به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۹۴

بان کی-مون ایران و کشورهای عرب را عاملان ویرانی سوریه معرفی کرد


عاملان ویرانی سوریه

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در بیانیه ای که به مناسبت پنجمین سالگرد آغاز بحران و جنگ و ویرانی سوریه منتشر کرده کشورهای عرب خلیج فارس و جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده است که سوریه را به کارزار رقابت های خود بدل ساخته اند.


در این بیانیه، دبیر کل سازمان ملل گفته است که نابودی سوریه نتیجۀ اجتناب ناپذیر روزهای امیدی نبود که از خلال اعتراض های مسالمت آمیز مردم سوریه در ماه مارس سال ۲۰۱۱ شکل گرفت. دبیر کل سازمان ملل گفته است که رهبران سوریه می توانستند از طریق گفتگو و اصلاحات به مطالبات قانونی مردم سوریه پاسخ بدهند و قدرت های منطقه ای و بین المللی نیز می توانستند به جای تبدیل کردن سوریه به صحنۀ نبرد و رقابت های منطقه ای و "ژئواستراتژیک" به تثبیت اوضاع سوریه یاری برسانند. 

بان کی مون سپس افزوده است : به جای این همه اما، بیش از ۲۵۰ هزار سوری کشته و قریب نیمی از جمعیت سوریه نیز آواره شدند. 

بان کی-مون در بیانیه اش بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که دیوان جزایی بین المللی را مسئول رسیدگی به مجازات عاملان جنگ و کشتار و ویرانی در سوریه کند. تاکنون کلیه تلاش ها در این زمینه با مخالفت روسیه و چین، دو متحد مهم بشار اسد، در شورای امنیت سازمان ملل روبرو شده اند. با این حال، دبیر کل سازمان ملل گفته است که آتش بس جاری در سوریه و تلاش های همزمان دیپلماتیک گشایش استثنایی را در بحران سوریه به وجود آورده و امیدهای تازه ای را زنده کرده اند. 

در پایان بیانیه اش، دبیر کل سازمان ملل با اشاره به مذاکرات جاری صلح در ژنو، از شرکت کنندگان در این مذاکرات، طرفین درگیر در بحران سوریه و همچنین قدرت های منطقه ای و بین المللی خواسته است که برای به ثمر رساندن این مذاکرات از هیچ کوششی دریغ نکنند، زیرا، نتایج شکست این مذاکرات، به گفتۀ بان کی مون، چه برای مردم سوریه و چه برای مردم جهان بسیار دهشتناک خواهد بود. 

رادیو فرانسه