به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۰

آمریکا به دنبال قتل ایمن الظواهری، رهبر تازه‌ی «القاعده»

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه (۲۶ خرداد / ۱۶ ژوئن) به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد که ایمن الظواهری،
 ریاست شبکه تروریستی القاعده را به عهده گرفته است. این شبکه تلویزیونی خبر بیشتری در رابطه با ریاست الظواهری بر سازمان القاعده منتشر نکرد.
مکان زندگی ایمن الظواهری مشخص نیست، اما گفته می شود که او در مناطق مرزی پاکستان و افغانستان پنهان شده و از آنجا دستورات تروریستی خود را صادر می کند.
ظواهری پزشک است و مدت‌ها به عنوان دست راست اسامه بن لادن، رهبر شبکه تروریستی القاعده فعالیت کرده است. او را یکی از عاملان حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی و عملیات تروریستی علیه سفارت‌خانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا می‌دانند.
آمریکا برای دستگیری ظواهری جایزه‌ای نقدی بالغ بر ۲۵ میلیون دلار تعیین کرده است.

کمتر از یک روز بعد از اعلام خبر ریاست ایمن الظواهری بر سازمان تروریستی «القاعده» بعد از کشته‌شدن بن‌لادن، یک ژنرال ارشد آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده‌ی آمریکا به دنبال بازداشت یا کشتن ایمن الظواهری نیز خواهد بود.
ژنرال مایک مولن که هدایت ستاد مشترک ارتش آمریکا را برعهده دارد، در نشست خبری با روزنامه‌نگاران گفت:«همان‌طور که ما مدت‌ها به دنبال دستگیری و کشتن اسامه بن‌لادن بودیم، به دنبال بازداشت و حذف فیزیکی ایمن الظواهری نیز هستیم. ایمن الظواهری نیز تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا است.»

ایمن الظواهری که اهل مصر است، سال‌ها به عنوان معاون اسامه بن‌لادن در سازمان تروریستی «القاعده» فعالیت کرده و نزدیک‌ترین یار اسامه بن‌لادن به شمار می‌رفت. بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که بعد از مرگ بن‌لادن، الظواهری به‌جای او ریاست سازمان «القاعده» را برعهده گیرد.