خلف وعده کرد
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه 29 ژانویه، رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود را به «بی احترامی به سخنان خود» و نقض تعهد خویش مبنی بر آتش‌بس در لیبی، متهم کرد زیرا اردوغان متعهد شده بود به ماده پنجم بیانیه کنفرانس برلین مبنی بر عدم مداخله در لیبی یا اعزام سربازان یا مزدوران، پای‌بند بماند.

ماکرون بعد از استقبال از «کیریاکوس میتسوناکیس»، نخست‌وزیر یونان گفت: « من می‌خواهم نگرانی خود را در مورد رفتار کنونی ترکیه، ابراز كنم كه با آنچه كه پرزیدنت اردوغان در كنفرانس برلین متعهد گردید، كاملاً مغایر است.»

او با بیان این‌كه «ما در روزهای اخیر، شاهد ورود کشتی‌های جنگی ترکیه با همراهی عناصر مزدور سوری بوده‌ایم»، گفت: «حضور مزدوران سوری در خاک لیبی، نقض آشکار و جدی مواردی است که در برلین، مورد توافق قرار گرفتند. این‌کار در واقع، بی احترامی به سخنان خود ایشان (اشاره به اردوغان) است.»

این موضع‌گیری، در پی پیاده شدن سربازان ترک از دوکشتی جنگی ترکیه در سحرگاه امروز 29 ژانویه، در بندر طرابلس، اتخاذ شد. این اقدام ترکیه از زمانی که این کشور شروع به اعزام سربازان و مزدوران برای پشتیبانی از نیروهای دولت «آشتی» در نبردهای طرابلس کرد، بی سابقه است.

این دو کشتی با یک کشتی باری همراه بودند که تانک‌ها و کامیون‌های نظامی را در بندر، تخلیه کرد، که نخستین اقدام از این دست از زمانی است که اردوغان قصد خود را برای حمایت از دولت « آشتی »، اعلام نمود.

ماکرون در نشست برلین در ارتباط با بحران لیبی در 20 ژانویه، خواستار «توقف» اعزام جنگجویان سوری طرفدار ترکیه به طرابلس، برای حمایت از شبه نظامیان دولت آشتی شده واعلام کرد: «باید به شما بگویم آنچه که مرا بشدت نگران می‌کند، ورود جنگجویان سوری و خارجی به شهر طرابلس است. این کار، باید متوقف شود.»

شایان ذکر است که روند انتقال جنگجویان توسط ترکیه از مناطق سوریه به سرزمین های لیبی، ادامه داشته و شمار عناصر «مزدور» که وارد طرابلس شده اند، تاکنون به حدود 1750 تن رسیده است، در حالی که تا این لحظه، 1500 سرباز، برای گرفتن آموزش، وارد اردوگاه‌های ترکیه شده و روند سرباز گیری به شکلی گسترده در عفرین و دیگر مناطق واقع در منطقه درع الفرات، ادامه دارد.

العربیه