به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۰

دیدار وزیر خارجه آلمان از بنغازی

 
مراسم افتتاح دفتر روابط دیپلماتیک آلمان در لیبی  
 دیدار گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، از پایگاه اپوزیسیون و مقر "شورای ملی انتقالی لیبی" از سوی کارشناسان سیاسی بیشتر سفری نمادین تفسیر شده است. آلمان به این وسیله حمایت خود را از مخالفان دولت معمر قذافی نشان می‌دهد.

وزیر خارجه آلمان در بنغازی با نمایندگان سیاسی شورشیان لیبی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر دیرک نبیل، وزیر توسعه آلمان، وستروله را همراهی می‌کرد. دو ساعت پیش از فرود هواپیمای وزیر خارجه آلمان در بنغازی، وی در میانه راه سفر به اسرائیل و مناطق فلسطینی‌نشین، در مالتا توقف کوتاهی کرد. وی در فرودگاه مالتا با هواپیما نظامی ارتش آلمان راهی شرق لیبی شد.

اولین دیدار رسمی نماینده دولت آلمان از بنغازی

این سفر اولین دیدار یکی از اعضای دولت آلمان از منطقه تحت کنترل شورشیان لیبی محسوب می‌شود. در این سفر وستروله در کنار ملاقات با نمایندگان عالی "شورالی ملی انتقالی" لیبی، که از سوی بسیار از کشورها به عنوان دولت قانونی پس از سقوط قذافی به رسمیت شناخته شده، می‌خواست در مراسم افتتاح دفتر روابط دیپلماتیک آلمان در لیبی حضور داشته باشد. در این دفتر از چند هفته پیش دو دیپلمات آلمانی کار خود را آغاز کرده‌اند. آن‌ها در تلاش‌اند که ارتباط دیپلماتیک آلمان با نمایندگان شورشیان را برقرار کنند.
وزیر خارجه آلمان در دیدار از بنغازی برنامه کمک‌های امدادی میلیونی دولت آلمان را نیز به همراه داشت. تا به حال دولت آلمان ۷ و نیم میلیون یورو برای کمک‌های انسانی در اختیار نمایندگان مخالف دولت لیبی قرار داده است.

دولت آلمان، حامی نیروهای هوادار دموکراسی

گیدو وستروله در پایگاه مخالفان لیبی اظهار داشت: «دیدار امروز ما از بنغازی نشان داد که دولت آلمان دوست و شریک نیروهای دموکراتیک در این کشور است. ما از شورای ملی انتقالی برای بازسازی لیبی دموکراتیک و مبتنی بر قانون با تمام نیرو حمایت خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آلمان از قذافی خواست که «از جنگ علیه مردم خود دست بردارد و به خونریزی‌ها پایان دهد.» وی افزود: «مردم لیبی خواهان آینده‌ای در صلح و آزادی و بدون قذافی هستند. این هدف ما نیز هست.» وستروله تأکید کرد که دیکتاتور لیبی در "مسیری اشتباه" گام برمی‌دارد.
وزیر خارجه آلمان در ادامه سفر خود بر اساس برنامه هماهنگ شده در اسرائیل با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه این کشور، دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. وستروله در عین حال در مناطق فلسطینی از جمله با محمود عباس ملاقات می‌کند. هدف از این دیدارها ادامه گفت‌گو‌ها در مورد مذاکرات صلح خاورمیانه است.

سفر کوتاه دو وزیر کابینه آلمان به بنغازی از نظر سیاسی نشان‌دهنده این موضوع است که اگر آلمان در کنار متحدان خود مسقیما به شکل نظامی علیه دولت قذافی اقدام نکرده و در شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در این مورد رای ممتنع داده، اما علاقمند به کمک برای تشکیل دولتی جدید در لیبی است. آلمان بعد از سرکوب خونین نیروهای مخالف در لیبی که از فوریه سال جاری میلادی شروع شد، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای دخالت نظامی ناتو در این کشور رأی ممتنع داد.

در عملیات نظامی ناتو در لیبی هواپیماهای جنگی آمریکا، فرانسه و انگلیس شرکت دارند. دولت آلمان به دلیل عدم شرکت در این عملیات از چند ماه پیش مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت.