به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۴، ۱۴۰۱

خاک‌سپاری پیکر امیرعلی دو ساله؛ پلیس اصفهان قتل این کودک با شلیک یگان ویژه را تایید کرد

 پیکر امیرعلی موسوی کاظمی، کودک دو ساله‌ای که با شلیک نیروهای یگان ویژه به سرش کشته شده بود به خاک سپرده شد. بعدازظهر امروز (شنبه ۱۳ اسفند) مرکز اطلاع‌رسانی پلیس استان اصفهان کشته شدن این کودک را به دست ماموران انتظامی تایید کرد.


این کودک روز جمعه ۱۲ اسفند در آغوش پدرش و در حالی‌که خواب بود هدف حمله ماموران انتظامی قرار گرفت و به قتل رسید.


بر اساس گزارش‌های غیررسمی، مقامات از تحویل پیکر امیرعلی به خانواده‌اش تا صبح روز شنبه خودداری کردند.


حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر در توییتر که روز گذشته کشته شدن امیرعلی را اطلاع‌رسانی کرده بود، در تشریح این تیراندازی نوشت که او همراه مادر، ‌پدر و برادر دوقلویش در جاده ورزنه استان اصفهان در سفری تفریحی بوده‌اند که «کامیونی متعلق به یگان ویژه جلو آن‌ها می‌پیچد».



بر اساس این گزارش، راننده‌ ماشین فکر می‌کند کامیون متعلق به «خِفت‌گیرها»ست و قصد می‌کند تا راهش را عوض کند اما نیروهای یگان ویژه به سمت آن‌ها شلیک می‌کنند.


به گفته اعضای خانواده، خودروی یگان ویژه شباهتی به خودروهای معمول پلیس نداشته است.


با وجود این که بر اساس شواهد، نیروهای مستقر در خودروی یگان ویژه بدون اعلام «ایست» به خودرویی شلیک می‌کنند که امیرعلی و خانواده‌اش سوارش بوده‌اند اما در پرونده او «قتل غیرعمد» ثبت شده است.


مرکز اطلاع‌رسانی پلیس استان اصفهان در حالی بعدازظهر شنبه این خبر را تایید کرد که مدعی شد «خودرو سواری پژو حین اجرای طرح مهار پلیس، از ایست بازرسی شهرستان ورزنه عبور کرد».


در این اطلاعیه آمده که ماموران یگان ویژه از واحد مبارزه با قاچاق موارد مخدر بودند و به «خودروی سواری با پلاک غیر بومی» که امیرعلی سوارش بوده مشکوک شده‌اند.


ادعا شده است که آنان برای «متوقف کردن خودرو» به سمت آن تیراندازی کرده‌اند.


پلیس استان اصفهان اضافه کرده است در این تیراندازی «گلوله کمانه کرده» و منجر به کشته شدن امیرعلی دو ساله شده است.


شلیک نیروهای نظامی به خودروهای عادی و قتل کودکان و شهروندان سرنشین آن پیش از این هم بارها اتفاق افتاده است.


چهارم دی ماه امسال سها اعتباری، ۱۲ ساله، اهل روستای خلوص بستک، همراه خانواده خود در مسیر لامِرد به بستک در استان هرمزگان در حرکت بود که بر اثر شلیک گلوله ماموران جان باخت.


همان زمان جانشین فرماندهی انتظامی هرمزگان دلیل قتل سها را «عدم تمکین راننده یک دستگاه خودرو پژو پارس با شیشه دودی به دستور ایست ماموران پلیس» اعلام کرد.


این حادثه در آستانه چهلم کیان پیرفلک، دانش‌آموز ۹ ساله ایذه‌ای رخ داد که او هم با تیراندازی ماموران کشته شد.


سپهر اسماعیلی هم جوان ۲۱ ساله‌ای بود که ۲۴ آبان و در روز تولدش همراه با دوستان خود به سوی زیباکنار راه افتاده بود اما با شلیک ماموران کشته شد.


بر اساس گزارش‌ها، ایست بازرسی به سپهر فرمان توقف می‌دهد اما او به این دلیل که دختر و پسر کنار هم بوده‌اند، ترسیده و نایستاده و ماموران بدون اخطار و هشدار، خودروی آن‌ها را با کلاشنیکف به رگبار بستند.


روز شش بهمن‌ سال گذشته هم ماموران پلیس، نوجوانی ۱۵ ساله به نام آصف ممبینی را در رامهرمز به رگبار گلوله بستند.


این نوجوان سوار موتورسیکلت بود که به گفته پلیس «پس از توجه نکردن به فرمان ایست» مورد اصابت گلوله‌های جنگی قرار گرفت و در بیمارستان درگذشت.

ایران اینترنشنال