به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۲

نامه سرگشاده به حسن روحاني

ده فرمان 
ابراهيم رها
 سلام حسن جان. چطوري؟ خوبي؟ (من زود صميمي نمي‌شوم. چون با فاميلت كلا نمي‌شود شوخي كرد به اسم كوچك صدايت زدم.) از آنجا كه به سلامتي تحليف هم انجام شد و تو ديگر يك پا رييس‌جمهور شدي لازم ديدم نامه‌يي برايت بنويسم و نكاتي مهم، استراتژيك و سرنوشت‌ساز را برايت بيان كنم. البته بهتر بود خودت يك سري به ما مي‌زدي. من الان در لوكيشن سريالي هستم كه مدتي است مشغول نگارش فيلمنامه آنم.
تختي و آلاچيقي دارد. مي‌آمدي، پيژامه‌يي مي‌پوشيديم، هندوانه‌يي قاچ مي‌كرديم، گپ مي‌زديم بهتر بود. اما چون فعلا با وضعيت حاليه كشور به گمانم ترجيح مي‌دهي به جاي هندوانه غصه بخوري و به شكل عميقي به فكر فرو بروي يك نامه سرگشاده برايت نوشتم. (من بي‌ادب نيستم. اينجور نامه‌ها همين اسم را دارد.)

سلام حسن جان. چطوري؟ خوبي؟ (من زود صميمي نمي‌شوم. چون با فاميلت كلا نمي‌شود شوخي كرد به اسم كوچك صدايت زدم.) از آنجا كه به سلامتي تحليف هم انجام شد و تو ديگر يك پا رييس‌جمهور شدي لازم ديدم نامه‌يي برايت بنويسم و نكاتي مهم، استراتژيك و سرنوشت‌ساز را برايت بيان كنم. البته بهتر بود خودت يك سري به ما مي‌زدي. من الان در لوكيشن سريالي هستم كه مدتي است مشغول نگارش فيلمنامه آنم.

تختي و آلاچيقي دارد. مي‌آمدي، پيژامه‌يي مي‌پوشيديم، هندوانه‌يي قاچ مي‌كرديم، گپ مي‌زديم بهتر بود. اما چون فعلا با وضعيت حاليه كشور به گمانم ترجيح مي‌دهي به جاي هندوانه غصه بخوري و به شكل عميقي به فكر فرو بروي يك نامه سرگشاده برايت نوشتم. (من بي‌ادب نيستم. اينجور نامه‌ها همين اسم را دارد.)

1-حسن جان، اساسا و اصولا حواست به سه چيز خيلي باشد: الف- تورم، ب- بيكاري، ج- روح‌الله حسينيان. البته من مستحضر هستم موارد الف و ب درمان دارد اما مورد سوم را شايد نتوانيد خيلي كاري بكنيد.

نامبرده گويا از يك ميوه فروشي در نارمك جعبه جعبه گوجه‌فرنگي مي‌خرد جهت حضور در مجلس و انجام امور ديپلماتيك!

2-اي حسن، بدان و آگاه باش كه يك روز يك رييس قوه قضاييه گفت من ويرانه‌يي تحويل گرفته‌ام، در باب چيزي كه تو تحويل گرفته‌يي اما چند سوال مطرح است. اول اينكه كدام قوه مجريه؟ ايني كه براي تو اسم گذاشته‌اند قوه پارس هم نيست. دوم اينكه تپه‌يي گلكاري نشده آيا باقي مانده كه از بقايايش چيزي به تو تحويل بدهند؟ سوم هم آنكه اصلا مگر تحويل گرفته ‌يي؟!

3- حسن، دوست خوب من. از حرف‌هاي بيهوده بپرهيز. در مراسم تنفيذ گفتي از استبداد راي به خدا پناه مي‌برم. حسن جان، مثل اينكه رييس‌جمهور بشو نيستي‌ها. هر رييس‌جمهور بايد خودش كارشناس باشد، خودش كارشناس ارشد باشد، يك تنه در ساعات خواب قيلوله بتواند نقش سازمان برنامه و بودجه را بازي كند، خودش برود به اردوي تيم ملي فوتبال به ميرزاپور پنالتي بزند و از ديدن وضوح و كيفيت تصوير علي دايي از نزديك لذت ببرد.

4- راجع به وزير ارشادت هم مي‌خواستم نكته‌يي را متذكر شوم. (اين نكته را متذكر شدن، اساسا خيلي كار با حالي است.) آقاي جنتي علي‌الاصول يك حس دوگانه‌يي در آدميزاد ايجاد مي‌كند. به قول علما چيزي ميان خوف و رجا. البته خودشان را خيلي نمي‌شناسيم، و در باب خوشفكر بودن‌شان زياد تعريف شنيده‌ايم.

اما در عوض ابوي گرامي‌شان را خيلي مي‌شناسيم و نگران بعضي امثال و حكم نظير پسر كو ندارد نشان از پدر هستيم. به هر حال ما در اين گوشه دنيا از جمله آدم‌هاي نگراني بوده‌ايم.

5-‌به دستاوردهاي دولت قبلي احترام بگذار. ملت هميشه در صحنه البسه ناديدني من را انشقاق نفرماييد كه كدام دستاورد؟ مثال مي‌زنم: قيمت ارز و بهاي سكه و طلا. به هر حال زحمات فراواني كشيده شده تا اين موارد اينگونه اثر يافته و باليده‌اند. اساسا از آن جهت اين موارد اينگونه باليده‌اند كه دوستان دست كم پك و پوزه و سر و كله ملت را به هم ماليده‌اند. اين موارد را قدر بدان، خيلي بابتش تلاش شده است.

6- حسن از وزير ورزشت بپرس اين فتح‌الله‌زاده و رويانيان كلا چي مي‌گن. خدا وكيلي.

7- نان بريدن خوب نيست. از رييس دولت قبلي (راستي اسمش چي بود؟) استفاده كن. او را هر هفته به يك سفر استاني بفرست. و بگذار آنجا سخنراني كند. نان طنز نويسان را نبر. لطفا.

8- در دولت پيشين يك خانم معاون وزير بهداشتي بود كه خيلي به ازدياد نفوس علاقه نشان مي‌داد. و از اين بابت گفت آلات و عدوات مخالف، معاند و مغارض با ازدياد نفوس را تقريبا جمع كردند من گمان مي‌كردم دوستان درست كاربرد بعضي موارد را نمي‌دانند و احتمالا به ايدز هم مي‌گويند ‌اي دزد. به هر حال دوستان در اين باب تلاش‌ها كرده‌اند و تو ديگر نگران تعداد نفوس نباش. همين نفوس 80 ميليوني را نان بدهيد، بقيه جمعيت بالقوه لازم نيست تام و تمام بالفعل شود.

9- من همين جوري گاهي اوقاف فرهنگ دانم درد مي‌گيرد. در همين راستا عرض كنم كه در دولت قبلي مسعود ده‌نمكي چندين فيلم ساخت. باز هم بسازد به ما چه؟ اما بهمن فرمان آرا و رخشان بني اعتماد و... چندين فيلم كه مي‌شد بسازند را نساختند. به وزير ارشادت بگو ضمن حفظ ذخاير گرانقدري نظير ده نمكي به فيلمسازان تازه كاري كه نام بردم هم توجه بشود بد نيست. علما يك كرور كتاب را رد كردند و مجوز ندادند. باز هم اگر مي‌خواهند رد كنند. طوري نيست. فقط يك مقدار مودبانه‌تر و آبرومندانه‌تر اين كار را بكنند ما راضي هستيم.

10- داستان حسنك وزير را

خوانده اي؟ حسن روحاني عزيز، در اين ملك همواره كساني هستند كه هر كارت را انگ قرمطي بودن بزنند. فكر نكن اگر از تدابير و اميدواري‌هايي كه داده‌يي پا پس بكشي آنها آرام مي‌شوند. اينها كلا همينجوري‌اند و صدالبته لابد به هر مملكت يك مقدار حسين‌الله‌كرم هم لازم است. اما مي‌دانم كه تو هم مي‌داني رمز ماندگاري در اذهان مردم سنگ زير آب بودن است كه خس و خاشاك واقعي چونان مي‌روند كه گويي هيچ‌وقت نبوده‌اند.