به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۹۰

 ۱۶ نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد به شکل پنهانی اعدام شده‌اند

روز دوم خرداد ۱۲ زندانی که جرم همه آن‌ها حمل و نگهداری مواد مخدر بود اعدام شده‌اند و اعدام چهار زندانی دیگر نیز سوم خرداد‌ماه اجرا شده است.
کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از منابع موثق می گوید: سه خواهر در میان این چهار زندانی اخیر به جرم مربوط به مواد مخدر و زندانی چهارم به اتهام تجاوز اعدام شده‌اند.
این کمپین پیشتر اعلام کرده بود که در دو ماه و نیم گذشته، ۷۰ نفر در زندان وکیل‌آباد مشهد (زندان مرکزی) اعدام شده‌اند.
بنا به این گزارش این اعدام‌‌ها در نیمه دوم اسفند ۱۳۸۹ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۰ و به‌طور «پنهانی و دسته‌جمعی» انجام شده است. اتهام اعدام‌شدگان «خرید و فروش مواد مخدر» بوده است.
بر اساس دیگر گزارش ها، در تاریخ ۱۷ فروردین در این زندان ۱۰ زندانی به‌شکل مخفیانه و گروهی اعدام شده‌اند. همچنین در تاریخ ۲۴ فروردین نیز ۱۲ زندانی دیگر در این زندان به همین شیوه اعدام شده‌اند.
در اردیبهشت‌ماه نیز دست‌کم یک نوبت اعدام دسته‌جمعی اجرا شده است. منابع محلی از اعدام ۱۰ زندانی دیگر در تاریخ ۲۶ اردیبهشت در این زندان خبر داده‌اند.
اعدام‌های فروردین و اردیبهشت و همچنین دوم و سوم خرداد بدون حضور و اطلاع خانواده و وکلای اعدام‌شدگان اجرا شده است.
افزون بر این در طول سال گذشته بارها خبر اعدام‌های گسترده دسته‌جمعی و پنهانی در زندان وکیل‌آباد مشهد منتشر شد اما مقامات قضائی ایران تا کنون هیچ واکنشی در این‌باره نشان نداده‌اند و خبرگزاری‌های رسمی ایران از آن ننوشته‌اند.
هم اکنون دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل، یعنی ۱۳۰ کشور، حکم اعدام را کنار گذاشته‌اند، اما در ۶۲ کشور همچنان مجازات اعدام اجرا می‌شود که جمهوری اسلامی ایران یکی از این کشور‌ها است.