به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۹، ۱۳۹۰

گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران کیست؟
درخواست مصطفی اسکندری، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر
برای ملاقات با گزارشگر ویژه حقوق بشر


احمد شهيد 47 ساله سياستمدار سابق و فعال حقوق بشر مالديوي در جلسه روز 17 ژوئن شوراي حقوق بشر ملل متحد به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران انتخاب شد.
شهيد متولد 1964 است و داراي مدرك دكتراي روابط بين الملل از دانشگاه كويينزلند استراليا است .
وي داراي 6 فرزند است كه يك فرزند از همسر اول ، سه فرزند از همسر دوم و دو فرزند از همسر كنوني خود دارد .
شهيد در فاصله سال هاي 2005 تا 2010 دو بار و در دو مقطع زماني متفاوت به عنوان وزير امور خارجه مالديو فعاليت كرده است و هم اكنون نيز مشاور امور خارجه نخست وزير مالديو است ، اما به دليل فعاليت هاي حقوق بشري بسياري وي را معمار حقوق بشر مالديو مي دانند. 
وي در سال 2009 از سوي يك انديشكده در واشنگتن جايزه مسلمان دموكرات سال را كسب
 كرد . انديشكده "مركز مطالعات اسلام و دموكراسي " در واشنگتن اين جايزه را به خاطر تلاش هاي شهيد در گشودن پنجره اي به سوي خرد ، دموكراسي ، حقوق بشر و رواداري در مالديو و آسياي جنوبي به وي اعطا كرد.
شهيد در امضای ۹ کنوانسيون بين‌المللی در مورد مسائل حقوق بشری فعاليت داشته است.

انتخاب شهيد به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران

شهيد در نشست روز جمعه شوراي حقوق بشر ملل متحد در ژنو سوييس به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران انتخاب شد. وي براي اين انتخاب با دو نامزد ديگر رقابت داشت.
" روبرتو توسکانو " سفير سابق ايتاليا در ايران و"امين مدنی" وکيل حقوق بشر سودانی، ديگر نامزدهای پذيرش اين مسئوليت بودند، اما راي اعضاي شوراي حقوق بشر ملل متحد به احمد شهيد تعلق گرفت.
اين انتخاب پس از آن صورت گرفت كه در نشست ماه مارس ( فروردين )سال جاري ، شوراي حقوق بشر ملل متحد قطعنامه‌ای را تصويب کرده بود که بر پايه آن می‌بايستی به‌منظور نظارت دقيق‌ و مستمر‌ بر وضعيت حقوق بشر ايران، «گزارشگری ويژه» از سوی شورا برگزيده شود.
اين قطعنامه كه با پيشنهاد آمريكا و سوئد مطرح شده بود با كسب 22 راي موافق ، 14 راي مخالف ( از جمله چين و روسيه ) و 7 راي ممتنع به تصويب رسيده بود .
شهيد نخستين گزارش خود درباره وضع حقوق بشر در ايران را در پایان تابستان امسال و در نشست سپتامبر 2011 به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل ارائه خواهد داد.
شهيد براي تهيه گزارش از وضع حقوق بشر در ايران در اين مدت به كشورمان سفر خواهد كرد .
اين فعال حقوق بشر مالديوي نخستين گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در ايران است كه مسلمان مي باشد و پيش از اين دو گزارشگر ويژه حقوق بشر ايران مسلمان نبوده اند . به نظر مي رسد دليل انتخاب يك مسلمان براي اين سمت تسهيل در برقراري ارتباط وي با دولت ايران بوده است.
از سال 2002 كه كميسيون حقوق بشر سازمان ملل دوره فعاليت "موريس كاپيتورن " گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران را تمديد نكرد ، سازمان ملل هيچ گزارشگر ويژه اي براي بررسي مسايل حقوق بشر در ايران نداشته است.

درخواست مصطفی اسکندری، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر برای ملاقات با گزارشگر ویژه حقوق بشر

تحول سبز: همزمان با تعیین «احمد شهید» به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، مصطفی اسکندری زندانی سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) خواستار ملاقات این مقام سازمان ملل با وی و دیگر زندانیان سیاسی گردید.


به گزارش کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، مصطفی اسکندری دانشجوی رشته پزشکی و از بازداشت شدگان مراسم چهلم شهید ندا آقا سلطان در بهشت زهرا می‌باشد که در هشتم مردادماه سال ۸۸ به همراه همسرش، کبری زاغه دوست بازداشت و با اتهاماتی همچون «تشویش اذهان عمومی» و «مصاحبه با رسانه‌های بیگانه» به حکم سنگین ۳۱ سال زندان محکوم گردید


مصطفی اسکندری با تاکید بر فشارهای وارد آمده طی این مدت، و همچنین بازداشت طولانی مدت خانم زاغه دوست و نقش قاضی پیرعباسی و سایر بازجویان مربوطه در صدور حکم سنگین و غیرمعمول ۳۱ سال حبس، خواستار پیگیرد تمامی مسئولان دست اندرکار صدور این حکم ناعادلانه گردید


این زندانی سیاسی با تاکید بر ضرورت دیدار با نماینده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار اقدام دادستان دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) و نماینده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تعقیب و محاکمه تمامی مسئولان و مباشرین اذیت و آزار قضایی خود و همسرش طی دو سال گذشته شد


مصطفی اسکندری که پس از بازداشت در هشتم مردادماه ۸۸ بیش از ۷ ماه را در سلول های انفرادی بندهای ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین سپری کرده بود، با انتقال به زندان رجایی شهر کرج و سپری کردن مدت ها انفرادی در سلول های انفرادی بند یک این زندان معروف به «سگدونی» هم اکنون در بند ویژه امنیتی این زندان به‌سر می‌برد. قاضی پیرعباسی، قاضی پرونده آقای اسکندری علاوه بر صدور حکم سنگین زندان برای این زندانی سیاسی با هدف فشار مضاعف بر وی، کبری زاغه دوست همسر آقای اسکندری را که وی نیز نزدیک به دو سال را در بازداشت بوده است با تهدید به صدور حکم سنگین زندان وادار به طلاق از این زندانی سیاسی می‌کند


پیشتر در فروردین ماه سال جاری نیز جمعی از زندانیان سیاسی بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج با انتشار نامه ای خطاب به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار اعزام نماینده ویژه این سازمان برای بازدید از شرایط ایران و تهیه گزارش کامل از وضعیت آزادی و حقوق بشر در ایران به ویژه وضعیت زندان‌ها و زندانیان سیاسی شده بودند


گفتنی است شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته احمد شهید وزیر امور خارجه پیشین مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب کرد که پس از «رینالدو گالیندوپل» و «موریس کاپیتورن» که در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی این سمت را عهده دار بودند به نظارت و تهیه گزارش از وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت. انتظار می رود که وی پیش از ارائه نخستین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران در مهرماه سال جاری، برای بررسی دقیق و از نزدیک میزان صحت گزارش های منتشره در مورد نقض حقوق بشر به ایران سفر کند.


طی هفته های اخیر، بسیاری از زندانیان سیاسی و خانواده های آنان، خواستار اعزام هر چه سریعترِ گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران شده بودند.