به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، شهریور ۱۰، ۱۴۰۱

گزارش سازمان ملل متحد:

برخورد چین با اویغورها می‌تواند جنایت علیه بشریت محسوب شود 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در گزارشی درباره وضعیت مسلمانان اویغور در چین اعلام کرد که «شواهدی معتبر» مبنی بر شکنجه و خشونت جنسی علیه اعضای این اقلیت وجود دارد.


به گفته کارشناسان این نهاد اقدامات صورت گرفته علیه اویغورها در چین ممکن است «جنایت علیه بشریت» محسوب شود. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین خواستار واکنش جامعه جهانی به وضعیت اویغورها در استان سین کیانگ در چین شده است. 


در بخشی از این گزارش آمده است: «سطح بازداشت‌های خودسرانه و تبعیض‌آمیز اعضای اقلیت اویغور و دیگر گروه‌هایی که مسلمانان در میان آنها حضور پررنگی دارند می‌تواند جنایت‌های بین‌المللی به ویژه جنایت علیه بشریت در نظر گرفته شود.»


گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت اویغورها در چین همزمان با پایان دوره فعالیت چهار ساله میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شد. او روز چهارشنبه آخرین روز دوره چهار ساله فعالیتش در راس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل را سپری کرد. 


هرچند در گزارش منتشرشده نکته جدیدی درباره وضعیت اقلیت اویغور در استان سین کیانگ چین مطرح نشده است اما انتشار آن از این نظر اهمیت دارد که مُهر تائید سازمان ملل بر اتهام‌های مطرح شده علیه چین در این زمینه محسوب می‌شود. 


کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و شخص میشل باشله برای انتشار یا عدم انتشار این گزارش تحت فشار قرار داشت. از یک سو گروه‌های مدافع حقوق بشر و آمریکا بر لزوم انتشار این گزارش تاکید می‌کردند و از سوی دیگر پکن آن را «حقه» کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا می‌دانست. 


سوفی ریچاردسون، مدیر گروه غیردولتی دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به گزارش منتشرشده گفت: «این گزارش نقض گسترده حقوق اساسی از سوی چین را هویدا می‌کند.»


گفت‌وگوی شی جین پینگ با میشل باشله؛ غیبت ماجرای اویغورها، افتخار چین به فقرزدایی

به گفته وی شورای حقوق بشر سازمان ملل حالا به دنبال انتشار این گزارش باید «تحقیقی جامع در مورد جنایت‌های دولت چین علیه بشریت» انجام دهد. سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار تعیین «ساز و کاری برای انجام تحقیق مستقل و بین‌المللی» درباره وضعیت مسلمانان در استان سین کیانگ چین شده است. 


در مقابل هیات نمایندگی چین در سازمان ملل سند منتشرشده را حاوی «اطلاعات جعلی و دروغ‌های ساخته و پرداخته نیروهای ضد چین» توصیف کرد.


در گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از واژه «نسل‌کشی» استفاده نشده است. این در حالی است که آمریکا، مجلس ملی فرانسه، نمایندگان بریتانیایی، کانادایی و هلندی پیش از این برخورد پکن با اویغورها را «نسل‌کشی» خوانده‌ بودند.

یورونیوز