به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۱۷، ۱۴۰۱

نرگس محمدی: در روز زن خیابان‌ها را با تمام نمادهای زنانه و مادرانه‌ تسخیر کنید

نرگس محمدی با تبریک روز جهانی زن به تمام آزادی‌خواهان و برابری‌طلبان گفت: «از زنان سرافراز سرزمینم می‌خواهم روز ۸ مارس، خیابان‌ها را با تمام نمادها و نشانه‌های زنانه و مادرانه‌تان، با شکوه و سر زندگی تسخیر کنید.»


این فعال زندانی حقوق بشر گفت: مبارزه بسیاری از زنان علیه حکومت، بر اساس نگرشی مبتنی بر پرهیز و مبارزه با خشونت و تبعیض و سلطه طلبی و در راستای تحقق حقوق انسانی است. حقوقی که اگر تحقق نیابد ما سرانجام با جهانی عاری از صلح، انسانیت و عشق مواجه خواهیم شد.


نرگس محمدی خاطرنشان کرد: مرگ مهسا و عملکرد حکومت پس از جنبش انقلابی «زن، زندگی ، آزادی» نشان داد که بین حکومت و زنان در ایران شکافی عمیق و گسترده وجود دارد که هیچ نیروی سیاسی و جنبش اجتماعی نمی‌تواند بر آن پلی بزند و بنیادی‌ترین رویارویی حکومت و زنان در مداری بالاتر از مدار سیاست است.


او با تاکید بر اینکه خیزش سراسری ایرانیان انقلابی زنانه است که پس زمینه، بستر و حتی منشا شکل‌گیری و هویت‌یابی و عمومی شدن آن، «زندگی انسان» به معنای واقعی است گفت: «بدیهی است که اعلام گذار مردم ایران از نظام جمهوری اسلامی بر همین اساس صورت می گیرد.»


این فعال حقوق بشر نقش زنان در این گذار را بسیار تعیین‌کننده خواند و گفت: ضروری است هر زنی و هر مادری در هر مکانی از ایران، برای گذار مسالمت آمیز از نظام استبدادی دینی زن‌ستیز به نظامی پایبند به تحقق «زندگی انسانی» و برخوردار از حقوق بشر، گامی پیش نهد.


نرگس محمدی خاطرنشان کرد: «من سرسختانه بر این باورم که اراده و باور مردم برای پایان بخشیدن به حیات جمهوری اسلامی، پایان بخشیدن به نظم و سیستم و نگرشی است که زندگی انسان و حیات واقعی زنده و پویای جامعه را به اضمحلال و فروپاشی رسانده است.»