به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۸

اعلام آمادگی ایران برای بازسازی مدارس سوریه جنجال به راه انداخت

بنا بر گزارش‌ها، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، در سفری به سوریه از کمک ایران به بازسازی مدارس در این کشور خبر داد. این گفته وزیر به واکنش منفی گسترده در شبکه‌های اجتماعی دامن زد.

او که از سه‌شنبه شب با هیئتی همراه برای سفری سه‌روزه به سوریه، وارد دمشق شده در دیدار با عماد موفق العزب، وزیر آموزش و تربیت سوریه، از آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک در این زمینه خبر داده است.

این هیئت در دیدار با طرف سوری در مورد همکاری «در عرصه‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش ابتدایی، آموزش استثنایی، کتب درسی، صنایع آموزشی و تربیت معلم و استعدادهای درخشان» سخن گفته و قرار است در پایان این سفر نیز بندهایی از یک تفاهم‌نامه بین طرفین امضا شود.


محسن حاجی میرزایی
@hajimirzaee_m
امروز در دمشق با همتای سوری‌ام دیدار داشتم. درچند سال درگیری در سوریه حدود ۱۰ هزار مدرسه تخریب شده با توجه به تجربه کشورمان در زمینه بازسازی و تجهیز واحدهای آموزشی در جنگ تحمیلی، به آقای عماد موفق الغرب گفتم آماده انتقال تجربه و دانش فنی‌مان برای بازسازی مدارس سوریه هستیم.#سوریه

۴۳۸
۱۴:۳۹ - ۲ بهمن ۱۳۹۸
اطلاعات و حریم شخصی آگهی‌های توییتر
۴۸۴ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
اما این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که در گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران هرروزه چند خبر از وضعیت وخیم فرسودگی مدارس در ایران و حتی فرو ریختن سقف مدارس مخابره می‌شود.

یک روز پیش از آغاز سفر وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی و هیئت همراه به سوریه، خبرگزاری تسنیم نوشت: «کانکس‌ها یا مدارس فرسوده‌ای که پیش از آمدن سیل در دشتیاری [سیستان و بلوچستان]، مکانی برای تحصیل دانش‌آموزان بود و البته تهدیدی برای جان بچه‌ها، حالا با آمدن سیل و انباشت گل‌ولای، دیگر قابل استفاده نیست.»

به نوشته تسنیم، طبق گفته‌های مهرالله رخشانی‌مهر، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۳۴۲ مدرسه در سیل سیستان‌ و بلوچستان غیرقابل استفاده و نیازمند تعمیرات اساسی است «و بازسازی آنها مساعدت و همت خیران نیکوکار مدرسه‌ساز را می‌طلبد.»

دو روز پیش از آن، پیروز حناچی، شهردار تهران، در یک همایش گفته بود که در تهران ایمنی ۸۲۷ مدرسه از نظر حوادث «در وضعیت قرمز است».

در همان روز، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این‌ که «۴۰۰۰ مدرسه در تهران وجود دارد که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد این مدارس وضعیت خوبی ندارند»، گفت: «دولت دچار بحران مالی است و به همین دلیل در تهران کمتر هزینه کرده‌ است.»

پیشتر و به‌ دنبال وقوع زمین‌لرزه در استان کرمانشاه که بر اثر آن ۸۰ مدرسه به‌طور کامل تخریب شد، مسئولان از ایمن نبودن یک سوم مدارس در ایران خبر دادند.

سخنان محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در مورد آمادگی برای «مشارکت در بازسازی» مدارس سوریه در حالی بیان شده که چندی پیش انتشار ویدئویی از ریزش سقف یک مدرسه در روستای راونگ در استان هرمزگان خبرساز شده بود.

این مسئله اکنون در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافته و کاربران زیادی به انتقال پول از ایران به سوریه انتقاد کرده‌اند.

اعلام آمادگی مقامات ایران برای بازسازی و نوسازی در سوریه محدود به مدارس نیست، اسفند سال ۹۷ نیز وزارت راه و شهرسازی ایران از ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی در سوریه خبر داده بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران، نیز خبر داده است که جمهوری اسلامی در زمینه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی، زیرساختی، خدماتی، و سرمایه‌گذاری و مسکن، یازده یادداشت تفاهم همکاری با مقامات سوریه به امضا رسانده است.

رادیو فردا