به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۵

برای اولین بار گلشیفته فراهانی در تئاتر فرانسه هنر نمایی می‌کند

گلشیفته فراهانی هنرپیشۀ فرانسوی-ایرانی برای اولین بار در فرانسه از دوازدهم ماه مه آینده در تئاتر "آنا کاره نین" به کارگردانی "گاتان واسار" ایفای نقش خواهد کرد. گلشیفتۀ فراهانی ۳۲ سال دارد و زادۀ تهران است و پدرش، بهزاد فراهانی، از سینماگران به نام ایران به شمار می رود.

گلشیفته فراهانی اولین هنرپیشۀ ایرانی است که پس از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷در یک فیلم آمریکایی به نام "یک مشت دروغ" ساختۀ ریدلی اسکات در سال ۲۰۰۸ بازی کرد.
موفقیت بین المللی گلشیفته فراهانی هرگز خوشایند جمهوری اسلامی ایران نبوده است. در واکنش به همکاری او با "لئوناردو دی کپریو" هنرپیشۀ به نام آمریکایی، مقامات ایران گذرنامۀ گلشیفته فراهانی را توقیف کردند. با این حال، هنرپیشه ایرانی توانست از ایران خارج شود و ناگزیر تبعید را برگزید.
گلشیفته فراهانی در حدود دوازده فیلم از جمله "دربارۀ الی" (ساختۀ اصغر فرهادی)، سنگ صبور (ساختۀ عتیق رحیمی)، "خورش آلو با مرغ" (ساختۀ مرجان ساتراپی) و شماری دیگر از فیلم های بین المللی و آمریکایی بازی کرده است.
گلشیفته فراهانی اخیراً در فیلم "دو دوست" (ساختۀ لویی گارل)، بازی کرد و قرار است به زودی در فیلم های "مصیبت های سوفی" (به کارگردانی کریستوف اونوره) و "دزدان دریایی کارائیب" در کناری هنرپیشۀ آمریکایی، جانی دیپ، هنرنمایی کند. 
رادیو فرانسه