به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۸

واکنش‌ها به طرح معامله قرن ترامپ؛

محمود عباس: نه، نه، نه
محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی در واکنشی تند به طرح دونالد ترامپ برای صلح خاورمیانه، موسوم به معامله قرن، گفته هیچ سرزمین فلسطینی بدون آن که بیت المقدس پایتخت آن باشد قابل تصور نیست. همزمان بنیامین نتانیاهو از به رای گذاشتن الحاق بخش‌های از سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه به خاک اسرائیل در جلسه یکشنبه آتی دولت این کشور سخن گفته است.

آقای عباس عصر سه‌شنبه، ۲۸ ژانویه، و پس از حضور در جلسه اضطراری کابینه تشکیلات فلسطینی گفت: "ما با این طرح از ابتدا مخالف بوده‌ایم و اکنون هم مخالفیم... هزار بار گفته ایم نه، نه، نه".

رئیس تشکیلات فلسطینی که پس از اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به بیت‌المقدس هرگونه رابطه دیپلماتیک با واشنگتن را قطع کرده امروز گفت: "هیچ فلسطینی، عرب مسلمان و حتی کودک مسیحی نمی‌تواند کشور فلسطینی را متصور شد که پایتخت آن بیت‌المقدس نباشد."

حماس که کنترل نوار غزه را در دست درد هم با رد طرح معامله قرن آقای ترامپ آن را تلاشی در جهت نابود کردن طرح تشکیل فلسطینی مستقل ارزیابی کرده است.

نهاد حقوق بشری بتسلیم اسرائیل طرح معامله قرن دونالد ترامپ را که داماد او، جرد کوشنر، نقش محوری در تهیه آن داشته، زمینه چینی برای تاسیس یک اسرائیل "آپارتایدی" ارزیابی کرده است.

بیشتر بخوانید

ترامپ: معامله قرن طرحی برد-برد است؛ فلسطینی‌ها 'کشور مستقل' تشکیل می‌دهند
نتانیاهو یکشنبه درباره الحاق بخشی از نوار غزه در دولت رای‌گیری می‌کند
بتسلیم در بیانیه خود گفته این طرح فلسطینیان را به "مناطقی کوچک، محصور، جدا و منزوی خواهد راند که در آنجا هیچ کنترلی هم بر امور خود نخواهند داشت".

سازمان "صلح همین حالا" که یک نهاد غیردولتی در اسرائیل است هم طرح معامله قرن را "منفک از واقعیت" دانسته است.

ناظران این طرح را چراغ سبز کاخ‌سفید به بنیامین نتانیاهو برای الحاق بخش‌های بزرگی از سرزمین‌های اشغالی به خاک اسرائیل دانسته‌اند.

با این حال، دامنیک راب، وزیرخارجه بریتانیا از تشکیلات فلسطینی خواسته که "با نگاهی منصفانه و اصیل جزییات این طرح بررسی کنند تا شاید آن را به عنوان گام نخستی برای بازگشت به مذاکرات صلح بیابند."

Image caption
آقای نتانیاهو رونمایی از طرح معامله قرن در کاخ‌سفید را یک روز تاریخی برای کشورش خوانده
معامله قرن چه می‌گوید؟

روز سه‌شنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در یک نشست خبری مشترک با نخست وزیر اسرائیل از طرح صلح خاورمیانه رونمایی کرد که مدت‌هاست داماد و مشاور او، جرد کوشنر از آن به عنوان معامله قرن یاد می‌کند.

رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس خبری از تشکیل "کمیته‌ای مشترک با اسرائیل" خبر داد که به این وسیله مرزهای دو کشور اسرائیل و فلسطین مشخص شود. آقای ترامپ تاکید کرد که در این طرح، بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل باقی می‌ماند.

او تاکید کرد که "معامله قرن" طرحی؛ "برد - برد" و برای دو کشور مستقل است. دونالد ترامپ با بیان اینکه "امروز اسرائیل گام بزرگی به سوی صلح برمی‌دارد" درباره محتوای این طرح گفت: راه‌کار‌هایی بسیار خوبی برای تامین امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ارایه کرده‌ایم".

آقای ترامپ "معامله قرن" را "بسیار متفاوت" با طرح‌های گذشته دانست و تاکید کرد که این طرح "کامل‌ترین" است. همچنین رئیس جمهوری آمریکا گفت: "مردم هر دو طرف خواستار صلح هستند. این اولین بار است که اسرائیل اجازه می‌دهد که نقشه‌ای برای به دست آوردن صلح ارایه شود. آقای نتانیاهو جرات داشته تا این گام بزرگ را به پیش بردارد".

آقای ترامپ از رهبران فلسطینی خواست که با تروریسم مخالفت کنند. وی از این طرح به عنوان "آخرین شانس برای دستیابی به صلح" یاد کرد. وی افزود که "ما با قدرتمند کردن فلسطینی‌ها این طرح را پیش خواهیم برد. ما می‌خواهیم که فلسطینی‌ها چالش زندگی در کنار اسرائیلی‌ها را بپذیرند. این شامل پایان تنفر از اسرائیل و حمایت مالی از تروریست‌ها می‌شود".

رئیس جمهوری آمریکا گفته که "معامله قرن" به فلسطینی‌ها فرصت می‌دهد تا به فکر تشکیل کشور مستقل خود باشند. آقای ترامپ گفت که این موضوع را با محمود عباس هم مطرح کرده است. وی در رابطه با تشکیل کشور مستقل فلسطینی افزود: "آنها می‌توانند با اسرائیلی‌ها مذاکره کنند و به کشور مطلوب خود برسند. آقای عباس اگر مسیر صلح را انتخاب کنی، قدم به قدم همراه تو خواهیم بود".

آقای ترامپ با اشاره به طرح‌هایی گذشته برای پایان بخشیدن به منازعه اسرائیلی- فلسطینی گفت: "فلسطینی‌ها اولین قربانیان ماجراجویی‌ها به نام طرح‌های صلح بوده‌اند. اکنون فرصت تحقق صلح است. مردم آمریکا و کشورهای زیادی آماده حمایت هستند؛ باور کردنی نیست. بوریس جانسون با من تماس گرفته و رهبران دیگر هم گفته‌اند حاضرند هر کاری انجام دهند تا این طرح به سرانجام برسد".

همزمان در صفحه توییتر آقای ترامپ، نقشه‌ای منتشر شده و آمده که "دولت آینده فلسطین" شبیه به آن خواهد بود. در این نقشه بخش‌هایی از شرق بیت‌المقدس جزو پایتخت دولت فلسطین است.

قرار است آقای نتانیاهو پس از کاخ‌سفید به کرملین برود و درباره طرح معامله قرن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کند.

پس از پایان سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا، نخست وزیر اسرائیل گفت: "این روزی تاریخی است و من را به یاد روز تاریخی دیگر، ۱۴ مه ۱۹۴۸، می‌اندازد که ترومن، اولین رهبر دنیا بود که کشور اسرائیل را به رسمیت شناخت. ما در طول دهه‌ها و قرن‌ها ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ را هم به یاد خواهیم آورد؛ زیرا شما حق ما را در مناطقی که برای ما حیاتی است به رسمیت شناختید و آینده‌ای درخشان برای فلسطینی‌ها و مردم منطقه ارایه کردید".

بنیامین نتانیاهو همچنین درباره "معامله قرن" گفت: "اسرائیل همواره و برای دهه‌ها در پی صلح بوده است. طرح‌های زیادی بوده که یکی پس از دیگری شکست خورده زیرا توازن بین دو طرف را رعایت نکردند. رهبرانی بودند که در طرح صلح خود، حق حاکمیت ما را بر دره اردن به رسمیت نشناختند".

ساعاتی پیش از رونمایی از "معامله قرن" جمعی از ساکنان غزه علیه طرح رئیس جمهوری آمریکا تظاهرات کردند. در این تظاهرات تصاویر دونالد ترامپ و پرچم ایالات متحده آتش زده شد. گفته می‌شود که برای روزهای آینده هم برپایی تظاهراتی مشابه برنامه‌ریزی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد ۲۲ نوامبر ۱۹۶۷ قطعنامه ۲۴۲ را تصویب کرد. این قطعنامه چارچوب اجرای راه حل تشکیل دو دولت را برای پایان دادن نزاع اسرائیلی- فلسطینی مشخص کرده است.

بی بی سی  فارسی