به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۰، ۱۴۰۱

ایسنا: مکرون در پیامی محرمانه خواستار میانجی‌گری تهران در جنگ اوکراین شده است

ابراهیم رئیسی (راست)، امانوئل مکرون
پس از آن‌ که معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران از «ابتکار صلح» و «پیام مهم» از تهران در راه مسکو بر اساس درخواست «یک مقام ارشد اروپایی» خبر داد، خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه، ۹ شهریور، خبر داد که این مقام اروپایی، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، است.

به گزارش ایسنا، آقای مکرون از ابراهیم رئیسی خواسته است تا ایران در جنگ روسیه در اوکراین «میانجی‌گری» کند.

محمد جمشیدی، معاون ابراهیم رئیسی، در صفحه کاربری خود در توییتر ضمن اعلام «یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم» از تهران در راه مسکو، نوشته بود که این پیام از سوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به روسیه برده می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران خود روز نهم شهریور در بدو ورود به مسکو گفت: «برخی طرف‌های اروپایی از جمهوری اسلامی ایران درخواست دارند تا در بحران اوکراین وارد شده و به کاهش درگیری‌ها و بازگشت شرایط به میز مذاکره و توقف جنگ کمک کند.»

وی افزود: «لذا، یکی از اهداف سفرم، تلاش ایران برای کمک به پایان این وضعیت است.»

آقای امیرعبداللهیان ساعاتی پیش از آغاز سفر نیز، بدون اشاره به نام «برخی طرف‌های اروپایی» گفته بود که آن‌ها خواهان ایفای نقش فعالانه تهران در «بحران اوکراین» هستند.

خبرگزاری روسی تاس با بازتاب اظهارات وزیر خارجه ایران، یادآور شد که وزارت خارجه روسیه روز هفتم شهریور تایید کرده بود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در دیدار با حسین امیرعبداللهیان درباره برجام، وضعیت اوکراین و همچنین در خصوص امور مرتبط با سوریه، افغانستان و قفقاز جنوبی گفت‌وگو خواهد کرد.
رسانه‌های ایران در مورد آن مکالمه نوشته بودند که ابراهیم رئیسی به همتای فرانسوی خود گفته است که ایران آماده ایفای نفش برای پایان جنگ در اوکراین است.

فرانسه از حامیان عمده اوکراین برای دفاع از خود در برابر روسیه است و از جمله تسلیحات زیادی برای ارتش اوکراین ارسال کرده است. آقای مکرون اواخر خرداد همراه با رهبران آلمان، ایتالیا و رومانی با سفر به کی‌یف با ولودیمیر زلنسکی دیدار کرد.

اما در حالی که روسیه زیر سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های غربی قرار گرفته، مناسبات مسکو و تهران در دوره اخیر نزدیک‌تر شده و برخی گزارش‌ها در رسانه‌های بین‌المللی از آمادگی روسیه برای خریدهای تسلیحاتی از ایران یا دریافت کمک از ایران برا‎ی دریافت مشورت در زمینه دور زدن تحریم‌ها منتشر شده است.

ایران اوایل بهار امسال نیز تلاش کرده بود که میان روسیه و اوکراین میانجی‌گری کند، اما با ادامه یافتن جنگ و گسترش آن، این کوشش همانند تلاش شمار دیگری از عوامل بین‌المللی ناکام ماند.

با وجود عدم پیشبرد اقدامات وقت ایران، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی اوایل تابستان بار دیگر از آمادگی تهران برای استفاده از روابط حسنه خود با مسکو برای کمک به پایان جنگ روسیه در اوکراین سخن گفت.

اوکراین همه کشورهای دارای نفوذ در صحنه بین‌المللی را برای توقف یورش همه‌جانبه روسیه به خاک این کشور، به کمک فرا خوانده و از جمله از آغاز جنگ، از ایران نیز خواسته بود در این قضیه نقش ایفا کند.

تهاجم روسیه به اوکراین وارد هفتمین ماه خود شده و ارتش تحت فرمان ولودیمیر زلنسکی از آغاز این هفته از ورود به نبردهای سنگین در منطقه خرسون، یکی از شهرهای بزرگی که در نخستین روزهای جنگ به تسلط روسیه درآمد، خبر داده است.

با ادامه یافتن جنگ در اوکراین و در آستانه فرا رسیدن فصل سرد، کشورهای متعدد اروپایی با معضلات عظیمی در تامین انرژی و سوخت روبه‌رو شده‌اند.

به گفته کارشناسان بازار انرژی، از یک ‌سو بازگشت احتمالی ایران به صف کشورهای فروشنده نفت و گاز در صورت توافق احیای برجام به بهبود وضعیت کمک خواهد کرد و از سوی دیگر، موفقیت در خاتمه جنگ روسیه- اوکراین، احتمال ازسرگیری فروش دوباره گاز روسی به اروپای غربی را فراهم خواهد کرد.

امانوئل مکرون از مدتی پیش صریحا گفته که یکی از دلایل او در احیای سریع برجام، لزوم ورود نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی در شرایط کنونی بین‌المللی است.

رادیو فردا