به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۹۴

استادی که بخاطر صدای زنانه اخراج شده است در میرداماد تحصن کرد

رد صلاحیت استاد دانشگاه!
قاسم اکسیری‌فرد، استاد سابق دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که به دلیل صدای زنانه از دانشگاه اخراج شده، برای چندمین بار مقابل این دانشگاه در خیابان میرداماد تهران دست به تحصن زد.

به گزارش «خبرآنلاین»، اکسیری فرد استاد فیزیک است و مدرکش را از مؤسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفت ایتالیا اخذ کرده است.
او پیش‌ از این نیز دست به تحصن زده بود و ظاهرا موفق به دیدار با محمد فرهادی وزیر علوم شده بود. پس‌ از آن به گفته اکسیری فرد، وزیر علوم به او قول داده بود تا 15 بهمن 94 مشکلش با دانشگاه خواجه نصیر طوسی برطرف شود اما به دلیل برطرف‌نشدن مشکلش، حالا دوباره تحصنش را آغاز کرده است.جزئیات اخراج اکسیری‌فرد و سوابق دکتر قاسم اکسیری‌فرد

دلیل عجیب برای رد صلاحیت استاد دانشگاه!
«دکتر قاسم اکسیری‌فرد»، در آستانه ٤٠سالگی هنوز مانند جوانان به‌غایت درس‌خوان دیده می‌شود. او با نظم قدم برمی‌دارد. کوله‌پشتی‌اش انگار عضوی از بدنش شده و با موهای سه‌سانتی به‌هم‌ریخته، ته‌ریش جو‌گندمی‌شده و عینک قاب‌ضخیمش، یک «شریفی» تمام‌عیار است.
از آن دست از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که با رتبه اول المپیاد فیزیک در سال ١٣٧٤ وارد این دانشگاه صنعتی شده و «شریف» تبدیل به یکی از سکوهای پرتاب او به سطح اول کرسی‌های علمی جهان شده است.
به گزارش ایسنا، «شرق» با این مقدمه نوشت: قاسم اکسیری‌فرد پس از پایان تحصیلاتش در شریف و دانشگاه علوم پایه زنجان، برای تحصیل در مقطع دکترا به یکی از معتبر‌ترین دانشگاه‌های اروپا در زمینه ریاضی، فیزیک و علوم اعصاب یعنی به موسسه بین‌المللی مطالعات پیشرفته «SISSA» رفت و با نمره عالی در مقطع دکترا از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. «استادم اصلا تمایل نداشت از ایتالیا بروم. خیلی به من اصرار کرد. در سیسا «SISSA» می‌توانستم خیلی پیشرفت کنم اما خب فکر کردم در ایران مفید‌تر خواهم بود و برگشتم.»
قاسم اکسیری‌فرد در بهمن‌ماه ١٣٩٢، همزمان با فراخوان جذب هیات علمی وزارت علوم، جذب دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر شد. در ترم‌های ابتدایی، فیزیک پایه را تدریس کرد اما همزمان با تدریسش، پرونده او در هیات تایید‌صلاحیت عمومی دانشگاه خواجه‌نصیر بررسی می‌شد. تا اینکه در اردیبهشت ‌سال ١٣٩٣، اکسیری‌فرد و شاگردانش با شوک عجیبی مواجه شدند. «در جلسه بررسی صلاحیت عمومی اساتید دانشگاه خواجه‌نصیر، پس از سوال‌های فراوان، به‌عنوان آخرین سوال از من پرسیدند اگر در کلاس درس دانشجویان استاد را به سخره بگیرند چه می‌شود؟ گفتم من از آنها تشکر می‌کنم و رد می‌شوم.»
اکسیری‌فرد وقتی مشغول حرف‌زدن می‌شود، دست‌هایش در فضا می‌چرخد و چشم‌هایش به‌طور هماهنگ حرکت دست‌هایش را دنبال می‌کنند. «وقتی این سوال را پرسیدند، از ‌نظر فکری کمی به‌هم ریختم تا زمانی که اعلام کردند صلاحیت فردی و عمومی شما در کمیته بررسی صلاحیت عمومی اساتید رد شده است. ماه‌ها رفت‌و‌آمد کردم و به‌هیچ‌وجه علت را به من نگفتند و تا ماه‌ها طفره می‌رفتند. تا روزی که در نمازخانه دانشگاه بلند‌گو را از امام‌جماعت مسجد گرفتم و اوضاع را برای دانشجویان مطرح کردم. پس از آن امام‌جماعت و نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها پیگیر کار من شدند و از جانب امام‌جماعت دانشگاه شنیدم که کمیته صلاحیت عمومی دانشگاه خواجه‌نصیر صلاحیت فردی من را رد کرده‌اند. چرا؟ چون من صدایم نازک است و به‌اصطلاح آنان صدای زنانه‌ای دارم و احتمال داده‌اند در کلاس درس مورد تمسخر دانشجویان قرار بگیرم.» اکسیری‌فرد، دست‌هایی که در هوا می‌چرخید را روی میز تکیه داد، حرکت چشم‌هایش آرام‌تر شد و جرعه‌ای آب خورد.
او متولد اصفهان اما بزرگ‌شده جهرم است. صدای نازکی دارد اما پس از دو‌ تا‌ سه‌ دقیقه همکلام‌شدن با او تن‌ صدایش مانند دقایق اول تعجب‌برانگیز نیست. رزومه اکسیری‌فرد نشان می‌دهد که او در فیزیک یک‌ نخبه یا یک‌ نابغه است. او دکترایش را در رشته ذرات بنیادین گرفته و حالا همزمان با تدریس نافرجام در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی پژوهشگر مقیم پژوهشگاه دانش‌های بنیادین است. او قصد دارد به دانشگاه برگردد و می‌خواهد تمام‌قد نسبت به عدم تمدید حکم تدریس اعتراض کند و حقش را بگیرد.
اکسیری‌فرد کار تدریس خود را در بهمن‌ماه سال گذشته در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی آغاز کرده و در بهمن‌ماه امسال دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی قرارداد تدریس او را تمدید نکرده است. «در اولین دیداری که با رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر داشتم، ایشان سفارش کردند که آیین‌نامه‌های مربوط به حقوق اساتید را مطالعه کنم. چند روز وقت گذاشتم و آیین‌نامه‌ها را خواندم. چندین تضاد در آنجا دیدم. به مسئولان دانشگاه این مساله را گفتم و آنها پیشنهاد دادند که اگر تضاد دیدی شکایت کن. شکایت کردم و بعد گفتند مسئولان این دانشگاه از شکایت شما ناراضی‌اند و بهتر است برای پیگیری بهتر روند استخدامی خود شکایت را پس بگیری و پس گرفتم.»
اکسیری‌فرد پس از جذب در دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی در تابستان سال‌ جاری به کمیته بررسی صلاحیت عمومی اساتید رفت تا صلاحیت‌های او بررسی شود. «اعضای این کمیته علاوه‌ بر مسئولان دانشگاه، شامل دو‌ نفر از اعضای هیات‌علمی دانشگاه هم می‌شود و تک‌تک اعضای این کمیته به‌تنهایی حق وتوی قرارداد یک فرد را دارند. مثلا اعضای هیات‌علمی حاضر در کمیته می‌توانند بگویند فلان فرد صلاحیت عمومی برای انتقال مفاهیم به دانشجویان را ندارد و وقتی این را بگویند قرارداد فرد وتو می‌شود. در این جلسه سوالاتی از من پرسیده شد که یکی از آنها درباره خداشناسی بود. سوال دیگر درباره این بود که دانشجویان درباره اعضای هیات‌علمی چه نگرشی دارند؟ که گفتم از دانشجویان بپرسید و البته گفتم معمولا دانشجویان اساتید را جدی نمی‌گیرند. در سوالی دیگر پرسیدند سطح علمی دانشجویان را چگونه ارزیابی می‌کنم که پاسخ دادم در کلاس‌هایی که دارم معمولا تا پنج‌ درصد دانشجویان فوق‌العاده خوبند اما بخش زیادی از دانشجویان انگیزه‌ای برای مطالعه ندارند و من باید سعی کنم در انتهای کلاسم یا در پایان‌ ترم تعداد خوب‌ها را افزایش دهم و بقیه کلاس را هم فوق‌العاده بهتر کنم.»
بعد از جلسه کمیته ارزیابی صلاحیت عمومی طی نامه‌ای به اکسیری‌فرد اعلام شد که صلاحیت عمومی برای تدریس را ندارد. او اما به این راحتی با ماجرا کنار نیامد. «یک‌عده می‌گفتند صلاحیت عمومی و یک‌عده می‌گفتند صلاحیت فردی. گزاره‌ای که در پیگیری‌ها داده شد، این بود که به من می‌گفتند شما کمینه‌های لازم برای عضویت در هیات‌علمی دانشگاه را ندارید. وقتی این مساله را به من گفتند، گفتم ممنونم اما به من بگویید که این کمینه‌ها چه هست و براساس کدام مستندات بنده این کمینه‌ها را ندارم. حتی اعضای آن کمیته نیز به این سوال من نمی‌توانستند جواب بدهند. در این مقطع بار فکری شدیدی بر من وارد شد و به مسجد دانشگاه رفتم و بلندگو را از امام‌جماعت مسجد گرفتم و موضوع را بیان کردم. گفتم از بنیاد ملی نخبگان گرند پژوهشی دکتر آشتیانی را دریافت کرده‌ام که معادل ٢٠ میلیون‌ تومان است، گفتم معادل این گرند را به هر فردی می‌دهم که بتواند مستندی برای من بیاورد که چرا من رد صلاحیت شده‌ام.»
اکسیری‌فرد در ترم اول، کلاس پایه فیزیک یک و سیالات و موج و در ترم دوم سیالات و ذرات را تدریس می‌کرد. او به کمک حاج‌آقا سیاح امام‌جماعت مسجد توانست دلیل رد صلاحیتش را متوجه شود. «گفتند براساس بند ١٦ کارگروه تعیین صلاحیت‌های عمومی، به علت تن صدایتان که زنانه بوده است، شما صلاحیت توانایی انتقال مفاهیم علم و دانش را به دانشجویان ندارید و نامه را به هیات جذب انتقال دادند.»
اکسیری‌فرد تن صدایش آرام‌تر می‌شود. «به من گفتند استاد باید انسان کامل باشد. بگذریم از اینکه آیا این ادبیات اسلامی است، اخلاقی است یا آکادمیک است، آیا من نقصی دارم که انسان کامل نباشم؟»
آن‌طور که اکسیری‌فرد روایت می‌کند، دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر حمایت بالایی از او داشته‌اند. دانشجویان حتی تا پای تعطیلی کلاس‌ها هم پیش رفته‌اند اما اکسیری‌فرد مانع آنها شد. او ٤٣٠ امضا از سوی دانشجویان دانشگاه خواجه‌نصیر در حمایت از خود دارد.
همچنین اعضای هیات‌علمی موسسه مطالعات پیشرفته ایتالیا (SISSA) در نامه‌ای به رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی از او حمایت کرده‌اند و او را دارای شرایط تدریس معرفی کرده‌اند؛ موسسه بسیار معتبری که دانشجویان فیزیک آن را به واسطه حضور ادوارد ویتن از پژوهشگران پیشرو جهان در نظریه ریسمان (پایه‌گذار نظریه-م) و نظریه میدان‌های کوانتومی در این موسسه می‌شناسند. از‌ سوی دیگر ٧٧ استاد فیزیک ایرانی نیز صلاحیت تدریس او را تایید کرده‌اند که عمدتا استادان دانشگاه‌های آکسفورد، هاروارد، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی هستند.
روایت اکسیری‌فرد اما ادامه دارد: «شرمنده دانشجویان هستم چون دانشجویانی که به آنها درس دادم، هیچ وقت مرا مسخره نکردند. شاید مشکل من با گفتار‌درمانی حل ‌شود. در این سال‌ها برای درمان تلاش کردم. یک‌بار با آقای دکتر ایزدی صحبت کردم اما حاضر نشدند من را عمل کنند، ایشان گفتند صدای شما صدای سالمی است و تارهای صوتی شما سالم است و گفت من چرا باید عمل کنم؟ از طرف دیگر، شما تصور کنید یک‌ استاد کچل باشد، یا خیلی چاق باشد. شاید یک استاد چشم‌هایش انحراف شدید داشته باشد، باید از تدریس محروم شود؟»
اکسیری‌فرد می‌گوید علاوه‌ بر چهره‌های اشاره‌شده، اشخاصی همچون پروفسور ثبوتی موسس دانشگاه علوم پایه زنجان، دکتر رضا منصوری فیزیکدان ایرانی و استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و جعفر توفیقی وزیر سابق علوم از او در این اتفاقات حمایت کرده‌اند تا جایی که در یکی از نامه‌های قاسم اکسیری‌فرد برای درخواست تجدیدنظر به رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، جعفر توفیقی نوشته است: «استاد ارجمند جناب دکتر خاکی‌صدیق، رئیس محترم دانشگاه خواجه‌نصیر طوسی، با سلام، در چند روز اخیر، در جریان مسایل پیش‌آمده برای جناب دکتر اکسیری‌فرد قرار گرفتم. در همین مدت نامه‌های زیادی دریافت کردم که حکایت از تایید شخصیت‌های بزرگ علمی در رشته فیزیک از ایشان را داشت. جای بسیار نگرانی است که اینگونه چهره‌های علمی و خدمتگزار را از دست بدهیم. از شما استاد فرهیخته انتظار می‌رود که با تدبیر خود این مشکل را مرتفع نمایید تا جناب آقای دکتر اکسیری‌فرد بتوانند با علاقه و انگیزه به کار خود در آن دانشگاه ادامه دهند.»

خبرگزاری ایسنا