به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۲، ۱۴۰۱

جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان؛ یورش نیروهای امنیتی به مسجد مکی

  پخش زنده سخنرانی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه نماز جمعه این هفته به دلیل اختلال در اینترنت نیمه‌تمام ماند

معترضان بلوچ در زاهدان، پس از برگزاری نماز جمعه بار دیگر به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار سردادند.

معترضان، پس از نماز جمعه 12 اسفند با شعارهای «بسیجی سپاهی، داعش ما شمایی» و «مرگ بر دیکتاتور» در خیابان‌های زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان تجمع و راهپیمایی کردند.

وب‌سایت «حال‌وش» که اخبار سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، با انتشار ویدیویی از حضور گسترده نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در مناطق اطراف مسجد مکی و محاصره این مسجد واقع در شهر زاهدان خبر داد.

بنا به گزارش‌ها، ده‌ها معترض در داخل مسجد در محاصره قرار گرفته و نیروهای امنیتی در حال شلیک گاز اشک‌آور به داخل مسجد هستند.

گزارش‌های رسیده به «العربیه فارسی» حاکی از اختلال اینترنت در شهر زاهدان است. پخش زنده سخنرانی عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه نماز جمعه این هفته نیز نیمه‌تمام ماند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان، در خطبه‌های امروز گفت که بسیاری بر این نظرند و این فرض به واقعیت هم نزدیک است که این مسموم کردن‌ها، نوعی از سرکوب اعتراضات است؛ هم از سوی جریانی که مسمومیت دختران را هدف قرار داده و هم آن‌ها که از این ماجرا مطلع‌اند اما جلویش را نمی‌گیرند.

او با کنایه به مسئولان جمهوری اسلامی که ادعا می‌کنند عوامل مسموم‌سازی را شناسایی نکرده‌اند گفت: «سه ماه از این جریان می‌گذرد، به تهران و دیگر شهرها سرایت کرده است و صدها دختر مسموم شده‌اند، چه کسی باور می‌کند که مسئولان و امنیتی‌ها ندانند این کار چه کسانی است.»

اعتراضات در ایران پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، شهروند 22 ساله کرد توسط پلیس گشت ارشاد آغاز شد. این اعتراضات از 26 شهریور شکل گرفت و در 164 شهر این کشور به صورت گسترده‌ای ادامه پیدا کرد.

استان سیستان و بلوچستان در مرحله کنونی کانون این اعتراضات سراسری است. هزاران نفر از شهروندان بلوچ در سراسر این استان هر هفته به خیابان‌ها آمده و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند.