به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۰۶، ۱۳۹۵

استاندار اصفهان خواستار توضیح درباره ابطال آراء منتخب سوم مجلس شد

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان، خبر داده که شورای نگهبان، آرای منتخب سوم این شهر در دوره دهم مجلس شورای اسلامی را باطل کرده است.
آقای زرگرپور روز چهارشنبه چهارم فروردین در جریان یک کنفرانس خبری گفته که از وزیر کشور ایران درخواست کرده تا علت این مسئله را از شورای نگهبان جویا شود.
استاندار اصفهان خبر داده که فرد انتخاب شده نیز به این مسئله اعتراض کرده است.
مینو خالقی، یکی از کاندیداهای مورد حمایت اصلاح‌طلبان در شهر اصفهان بود که به اعلام وزارت کشور، با حدود ۱۹۳ هزار رای، به عنوان نفر سوم از این شهر وارد مجلس شورای اسلامی شد.
خانم خالقی در بیانیه‌ای گفته است که «تاکنون هیچ ابلاغی مبنی بر تخلفات تبلیغاتی یا دیگر مواردی پیرامون ردصلاحیت دریافت نکرده» و «پس از شروع تبلیغات انتخاباتی تاکنون هیچ جلسه‌ای با اعضای شورای نگهبان و هیئت نظارت» نداشته است.
وی با تکذیب «واگویه‌ها» از دستگاه‌های امنیتی خواسته تا «به شدت با تمام شایعات و بی‌اخلاقی‌هایی که از سوی نااهلان، با سوءنیت تمام در فضای مجازی» منتشر شده، برخورد کنند.
شهر اصفهان دارای پنج نماینده در مجلس است که آرای چهار نفر دیگر مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته است.
یک روز پیش از اظهارات استاندار اصفهان، یک عضو شورای نگهبان، از «ابطال» آرای خانم خالقی خبر داد اما توضیحی درباره دلایل این مسئله ارائه نکرد.
اکنون استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه «منتخب سوم مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری این اتفاق است»، گفته که «باید منتظر ماند تا چه ببینیم پیگیری‌های ایشان چه نتیجه‌ای دارد».
آقای زرگرپور تاکید کرده که نظر شورای نگهبان درباره این موضوع «فصل‌الخطاب» است.
بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان مسئول نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری،‌خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی است.
اصل دیگری از این قانون، همین نهاد را مسئول تفسیر خود تعیین کرده و شورای نگهبان هم با استفاده از این اختیار، نظارت خود بر انتخابات را «استصوابی» تعیین کرده است.
بر اساس این تفسیر، شورای نگهبان صلاحیت کاندیداهای هر سه این انتخابات را بررسی می‌کند هرچند ابطال آرای یک کاندیدای منتخب در دوره‌های قبلی، معمولا به ندرت اتفاق افتاده است.
رادیو فردا