به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۹۵

خامنه‌ای: امروز، هم روزگار موشک است و هم مذاکره / پاسخ تند رهبر به هاشمی رفسنجانی


«روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی
 و به صراحت حق ملت را خواهند خورد.»

آیت‌الله خامنه‌ای از آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران دفاع کرد.

به نظر می‌آید او پاسخی مستقیم به هاشمی رفسنجانی داده است که در توئیتی به نقل از او آمده بود: 
"دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست و نه موشک‌ها..."

یک روز پس از ابراز نگرانی چهار کشور غربی از آزمایش‌های موشکی هفته‌های اخیر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای از این اقدام سپاه پاسداران دفاع کرد.
خامنه‌ای روز چهارشنبه (۱۱ فروردین/ ۳۰ مارس) در دیدار با گروهی از مداحان گفت: «در روزگار پیچیده امروز و فردا، باید از همه ابزارهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی، برای تقویت جایگاه ایران استفاده کنیم.»
رهبر جمهوری اسلامی افزود: «آنها [دشمنان انقلاب] از گفت‌وگو، مبادلات اقتصادی، تحریم، تهدید نظامی و هر وسیله دیگر برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند و ما نیز باید در همه این زمینه‌ها، توان مقابله و دفاع داشته باشیم.»
خامنه‌ای با "انتقاد شدید" از کسانی که "روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می‌دانند و نه موشک" گفت: «روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد.»
این گفته خامنه‌ای ظاهرا پاسخی به هاشمی رفسنجانی است که هفته گذشته (۵ فروردین/ ۲۴ مارس) در توییتی به نقل از او آمده بود: «دنیای فردا، دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها...»
ناظران سیاسی می‌گویند دولت روحانی و حامیان او موافق اینگونه آزمایش‌های موشکی سپاه نیستند و در شرایط کنونی آن را "تحریک‌آمیز" و مخل تعامل ایران با جهان خارج می‌دانند؛ تعاملی که از نگاه دولت روحانی برای خروج ایران از انزوا و حل مشکلات اقتصادی کشور بسیار مهم است.
"با گفت‌وگو مخالف نیستم"
آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین گفت انتقادهای داخلی از آزمایش موشکی سپاه اگر از روی آگاهی باشد،"خیانت است". او قدرت‌نمایی موشکی سپاه را "موجب خرسندی ملت‌هایی" دانست که از "آمریکا و اسرائیل، دلشان خون است اما کاری از دستشان بر نمی‌آید".
خامنه‌ای افزود: «دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند در این شرایط چطور می‌گوییم روزگار موشک گذشته است؟»
خامنه‌ای در ادامه سخنان خود تاکید کرد که با مذاکره و دیپلماسی "بجز چند استثنا" موافق است. او خطاب به منتقدان داخلی خود گفت: «طوری تبلیغ نکنند که انگار با گفت‌وگو مخالفیم، ما می‌گوییم باید قوی و هوشیار مذاکره کرد تا سرمان کلاه نرود.»
اوایل ماه مارس سپاه پاسداران دو موشک بالستیک با نام "قدر H" و برد ۲۰۰۰ کیلومتر آزمایش کرد که با حساسیت زیاد جامعه جهانی مواجه شد. روی بدنه این موشک‌ها به زبان عبری نوشته‌ شده بود: «اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.»
رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نوشتند که موشک‌های "قدرH" دارای کلاهک جنگی جداشونده است؛ قابلیتی که موشک‌های حامل سلاح اتمی باید آن را دارا باشند.
کشورهای غربی می‌گویند اگر تایید شود که موشک‌های آزمایش‌شده ایران دارای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای هستند، نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.
چهار کشور آمریکا،‌ بریتانیا، فرانسه و آلمان روز گذشته با ارسال نامه‌ای به سفیر اسپانیا در سازمان ملل به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت خواستار رسیدگی به آزمایش موشک "قدر"H شدند. در این نامه تصریح شده که این آزمایش‌‌ها در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ قرار ندارند.
بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه در واکنشی به نامه‌ی چهار کشور غربی، موشک‌های دوربرد ایران را "نگران‌کننده" خواند. با این‌حال او تاکید کرد که واکنش عملی در این باره به عهده اعضای شورای امنیت است.
دویچه وله