به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۰

   به دستور دادستان

 تندیس آرش کمانگیر و اسبانش در ساری جمع آوری و نابود شدند

مقامات شورای شهر ساری تایید کرده اند مجسمه های تیرانداز و اسبانش در میدان امام این شهر دزیده نشده اند؛ بلکه به دستور دادستان شهر شبانه از میدان جمع آوری شده اند.

رئیس شورای شهر ساری سکوت چند روزه مقامات شهری پیرامون علت جمع آوری شبانه این مجسمه ها ساری را شکسته و گفته است: «بر اساس دستور دادستان، وجود مجسمه‌های اسب در میدان امام چیزی جز اهانت به نام امام نیست و جمع‌آوری این مجسمه‌ها به شهرداری ابلاغ شد.»

رئیس شورای شهر ساری روشن نکرد که طی سی سال اخیر که نام این میدان تغییر کرده، چرا این اسبها جمع آوری نشده اند؛ اما افزود باید «از هرگونه حاشیه سازی» پرهیز کرد.

شانزده اسب برنزی همراه با ارابه و سوار در میدان امام «ولیعهد سابق» ساری، نماد آرش کمانگیر تیرانداز اسطوره ای ایران زمین بوده اند که گفته می شود از اهالی ساری بوده است. نام این پهلوان نامدار اسطوره ای در اوستا کتاب مقدس زرتشتیان نیز آمده است.

تندیس نمادین آرش کمانگیر در سال ۱۳۵۴ در میدان ولیعهد نصب شد که پس از انقلاب نام آن به میدان «امام خمینی» تغییر یافت.

یک هوادار حفظ میراث فرهنگی ساری گفته است: دادستان ساری با تخلف آشکار از وظایف خود در امور شهری که در حوزه اختیارات شورای شهر است، اقدامی خلاف قانون انجام داده که قوه قضاییه باید براساس قانون با این متخلف برخورد کند و شورای شهر ساری نیز توضیح دهد که چرا در برابر اقدامات فراقانونی دیگر نهادها در امور خود سکوت کرده و آن را تایید کرده است.

یکی دیگر از دوستداران میراث فرهنگی ساری نوشته است اگر می خواستند حرمت شکنی نشود بهتر بود نام میدان را تغییر می دادند نه اینکه آثار فرهنگی را نابود کنند.