به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اسفند ۱۴، ۱۴۰۱

آژانس: ایران از موضع خود درباره سایت‌های هسته‌ای مشکوک اعلام نشده عقب‌نشینی کرد

 
گروسی در سفر به تهران بر ضرورت وضوح و شفاف‌سازی مقامات ایرانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کرد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مشترکی با سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد که تهران برای ادامه همکاری، ارائه اطلاعات و شفافیت هر چه بیشتر و رسیدگی به مسائل پادمانی تعلیق شده اعلام آمادگی کرده است.


در این بیانیه مشترک که شامگاه شنبه 13 اسفند در چارچوب سفر دو روزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای جمعه و شنبه به تهران صادر شده، آمده است که دو طرف درباره «تعامل با روحیه همکاری و بر اساس تضمین‌های فراگیر» توافق کردند.


گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و نظارتی

در این بیانیه همچنین اشاره شده که تهران به‌طور «داوطلبانه» به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد که فعالیت‌های تحقیقاتی و نظارتی بیشتری در تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شود.


همچنین توضیح داده شده که دو طرف درباره تدابیر مربوط به تحقیقات و نظارت‌های بیشتر در چارچوب نشست فنی آتی که به‌زودی در تهران برگزار خواهد شد، توافق خواهند کرد.


واضح و شفاف

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس در سفر به تهران بر ضرورت وضوح و شفاف‌سازی مقامات ایرانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور تاکید کرده بود.


در ادامه دیدارها در روز دوم سفر خود به تهران، گروسی شنبه در کنفرانس خبری مشترک با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که آژانس امیدوار است که ایران به‌منظور فراهم ساختن تضمین‌هایی در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود با این نهاد بین‌المللی همکاری کند.


مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های سری و اعلام نشده ایران افزود که گفت‌وگوها با مقامات ایرانی در این‌باره «در فضایی از کار جدیت، صراحت و همکاری» ادامه دارد.


شورای حکام آژانس در نشست اخیر خود در نوامبر سال 2022، عدم همکاری ایران برای ارائه توضیحاتی در خصوص منشأ ذرات اورانیوم بسیار شده کشف شده در 3 سایت هسته‌ای اعلام نشده این کشور را محکوم کرده بود.


سفر قبلی رافائل گروسی به تهران در اوایل ماه مارس سال گذشته انجام شد که بر موضوع ارائه توضیح از سوی مقامات ایرانی درباره منشأ مواد رادیواکتیو کشف شده در سایت‌های اعلام نشده متمرکز شده بود اما مقامات ایرانی بدون ارائه توضیحی ضمن تعلیق همکاری با آژانس و برداشتن برخی دوربین‌های نظارتی مدیر این نهاد بین‌المللی را به سیاسی‌کاری متهم کردند.

دبی - العربیه فارسی