به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۹۰

زخمیان سوری از شرکت بسیجی ها در سرکوب مردم سوریه می گویند


شماری از زخمی شدگان سرکوب های خونین سوریه که به ترکیه پناهنده شده اند گفته اند که نظامیان جمهوری اسلامی ایران در سرکوب آنان و مردم معترض سوریه شرکت می کنند.
مصطفی یک جوان بیست و سه سالۀ ساکن شهر ادلب گفته است که به چشم خود نظامیان ایرانی را دیده که عربی صحبت نمی کردند و به درخواست معترضان نیز مبنی بر عدم شرکت در سرکوب ناراضیان توجه ای نداشتند. مصطفی تصریح کرده است که نظامیان ایرانی ریش داشتند، در حالی که داشتن ریش در ارتش سوریه ممنوع است.

یک جوان هفده ساله سوری نیز گفته است که نظامیان ایرانی سیاه پوش بودند و عربی صحبت نمی کردند و تفنگ های آنان از انواعی نبود که در ارتش سوریه مورد استفاده قرار می گیرند. او همچنین گفته است که این نظامیان غیرعرب زبان سیاه پوش بعضاً به عنوان تک تیرانداز به روی تظاهرکنندگان شلیک می کردند. او از نظامیان ایرانی با عنوان بسیجی یاد کرده است.

یک جوان دیگر سوری گفته است که او نمی تواند با اطمینان کامل بگوید که کسانی که در سرکوب مردم سوریه شرکت می کنند نظامیان ایرانی هستند، اما، او اطمینان دارد که آنان سربازان سوری نبوده اند.

او گفته است که این سربازان ریش های بلند و سرهای تراشیده داشتند و لباس هایشان یکدست سیاه و پوتین هایش سفید بود و در کنار لباس شخصی ها به روی مردم تیراندازی می کردند، در حالی که سربازان سوری از شرکت در تیراندازی به روی مردم خودداری می کردند.

روزنامۀ آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مقامات آمریکایی در ماه مه گذشته نوشت که واحدهای قدس سپاه پاسداران نقش کلیدی در سرکوب مخالفان و معترضان در سوریه در ماه مه داشته اند.

همین منبع از حضور شبه نظامیان حزب الله لبنان در کنار پاسداران ایران در سرکوب مخالفان سوری خبر داده است.

ویلیام هگ وزیر امور خارجۀ انگلستان سه شنبه گذشته در مقابل نمایندگان پارلمان از نقش جمهوری اسلامی در سرکوب مخالفان در سوریه سخن گفت و افزود : جمهوری اسلامی ایران سرکوب رهبران مخالفان در ایران و کمک به رژیم بشار اسد در سرکوب مردم سوریه را درهم آمیخته است. در اعتراض به این سخنان وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران سفیر انگلستان در تهران را احضار کرد و مراتب ناخرسندی خود را از سخنان ویلیام هگ به اطلاع وی رساند.

منبع: رادیو فرانسه