به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، تیر ۰۴، ۱۳۹۰

سه فرمانده سپاه در فهرست تحریم‌های اروپا علیه سوریه

محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران
در ادامه تحریم‌های حکومت سوریه به دلیل سرکوب خشونت‌بار معترضان در این کشور، اتحادیه اروپا روز جمعه نام سه تن از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در کنار چهار مقام سوری در فهرست تحریمی‌های حکومت بشار اسد اعلام کرد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از نشریه رسمی اتحادیه اروپا روز جمعه نام این سه تن را محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، و حسین طائب، فرمانده اطلاعات سپاه ایران، عنوان کرده است.
پیشتر در روز چهارشنبه یک دیپلمات اروپایی خبر داده بود که با گسترش تحریم‌های کشورهای اروپایی علیه سوریه قرار است هفت نفر از جمله سه ايرانی نیز به اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان در سوريه مورد تحریم قرار گیرند.
با این حال در گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری‌های خارجی به نام این سه تن که متهم به ارتباط با سرکوب و کشتار مردم سوریه هستند اشاره‌ای نشده بود.
آن طور که در نشریه رسمی اتحادیه اروپا قید شده، این سه فرمانده سپاه پاسداران ایران به جرم «تهیه تجهیزات و کمک به حکومت سوریه برای سرکوب اعتراضات» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.
پيشتر ایالات متحده نیز در چارچوب اقدامات خود برای وادار ساختن رهبران سوريه به توقف سرکوب خشونت‌‌آميز اعتراض‌ها در اين کشور، علاوه بر بشار اسد و مقام‌های بلندپایه این کشور، دو فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران را تحريم کرده بود.
وزارت خزانه‌داری آمريکا نام اين دو فرمانده را قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه، و محسن چيذری، يکی ديگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس، اعلام کرد.
نيروی قدس بخشی از سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است که مسئوليت عمليات برون‌مرزی اين نيرو را برعهده دارد.
این فرماندهان سپاه که نام‌ دست‌کم دو تن از آنها در فهرست تحریم‌های غرب علیه ایران نیز هست در حالی بار دیگر مشمول تحریم قرار گرفته‌اند که تهران و دمشق هر دو هر گونه دخالت جمهوری اسلامی در سرکوب‌های سوریه را انکار می‌کنند.
اما موضوع دخالت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در سرکوب مردم سوریه به نفع حکومت بشار اسد، متحد دیرینه ایران، تقریبا از ابتدای اعتراضات در این کشور مطرح بوده است.
از جمله خبرگزاری فرانسه در بیستم خردادماه به نقل از «آوارگان سوری زخمی» که به ترکیه پناه برده‌اند از نقش و «حضور فعالانه» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، «با لباس سیاه و ریش»، در سرکوب اعتراضات سوریه خبر داد.
بنا بر آمارهای غیررسمی، اعتراضات در سوریه به حکومت اسد که از حدود سه ماه پیش آغاز شد تاکنون دست‌کم ۱۴۰۰ کشته و بیش از ده هزار بازداشت به دنبال داشته است. امکان تایید رسمی این تعداد تلفات به دلیل ممنوعیت کار خبرگزاری‌های خارجی در این کشور وجود ندارد.