به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۱۱، ۱۴۰۲

جنگ پهپادهای مسکو و کی‌یف؛ «عامل آتش‌سوزی در پالایشگاه آفیپسکی پهپاد اوکراین است»

 

پالایشگاه نفت کراسنودار در روسیه 

یک روز پس از آنکه روسیه اوکراین را به حمله پهپادی به ساختمان‌هایی در مسکو متهم کرد، فرماندار منطقه کراسنودار روسیه گفت که یک حمله پهپادی دیگر عامل احتمالی آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آفیپسکی بوده است.


«ونیامین کندراتیف»، فرماندار این شهر در کانال تلگرامی خود با اعلام این مطلب گفت که آتش به سرعت خاموش شده و این حادثه تلفات جانی نداشته است. 


پالایشگاه آفیپسکی فاصله چندانی با بندر نووروسیسک در دریای سیاه ندارد. این مرکز در نزدیکی پالایشگاه دیگری قرار دارد که در این ماه چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. 


هنوز هیچ اطلاعات و جزئیاتی درباره این «حمله پهپادی» وجود ندارد، اما مسکو کی‌یف را متهم کرده که در هفته‌های اخیر حملات خود به داخل روسیه را افزایش داده است. 


این در حالیست که روسیه از ابتدای جنگ بارها شهرهای مختلف اوکراین را با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک مورد هدف قرار داده است. 


آسمان اوکراین سه شنبه شب نسبتا آرام بود و هیچ حمله هوایی عمده‌ای گزارش نشد. با این حال به گفته مقام‌های اوکراینی حملات پهپادهای روسی در روز سه‌شنبه به کشته شدن یک و زخمی شدن چهار نفر منجر شده است.


روسیه در حالی اوکراین را به انجام حملات در خاک این کشور متهم می‌کند که کی‌یف هرگز به صورت علنی مسئولیت این حملات را نپذیرفته است. 


«ویاچسلاو گلادگوف»، فرماندار شهر شبکینو روسیه در تلگرام از زخمی شدن یک نفر در اثر حملات توپخانه‌ای اوکراینی‌ها خبر داده است.


جنگ پهپادها

در حالی‌که در ماه‌های اخیر حملات پهپادی روسیه به اوکراین ادامه داشته، مسکو مدعی است که کی‌یف از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله در خاک روسیه استفاده می‌کند.


همزمان با بن‌بست روی زمین در درگیری‌های میان روس‌ها و اوکراینی‌ها، حملات هوایی و پهپادی شدت یافته است. 


وزارت دفاع روسیه می‌گوید توانسته است هشت پهپاد اوکراین را که هدفشان غیرنظامیان در مسکو بوده است، رهگیری و منهدم کند. با این حال برخی منابع غیررسمی به نقل از منبع امنیتی روس گفته‌اند که تعداد این پهپادها بیشتر و بیش از ۲۵ فروند بوده‌ است. 


«گسترده‌ترین حمله پهپادی» روسیه؛ اوکراین از شکسته شدن رکورد حمله با پهپاد شاهد خبر داد

امیدهای فراموش‌شده مقاومت در برابر روسیه؛ پهپادهای بیرقدار چه شدند؟

در همین حال میخائيل پودولیاک، دستیار رئيس جمهوری اوکراین ضمن رد کردن دخالت مستقیم کی‌یف در این حملات تاکید کرد که کی‌یف از تماشای این رویدادها خرسند است و پیش‌بینی می‌کند حملات بیشتری از این دست در پیش باشد. 


در پی حملات پهپادی به مسکو، شهردار این شهر می‌گوید دو نفر مجروح و ساکنان برخی از بلوک‌های آپارتمانی برای مدت کوتاهی تخلیه شدند. ساکنان هم می‌گویند صدای انفجارهای بلند و به دنبال آن بوی بنزین شنیده‌اند که باعث نگرانی آنها شده است. 


این پهپادها برخی از مناطق لوکس شهر از جمله جایی که ولادمیر پوتین رئيس جمهوری این کشور و دیگر نخبگان حکومتی در آنجا سکونت دارند، هدف قرار دادند.


 پوتین در واکنش به این حملات می‌گوید این اقدامات تلاشی از سوی کی‌یف برای ترساندن و تحریک روسیه بوده و مسکو دفاع هوایی در اطراف پایتخت را تقویت خواهد کرد. 


حملات به مراکز غیرنظامی مورد توجه جهانی قرار گرفته و حتی واشنگتن هم نسبت به آن واکنش نشان داد. کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «ما در حال جمع‌آوری اطلاعات درباره گزارش‌های مربوط به حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مسکو هستیم. باید صریح بگوییم که ما از حملات در داخل روسیه حمایت نمی‌کنیم.»


با این حال سفیر روسیه در آمریکا، واشنگتن را متهم کرده که با نادیده گرفتن علنی حمله پهپادها به روسیه، کی‌یف را به انجام این «کارهای تروریستی» تشویق می‌کند.

نگارش از یورونیوز فارسی