به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۰۵، ۱۳۹۰

   ادامه اعتصاب غذای زندانیان

خانواده ها: نگرانیم

خانواده محمد داوری در مصاحبه با “روز” از وضعیت این معلم زندانی که در اعتصاب غذا است ابراز نگرانی کردند و خانواده محسن امین زاده به “روز” گفتند که این فعال سیاسی از زندان به بیمارستان منتقل شده است.
خانواده مسعود باستانی نیز نگران از وضعیت این روزنامه نگار به “روز” گفتند که او سایر زندانیان سیاسی برای رساندن صدای اعتراضشان چاره ای جز اعتصاب غذا نداشته اند.
۱۲ زندانی سیاسی از روز شنبه، ۲۸ خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زدند و خانواده های آنها به “روز” گفتند که که این زندانیان خواهان معرفی و مجازات عاملان قتل هدی صابر و هاله سحابی هستند و مسولان باید به این خواسته توجه کرده و رخداد فاجعه ای دیگر جلوگیری کنند.
خانواده های این زندانیان سیاسی به نقل از آنها به “روز” گفته بودند که “در زندان با دستان خالی هم ساکت نمی مانیم”. و اکنون خانواده های محمد داوری، مسعود باستانی و محسن امین زاده از آخرین وضعیت این سه زندانی سیاسی به “روز” می گویند.
همزمان واکنش ها به اعتصاب غذای زندانیان در حالی ادامه دارد که ۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر نیز به جمع اعتصاب کنندگان پیوسته اند.
عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، حشمت الله طبرزدی، کیوان صمیمی، جعفر اقدامی و علی عجمی، ۶ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر اعلام کرده اند که از روز پنج شنبه تا پایان اعتصاب غذای هم بندیان خود در زندان اوین آنها را همراهی خواهند کرد.
بهمن احمدی امویی، حسن اسدی زیدآبادی، عمادالدین باقی، عماد بهاور، قربان بهزادیان نژاد، محمد داوری، امیرخسرو دلیرثانی، فیض الله عرب سرخی، ابوالفضل قدیانی، محمد جواد مظفر، محمدرضا مقیسه و عبدالله مومنی، ۱۲ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین هستند که از روز شنبه هفته گذشته دست به اعتصاب غذا زدند. عمادالدین باقی که دوران محکومیتش تمام شده بود بعد از ۱۹ روز زندان اضافی آزاد شد و محمدجواد مظفر به مرخصی آمد. اما مهدی کریمیان اقبال و محسن امین زاده به جمع اعتصاب گنندگان پیوستند.

بی خبری از محمد داوری

محمد داوری، معلم و سردبیر سایت سحام نیوز یکی از زندانیان سیاسی است که به اتفاق ۱۱ زندانی دیگر در بند ۳۵۰ اوین دست به اعتصاب غذا زده است.
خانواده آقای داوری در بی خبری از وضعیت این زندانی سیاسی هستند و برادر آقای داوری به “روز” می گوید: ما حدود ۵۰ روز پیش برادرم را ملاقات کردیم و هیچ خبری از او نداریم قضیه اعتصاب را هم در سایت ها دیدیم و متاسفانه دسترسی به برادرم نداشتیم. این هفته حتما به تهران خواهیم رفت تا با برادرم ملاقات کنیم و ببینیم او در چه وضعی است.
رضا داوری می افزاید: ما شهرستان هستیم و بیش از هزار کیلومتر با تهران فاصله داریم متاسفانه هر هفته نمی توانیم تا تهران برای ملاقات برویم. تلفن های بند ۳۵۰ هم که قطع است و ما از هر ملاقات تا ملاقات بعدی هیچ خبری از برادرم نداریم. الان هم با این قضیه اعتصاب غذا به شدت نگران هستیم و این هفته حتما تهران می رویم تا ببینیم برادرم در چه وضعی است.

نگرانی ها از وضعیت مسعود باستانی

مسعود باستانی اما از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر است که به اتفاق ۵ زندانی سیاسی دیگر این زندان دست به اعتصاب غذا زده. مادرش به “روز” می گوید: مسعود از روز ۵شنبه در اعتصاب غذا است و ما به شدت نگران او هستیم. مسعود دچار تنبلی روده است و اعتصاب غذا به شدت به او آسیب می زند. ما از او خواستیم که اعتصاب نکند اما مسعود به شدت از فوت آقای صابر ناراحت و نگران دوستان خود در اوین بود و ما نتوانستیم او را منصرف کنیم. باید در نظر گرفت که زندانی غیر از اعتصاب غذا چاره ای دیگر برای رساندن صدای اعتراض خود به بیرون ندارد و مسعود هم چاره را در اعتصاب غذا دید تا شاید مسئولین به فکر بیافتند و راه حلی پیدا کنند.

معصومه ملول، مادر مسعود باستانی می افزاید: فرزند من دوسال است که بدون یک روز مرخصی در زندان است و ما اصلا دلیل اینکه چرا به او مرخصی نمی دهند را نمی دانیم. در این مدت هم فشارهای زیادی بر او و همسرش بود. ضرب و شتم مسعود جلوی چشمان من و همسرش آخرین کاری بود که کردند. فرزند من از ابتدایی‌ترین حقوق یک زندانی هم محروم است و طبیعی‌ست که برای حمایت از دوستان خود در اوین، اعتراض به شهادت آقای صابر و خانم سحابی و همچنین عدم رعایت حقوق زندانیان اعتصاب غذا کند. هرچند که ما بسیار نگران او هستیم اما فکر می‌کنم اگر هرکدام از ما شرایط او را داشتیم دست به اعتصاب غذا می‌زدیم بنابراین او را حمایت می کنیم و به تلاش هایش برای بسط عدالت و ازادی در ایران احترام می گذاریم.

مادر این روزنامه نگار ابراز امیدواری میکند که مسئولان دلیل این اعتصاب غذا را بفهمند و آن را ریشه یابی کنند.

او می گوید: مسعود دندان درد دارد و باید روزی چند قرص بخورد، او از تنبلی روده درد می کشد و بسیار آزار می بیند و ما نگران او هستیم اما در این امر حمایتش می‌کنیم.
مادر مسعود باستانی در پایان می افزاید: ای کاش کمی هم ما را درک می‌کردند و حداقل حقوق یک زندانی را رعایت کنند. ۵شنبه هفته آینده که نوبت ملاقات زنان است تعطیل است و ما تا سه هفته دیگر نمی‌توانیم مسعود را ملاقات کنیم و این به نگرانی ما اضافه می کند که اگر اتفاقی برای هرکدام از عزیزان ما بیافتد ما نمی توانیم متوجه آن شویم.

محسن امین زاده در بیمارستان

محسن امین زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت که با پایان مرخصی و همزمان با بازگشت به زندان به جمع اعتصاب کنندگان پیوست روز گذشته به بیمارستان منتقل شد.
مهناز اصغرزاده، همسر آقای امین زاده به “روز” می گوید که همسرش به دلیل ضعف شدید جسمانی ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان مدرس منتقل شده.
با همسر آقای امین زاده در شرایطی تماس گرفتیم که در بیمارستان مدرس و در تلاش برای انتقال همسرش به بیمارستان قلب بود. او بااین حال به “روز” می گوید: چند روز بی خبر بودیم تلفن ها قطع بود و به شدت نگران بودیم خبرهایی از وضعیت بد جسمانی همسرم منتشر شده بود اما کسی پاسخگو نبود تا صبح که یک نفر تماس گرفته و گفت همسرتان در بیمارستان مدرس و در سی سی یو است. به بیمارستان رفتیم و دیدیم خبر صحت دارد. تقاضا کردیم که او را به بیمارستان قلب منتقل کنند تا زیر نظر پزشکان خودش باشد که خوشبختانه موافقت کردند و امیدوارم بگذارند من نیز در کنار ایشان باشم.

خانم اصغرزاده که همسرش را در بیمارستان ملاقات کرده و با او صحبت کرده می افزاید: او را دیدم ضعف جسمانی شدید دارد که در اثر اعتصاب غذا حاصل شده. خیلی بی حال و بی رمق است و امیدووارم با مراقبت های پزشکی حالش بهتر شود. متاسفانه فرصت زیادی نبود و نشد با همسرم درباره اعتصاب و وضعیت سایر دوستان بپرسم و امیدوارم سایر دوستان هر چه سریع تر اعتصابشان را بشکنند چون خانواده ها به شدت نگران هستند که خدای ناکرده اتفاقی که برای آقای صابر افتاد برای اینها هم بیفتد.

همسر آقای امین زاده می افزاید: امیدوارم واقعا که دوستان به تقاضاهایی که از سوی همه شده به خصوص تقاضای خانواده های آقای صابر وخانم سحابی پاسخ مثبت دهند و اعتصابشان را بشکنند ما واقعا نگران هستیم و بی خبری از وضعیت زندانیانمان هم نگرانی را تشدید میکند.

وضعیت سایر اعتصاب کنندگان

اما تنها محسن امین زاده نیست که وضعیت جسمانی خوبی ندارد. برخی گزارش ها از انتقال قربان بهزادیان نژاد و مهدی کریمیان اقبال در روز گذشته به بهداری زندان اوین خبر داده بودند که در آخرین ساعات معلوم شد آن دو را نیز ناگزیر به بیمارستانی منتقل کرده اند و برخی گزارش ها نیز از عبدالله مومنی، ابوالفضل قدیانی و بهمن احمدی امویی نام برده و نوشته اند که این زندانیان سیاسی با مشکلات شدید جسمی مواجه شده اند و برای دریافت کمک های پزشکی به بهداری زندان اوین منتقل شده اند.

همزمان وب سایت کلمه خبر داده که به جای رسیدگی به وضعیت این زندانیان و خواسته های آنها، مسولان زندان اوین این ۱۲ زندانی سیاسی را به دادسرای اوین منتقل و تهدید کرده اند که به خاطر اعتصاب غذا پرونده های جدیدی برای آنها گشوده شده و بر احکام زندان آنها افزوده خواهد شد.

براساس این گزارش این ۱۲ زندانی حاضر به پاسخگویی به سوالات بازجویان و بازپرسان و استفاده از چشم بند نشده اند.

درخواست خانواده های اعتصاب کنندگان از گزارشگر سازمان ملل

همزمان با این گزارش ها نگرانی خانواده های زندانیان سیاسی نیز تشدید شد ه است. خانواده های زندانیان اعتصاب کننده در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل خوستار سفر سریع او به ایران شده و نوشته اند: آنچه ما را تنها یک هفته پس از انتخاب شما به این سمت به فرستادن این نامه به شما واداشته است این است که اکنون جان عزیزان ما که همگی از زندانیان سرشناس سیاسی پس از انتخابات اند بیش از هر زمان دیگری به شدت در خطر است. مورد هدی صابر نشان می‌دهد که ما برای نجات جان ایشان و رفع خطری که از سوی زندانبانان متوجه جان ایشان است باید فوراً دست به کار شویم. در عین حال، صد‌ها زندانی سیاسی و عقیدتی دیگر اکنون در زندان‌های جمهوری اسلامی با انواع محکومیت‌ها و فشار‌های روحی و جسمی مغایر با مفاد تعهدات حقوق بشری جمهوری اسلامی دست به گریبان اند.

این خانواده ها افزوده اند: تقاضای ما از شما این است که به صورت فوری و بدون درنگ برای ملاقات با این زندانیان سیاسی اعتصاب‌کننده به ایران سفر کنید.ما از شما می‌خواهیم در گفتگو با مقامات ذیصلاح در ایران از ایشان مؤکداً بخواهید تا مراقبت‌های پزشکی لازم برای زندانیان اعتصاب کننده را در اختیار ایشان بگذارند و مرگ ایشان را تسهیل نکنند.

درخواست ها برای پایان اعتصاب غذا

واکنش ها به اعتصاب غذای زندانیان سیاسی از سوی گروهها، طیف ها و شخصیت های مختلف همچنان ادامه دارد و در حالی همگان خواهان شکستن اعتصاب غذای این زندانیان سیاسی شده اند که مسولین قضایی و مسولان زندان اوین و زندان رجایی شهر تاکنون در این زمینه سکوت اختیار کرده اند.

تاکنون هیچ توضیحی از سوی مسولان درباره علت و چگونگی جان باختن هدا صابر داده نشده و عاملان جان باختن او و همچنین هاله سحابی معرفی نشده اند.

در تازه ترین واکنش ها اما فرزندان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در متنی کوتاه خواهان شکستن اعتصاب غذا شده و خطاب به اعتصاب گنندگان نوشته اند: پیام اعتصاب شما کوبنده تر از هر اعتراضی به گوش تمامی هم وطنان و هم دلانتان رسید چرا که اگر چه جانتان تنها وسیله رساندن صدای حق طلبی شما است اما این جان های سبز برای همگان و خانواده های صبور و دلسوخته تان و ما که خود درد آشناییم عزیز است و سلامتی شما برایمان مایه دلگرمی است.

آنها تاکید کرده اند که اگر پدران و مادرانشان در بند نبودند همین تقاضا را مطرح میکردند.

مهدی کروبی، میرحسی موسوی و همسرانشان از ۲۵ بهمن در بازداشت خانگی به سر می برند.

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران نیز در پیامی خطاب به فیض الله عرب سرخی، یکی از اعتصاب کنندگان، از آنها خواسته اعتصاب خود را بشکنند و همزمان نوشته است: اگر صدای ما به مسئولان می رسد از انان می خواهیم که یکبار هم که شده است از طریق مذاکره با معترضان به حل مسائل بپردازند. آنان مطالبی دارند که در جریان مذاکره بهتر می توان به آنها رسیدگی کرد تا یا دوستان قانع شوند یا مطالب آنان مورد توجه و اجابت قرار گیرد.

آیت الله دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری اما در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی شیراز خطاب به اعتصاب کنندگان گفت: ان‌شاء الله هیئت حاکمه متنبّه شوند و به تدریج به همان رحمت و رافت اسلامی و گوش دادن به حرف حقّ مردم برگردند. به امید آن روز مجددا از این عزیزان زندانی خواهش می کنم که به اعتصاب غذا و روزه سیاسی خود پایان دهند.

آیت‌الله بیات، دختر و داماد آیت‌الله منتظری و مصطفی معین هم در تماس تلفنی با محمد جواد مظفر، خواستار پایان دادن به اعتصاب غذا شده اند. آیت الله بیات پیش از این در پیامی جواگانه نیز خواستار شکستن اعتصاب غذای زندانیان سیاسی شده بود.

خانواده آیت الله طالقانی هم با انتشار پیامی خطاب به زندانیان اعتصاب کننده نوشته اند: در شرایطی که هر یک از شما مردمان آزاده، در بند گرفتارید و دست به اعتصاب غذا زده اید بدانید که سرمایه گرنبهای ملی به شمار می روید. بی گمان وصف انسانیت، عاطفه و حق خواه شما به گوش عزیزان تازه درگذشته “عزت الله سحابی، هاله سحابی و هدی رضازاده صابر” رسیده و دعای آنان پشتوانه همگی شما خواهد بود.لذا تقاضا داریم هرچه سریعتر به اعتصاب غذای خود پایان دهید زیرا این سرزمین و مردمان غیرتمند آن به وجود شما دردمندان ایثارگر نیاز دارد.

درخواست روزنامه نگاران از اعتصاب کنندگان و…

بیش از ۱۲۰ روزنامه نگار در داخل کشور و ۶۱ روزنامه نگار در خارج از کشور در نامه های جداگانه ای خوساتار پاسخگویی مسولان به مطالبات و شکستن اعتصاب غذا از سوی زندانیان سیاسی شدند.
۱۲۰ روزنامه نگار داخل کشوردر نامه خود از اعتصاب کنندگان زندان های اوین و رجایی شهر خواسته اند که برای جلوگیری از تاثیر منفی این اقدام بر سلامتی‌شان به اعتصاب خود پایان دهند.

آنها خطاب به اعتصاب کنندگان نوشته اند: نگرانی درباره تاثیرات اعتصاب غذا بر وضعیت سلامت شما عزیزان مساله‌ای نیست که بتوان در مقابل آن سکوت کرد. بنابراین ضمن احترام به این اقدام از سرِ آگاهی که مطمئنا با در نظر گرفتن همه جوانب آن اتخاذ شده است، بار دیگر بر تقاضای خود مبنی بر پایان اعتصاب شما پای‌فشاری می‌کنیم و از مسوولان قضایی می‌خواهیم ماجرای درگذشت هاله سحابی و هدی صابر را پیگیری کنند و به ابهام های فراوان در این باره پاسخ دهند تا دستکم بخشی از مطالبات زندانیان اعتصاب کننده برآورده شود. همچنین از رئیس قوه قضائیه، رییس مجلس و نمایندگان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می خواهیم به فراخور جایگاه قانونی و شرعی خود به دغدغه‌هایی که سبب شکل‌گیری چنین اعتصاب گسترده‌ای در زندان‌های کشور شد رسیدگی کنند تا بار دیگر شاهد چنین اتفاق دردناکی نباشیم. از طرف دیگر باید یادآوری کنیم که حفظ و تامیین امنیت جانی عزیزان زندانی برعهده مسئولین قضایی است.

۶۱ روزنامه نگار ایرانی در خارج از کشور اما احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل را مخاطب قرار داده و خطاب به او نوشته اند: یکی از خواسته‌های کلیدی آن‌ها (اعتصاب کنندگان) رسیدگی دقیق قضایی به پرونده مرگ مشکوک هاله سحابی و هدی صابر دو تن از فعالان دموکراسی خواه است. ظن فراوانی نسبت به تلاش عامدانه ماموران حکومت برای سربه نیست کردن این افراد وجود دارد. چنانچه دولت ایران مانع دسترسی شما برای کسب اطلاعات در این باره شد می توانید روی کمک روزنامه نگاران تبعیدی که توان خود را طی دو سال اخیر صرف بازتاب دادن صدای معترضان کرده‌اند حساب کنید.

آنها خطاب به احمد شهید افزوده اند: تقاضای فوری ما این است که به طور ویژه نسبت به شرایطی که منجر به اعتصاب غذای تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ بازداشتگاه اوین (ابوالفضل قدیانی٬ محمدرضا مقیسه٬ محمد داوری٬ محمدجواد مظفر٬ عمادالدین باقی٬ فیض‌الله عرب‌سرخی٬ امیرخسرو دلیرثانی٬ عماد بهاور٬ محسن امین‌زاده٬ قربان بهزادیان‌نژاد٬ بهمن احمدی امویی٬ مهدی اقبال٬ حسن اسدی‌زیدآبادی و عبدالله مومنی) و همچنین تعدادی از زندانیان زندان رجایی‌شهر (مسعود باستانی٬ عیسی سحرخیز٬ کیوان صمیمی بهبهانی٬ جعفر اقدامی و علی عجمی) شده، موضع‌گیری کنید.

همزمان اردشیر امیر ارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای ایران از وی خواست تا توجه ویژه ای به شرایط زندانیان سیاسی که اکنون درزندانهای اوین و رجایی شهر در اعتصاب غذا به سر می برند داشته باشد.

او از طرف شورای مذکور از احمد شهید تقاضا کرده “در راستای انجام وظایف خود از کلیه امکانات قانونی سازمان ملل متحد جهت رساندن فریاد حق طلبانه مردم ایران به جامعه جهانی و مراجع بین المللی ذیربط و الزام مقامات جمهوری اسلامی به رعایت موازین جهانی حقوق بشر و پذیرش فوری شکل گیری یک هیأت حقیقت یاب مستقل برای رسیدگی به جنایات یاد شده، استفاده نمایید”.

نامه ۷ زندانی سیاسی زن

همزمان با این اتفاقات اما، ۷ زند انی سیاسی زن زندان اوین در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌‌یاب جهت روشن شدن ابعاد فاجعه مرگ هاله سحابی، متشکل از افراد بی‌طرف و زنان و مردان مستقل و با حضور نمایندگان خانواده وی شدند تا مسببان و مرتکبان این فاجعه دردناک معرفی و در محکمه‌ای علنی و عادلانه و بی‌طرف مورد محاکمه قرار گیرند.

بهاره هدایت، لیلا توسلی، نسرین ستوده، لاله حسن‌پور، فاطمه درویش، مهدیه گلرو و عاطفه نبوی نوشته اند: چه آن را عملی حساب شده بدانیم و چه حاصل سوء تدبیر مسئولان، آنچه به جای مانده پیکر مرحوم هاله سحابی است که بر سر جنازه‌ی پدر جان باخته است و با شتاب غریب در همان تاریخ در دیرگاه شب به خاک سپرده می‌شود.