به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۵

حسین رونقی ملکی و سعید رضوی فقیه در اعتصاب غذا

سعید رضوی فقیه – حسین رونقی ملکی
حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی، در اعتراض به عدم دسترسی به امکانات درمانی در اعتصاب غذاست. هم‌بندی‌های سعید رضوی فقیه هم از اعتصاب غذای او به دلیل بلاتکلیفی و روشن نشدن وضعیتش خبر می‌دهند.


خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یک‌شنبه هشتم فرودین ماه از قول بستگان حسین رونقی، وبلاگ‌نویس و زندانی بیمار زندان اوین، خبر از دومین روز اعتصاب غذای او داد.
پدر این زندانی سیاسی هم گفته است که اگر امکان دسترسی فرزندش به خدمات پزشکی فراهم نشود، در اعتصاب غذا با پسرش همراه خواهد شد.
حسین رونقی ملکی با وجود توصیه‌های پزشکان زندان و خارج از زندان و پزشکی قانونی باید بیرون از زندان تحت نظر و درمان قرار بگیرد، اما او به دلیل کارشکنی در روند درمانش دست به اعتصاب غذا زده است.
یکی از نزدیکان خانواده رونقی ملکی به هرانا گفته است که حسین از قبل عید بدون درمان و دارو یا اعزام به بیمارستان، در زندان و مریض احوال است: «برای آزادی یا مرخصی نوروزی‌اش هیچ اقدامی انجام نشده و به خانواده‌اش هم هیچ جوابی نمی‌دهند. حسین به صورت غیرقانونی در زندان است. حکم او متوقف شده بود و از طرف پزشکی قانونی عدم تحمل کیفر گرفته بود، عفو هم گرفته بود و بر اساس مواد ۲۹۷ و ۵۰۴، آزادی مشروط داشت اما هیچ‌یک از آن‌ها اجرا نشد. این در حالی است که مسئولان زندان اوین هم حسین را با تهدید و اذیت می‌کنند و او را مورد توهین قرار می‌دهند.»
این وبلاگ‌نویس مرداد ماه سال گذشته در یادداشتی وضعیت بد جسمانی خود را توضیح داده بود و گفته بود که طبق قانون و به دلیل وضعیت جسمی‌اش نباید به زندان بازگردد، اما دادستانی تهران بر این موضوع اصرار دارد و حتی او را تهدید می‌کند: حسین رونقی ملکی: من نباید به زندان بازگردم
این منبع نزدیک به خانواده رونقی درباره شرایط فعلی سلامت این زندانی سیاسی گفته است که او باید برای مشکل کمر و مهره‌هایش تحت درمان و آزمایش ام‌‌.آر‌‌‌.آی قرار بگیرد: «برای غلظت خونش هم باید تحت آزمایش و درمان قرار بگیرد. یکی از کلیه هایش را که در زندان از دست داد و آن یکی هم که کار دو کلیه را انجام می‌دهد، عفونت کرده و ورم دارد و با این روند تنها کلیه‌اش هم از دست می‌رود.»
حسین رونقی ملکی آخرین بار روز چهارشنبه ۱۹ اسفند‍ به دلیل مشکل مهره‌ها و کمر به مطب متخصص ارتوپد فرستاده شد، اما بعد از معاینه او را به زندان برگردانند.
این زندانی سیاسی-عقیدتی که با نام مستعار بابک خرمدین وبلاگ می‌نوشت، در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان استان آذربایجان شرقی بازداشت شد. او به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر استان تهران این حکم را تایید کرد.
او ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۱ پس از ٣٢ ماه حبس و با پشت سر گذاشتن چندین اعتصاب غذا سرانجام با وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی آمده بود اما پس از مدتی و در جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان، دوباره بازداشت شد.
او از شهریورماه سال گذشته از زندان آزاد و به دلیل بیماری، ادامه اجرای حکمش متوقف شده بود اما نهم اسفند ۹۳ به دادسرای اوین احضار و بازداشت شد. این در حالی بود که پزشکی قانونی برای او گواهی عدم توانایی تحمل کیفر صادر کرده بود.
آنژین قلبی، مشکل کلیه، ورم صورت، خونریزی معده، غلظت خون، عفونت چشم و مشکل ریوی و تنفسی از جمله دیگر مشکلاتی است که خانواده رونقی بر اساس آن، بار دیگر برای فرزندشان درخواست صدور گواهی عدم امکان تحمل کیفر کرده‌اند.
حسین رونقی اینک بر خلاف اصل تفکیک جرائم، بدون رسیدگی پزشکی و در شرایط نامناسب در بند هفت زندان اوین محبوس است.
سعید رضوی فقیه هم از نظر شرایط نگهداری و دسترسی به خدمات پزشکی در موقعیتی مشابه حسین رونقی به سر می‌برد. او نیز پیشتر و در شهریور ماه سال گذشته، دست به اعتصاب غذا زده بود: سعید رضوی فقیه دست به اعتصاب غذا زد
اواخر دی ماه امسال، مسعود رضوی فقیه، برادر این زندانی سیاسی، به کمپین حقوق بشر در ایران گفته بود که وضعیت سلامت برادرش در زندان به دلیل بیماری قلبی «نگران کننده» است: «مسعود رضوی فقیه گفت: «اگر اتفاقی برای سعید بیفتد در نگاه من قتل عمد است و کاملا مشخص است مسئولیت مرگ او با چه کسانی است.»
وضعیت این زندانی سیاسی از آن زمان تا به حال تغییری نکرده است:‌ «وضعیت سلامت سعید رضوی فقیه در زندان نگران کننده است»
سعید رضوی فقیه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ به علت آن‌چه خبرگزاری فارس آن را سخنرانی «ساختار شکنانه» در جمع اصلاح‌طلبان شهر همدان توصیف کرد، در کرج بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
این زندانی باید در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۳ با تمام شدن دوره یک سال محکومیتش از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد می‌شد اما از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به اتهام «توهین به رهبری، توهین به مجلس خبرگان و تبلیغ علیه نظام» به سه سال و نیم حبس دیگر محکوم شد و اکنون در حال گذراندن این محکومیت است.
رادیو زمانه