به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۸

چگونه از ویروس کرونا در امان بمانیم؟

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند از سرماخوردگی گرفته تا سندرم تنفسی حاد (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)، عفونت ایجاد کنند. کرونا ویروس‌ها زئونوتیک هستند، به این معنی که هم به انسان‌ها و هم به حیوانات منتقل می‌شوند.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده؛ کرونا‌ویروس به سیستم تنفسی حمله می‌کند و منجر به آسیب‌هایی در ریه می‌شود. این ویروس بسیار مسری است و از طریق تماس با هر چیزی که به آن آلوده شده باشد، تنفس، سرفه یا عطسه، قابل‌انتقال است.

علائم این ویروس درست شبیه سرماخوردگی و آنفلوآنزا است؛ علائمی مانند آبریزش بینی، سردرد، سرفه، تب، تنگی نفس، لرزش و درد بدن. در موارد شدیدتر، عفونت می‌تواند به ویژه در افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و خودایمنی، باعث ذات‌الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.

هنوز هیچ واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد. با این حال برای جلوگیری از عفونت کرونا شما باید همان کارهایی را که برای پیشگیری از سرماخوردگی توصیه می‌شود، انجام دهید؛ مانند استفاده از صابون‌های ضد‌باکتری و اسپری‌های حاوی الکل.

دستان خود را چند بار در روز به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با صابون بشویید. از دست زدن به چشم، بینی یا دهان خودداری کنید. از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. اگر علائمی مانند سرماخوردگی دارید، با انجام موارد زیر می‌توانید از دیگران محافظت کنید:

اگر بیمار هستید در خانه بمانید. هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک دستمال بپوشانید، سپس دستمال را درون سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید. اشیا و سطوح را تمیز و ضدعفونی کنید.

هیچ درمان خاصی برای این عفونت وجود ندارد با این حال، شما می‌توانید برخی موارد را برای تسکین علائم خود انجام دهید:

داروهای ضد‌درد و تب مصرف کنید (احتیاط: آسپرین را به کودکان ندهید). از یک مرطوب‌کننده اتاق یا از یک حمام گرم استفاده کنید. مایعات زیادی بنوشید. در صورت تشدید علائم، حتما به مراکز بهداشتی مراجعه نمایید.

دویچه وله