به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۵

ساندی تایمز: ولیعهد بریتانیا می‌خواهد به ایران سفر کند

ولیعهد بریتانیا ۱۲ سال پیش در جریان سفری غیر رسمی به ایران برای بازدید از شهر زلزله‌زده بم با رئیس جمهور وقت ایران هم دیدار کرد. 
روزنامه تایمز لندن در گزارشی از تلاش‌ها برای آماده کردن شرایط سفر رسمی پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا به ایران در پاییز امسال خبر داده است.

به گزارش ساندی تایمز، پرنس چارلز علاقه زیادی برای انجام این سفر نشان داده و وزارت امور خارجه و دربار بریتانیا در حال گفت‌وگو با تهران هستند تا سفری که این روزنامه از آن به عنوان یک "تحول بزرگ دیپلماتیک" یاد کرده، انجام شود.
ولیعهد بریتانیا ۱۲ سال پیش برای بازدید از شهر زلزله‌زده بم به ایران سفر کرد اما آن سفر با وجود دیدار او با مقام‌های ایرانی، دیداری رسمی نبود و گفته شد او به عنوان رئیس صلیب سرخ بریتانیا به ایران رفته است.
سفر احتمالی او به ایران، اولین دیدار رسمی یک عضو خاندان سلطنتی بریتانیا از ایران در چهار دهه گذشته خواهد بود. آخرین بار ملکه مادر در سال ۱۹۷۵، چهار سال قبل از انقلاب اسلامی، به ایران سفر کرده بود.
ساندی تایمز به نقل از یک منبع در دربار بریتانیا از تمایل شدید چارلز به انجام این سفر خبر داده و گفته که او امیدوار است با استفاده از نقشش به عنوان یک دیپلمات بتواند ایران و بریتانیا را به گفت‌وگو و روابط بیشتر ترغیب کند.
این روزنامه پرنس چارلز را یکی علاقه‌مندان جدی تاریخ و فرهنگ ایران معرفی کرده و در عنوان گزارش خود او را "خوره" ایران لقب داده است.
روابط دو کشور که بعد از حمله به سفارت بریتانیا در تهران تقریبا قطع شده بود، بعد از توافق هسته‌ای بهبود یافته و علاوه بر فعال شدن دوباره سفارتخانه‌ها، وزرای امور خارجه دو کشور هم سفرهای رسمی به پایتخت‌های یکدیگر داشته‌اند.
گفته می‌شود که قرار است وزیر تجارت بریتانیا هم به زودی همراه با یک هیئت تجاری به ایران سفر کند.
این در حالی است که بعضی مقام‌های ارشد حکومت ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی بریتانیا را به تلاش برای دخالت در امور داخلی ایران متهم می‌کنند.

بی بی سی  فارسی