به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۸

افزایش زنان کولبر

«مادرم، کولبر»
روزنامه همشهری از «افزایش قابل توجه» جمعیت زنان و نوجوانان کولبر در روستاهای مرزی استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه خبر داد. این روزنامه در شماره روز چهارشنبه، دوم بهمن، خود در مطلبی تحت عنوان «مادرم، کولبر» نوشت که بر اساس «بررسی میدانی» به این نتیجه رسیده است.

در این گزارش آمده که «پای زنان هم به حمل بارهای سنگین در مسیرهای صعب‌العبور و سخت کوه‌های مرزی غرب کشور باز شده» و با توجه به آمار بیکاری در استان‌های مرزی، زنان با کولبری تلاش می‌کنند «گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی‌ زندگی‌شان را با حداقل درآمد» رفع و رجوع کنند.

مهرماه سال جاری نیز هلاله امینی، نماینده استان کردستان در شورای عالی استان‌ها، نسبت به افزایش کولبری زنان در مناطق مرزی هشدار داده و گفته بود: «با زنان و دخترانی مواجه هستیم که مجبورند در نقش یک مرد ظاهر شوند تا به صف طولانی کولبران بپیوندند.»

در گزارش روزنامه‌ همشهری، با چند تن از زنان کولبر در سنین مختلف نیز مصاحبه شده که بیشتر آنها سوخت، لاستیک و سیگار حمل می‌کنند.
گزارشگر روزنامه همشهری به نقل از زنان کولبر نوشت که در سال‌های اخیر، مردان نیز به کولبری زنان «عادت» کرده‌اند و کولبری دیگر شغلی مردانه نیست.

برخی از زنان کولبر گفته‌اند که مجبورند ۳۰ کیلو بار را چهار یا پنج ساعت در کوهستان‌ها حمل کنند.

افزایش شمار زنان و نوجوانان کولبر در مناطق مرزی ایران در حالی منتشر شده که اقصی نخشی‌پور، فرماندار سردشت، نرخ بیکاری در این منطقه را ۲۳ درصد عنوان کرده است.

در کردستان هم نرخ بیکاری از ۱۱.۴ درصد در تابستان ۹۷ به ۱۲.۲ درصد در تابستان ۹۸ رسیده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از مرگ شماری از کولبران مرد و پسران نوجوان بر اثر شلیک مستقیم گلوله از سوی ماموران مرزی یا سرمازدگی منتشر شده است.

رادیو فردا