به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۹۶

«منشور کوروش، هدیه‌ی ملت ایران به آمریکا»

پس از چهار سال تلاش و گردآوری بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، ایرانیان غرب آمریکا تندیسی به این کشور هدیه کردند که از آرمان‌های مداراجویانه کوروش الهام گرفته است. 

«در شرق آمریکا مجسمه‌ی آزادى هدیه‌ی ملت فرانسه به آمریکا بود و در غرب این کشور، منشور کوروش هدیه‌ی ملت ایران به آمریکا است.» این نظر دکتر نلی فرنودی ـ زهیری است که بسیاری از ایرانیان و آمریکایی‌هایی‌های ایرانی‌تبار هم آن را نمایندگی می‌کنند.

بیش از ۷۵ هزار تنی که در مراسم پرده‌برداری تندیس “آزادی؛ رویای مشترک” ایرانیان در شاهراه ‌بزرگ “سانتا مونیکا بولوار” لس‌آنجلس گردهم آمده بودند، از جمله‌ی این افرادند.
بسیاری از رسانه‌های آمریکایی که درباره‌ی این حادثه‌ی مهم گزارش داده‌اند، نیز از “تندیس کوروش” با عنوان “مجسمه‌ی آزادی ساحل غربی” آمریکا یاد کردند.

هویت تاریخی در زمانه‌ی آشفته
طرح تهیه و اجرای “تندیس آزادی” که در سال ۲۰۱۳ شکل گرفت، واکنش برخی از شهروندان ایرانی و ایرانی‌تباران ساکن لس‌آنجلس به جو پرتنش علیه ملت‌های مسلمان از جمله ایرانیان بود.
نلی فرنودی ـ زهیری در این رابطه می‌گوید: «با گسترش احساسات ضد ایرانى در این زمان، بسیار مهم بود که ایرانى عمیق‌ترین بخش هویت تاریخى خود را به نمایش جهانى بگذارد. از این‌جا فکر تهیه‌ی منشور زاده شد.» به نظر او ایرانیان با حقوق بشر و آزادى اندیشه، آشنایى تاریخى دارند.

البته برگذاری نمایشگاه‌های متعدد در باره‌ی فرهنگ ایرانی در آن سال‌ها نیز در شکل‌گیری طرح بی‌تاثیر نبود. یکی از جنجالی‌ترین نمایشگاه‌ها در این بخش، نمایشگاه “منشور کوروش” بود که در ۵ موزه‌ی بزرگ آمریکا برپا شد و با استقبال گسترده‌ی ایرانیان و فرهنگ‌دوستان ساکن این کشور قرار گرفت.

فاتح بابل؛ حامی حقوق بشر
لوح کوروش که به “نخستین بیانیه‌ی حقوق بشر” معروف شده، در سال ۱۸۷۹ در “بابل”، واقع درعراق کنونی کشف شد و از آن‌جا که کاوش‌های باستان‌شناسی مربوطه با پشتیبانی “موزه‌ی بریتانیا” صورت می‌گرفت، بلافاصله به آن موزه‌ انتقال یافت. کارشناسان پس از بررسی‌های درازمدت و رمزیابی خط میخی لوح، آن را یک صدا نماد گذشت و احترام به انسان‌های متفاوت و مسلک‌های مختلف دانستند.
بیش از ۷۵ هزار تن در مراسم پرده‌برداری تندیس “آزادی؛ رویای مشترک” ایرانیان در شاهراه ‌بزرگ “سانتا مونیکا بولوار” لس‌آنجلس شرکت داشتند
به نظر نلی فرنودی ـ زهیری این نماد فرهنگ مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز هم‌چنان ارزش خود را حفظ کرده است. او می‌گوید: «روادارى، احترام به تفاوت‌ها، اعتقاد به سهم فرهنگ‌ها در تمدن بشرى، در حال حاضر تنها راه تأمین صلح است و منشور کوروش هم به تمام این اصول اشاره کرده است.»

بزنگاه تاریخ
این کارشناس ساکن لس‌آنجلس که مجری برنامه‌ی “گفت‌وگو با مادر” به دو زبان فارسی و انگلیسی هم هست، موقعیت  کنونی جهان و آمریکا را “پر تلاطم” ارزیابی می‌کند و در بررسی پیش‌زمینه‌‌های آن می‌گوید: «پدیده‌ی “جهانی‌شدن” سبب شده که انسان‌هاى متفاوت در رابطه‌ی نزدیک با هم قرار بگیرند. در این دورانِ برخورد فرهنگ‌ها و رو در رویى اقوام مختلف، باید تفاوت‌ها را پذیرفت و تحمل کرد.»

صدای آلمان