به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۲۶، ۱۳۹۶

مهدی کروبی «با درخواست محاکمه علنی»اعتصاب غذا کرده است.

مهدی کروبی به بیمارستان منتقل شد
خانم کروبی با تاکید دوباره بر شرایط حصر می گوید: ” تصور کنید زندگی در منزلی که شنود، دوربین و تعداد زیادی مامور ۲۴ ساعته در آن حضور دارند. در اعمال این حصر، حکومت مدعی شریعت نه تنها شرع، بلکه اصول اولیه انسانی را هم رعایت نکرده است، و برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.”

از صبح امروز، مهدی کروبی در اعتراض به روند و شیوه حصر غیرقانونی و غیرشرعی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است. خانم فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی در مصاحبه با سحام با تایید این خبر گفت: “آقای کروبی امروز پس از نماز صبح وارد اعتصاب غذای خشک شدند.”
خانم کروبی در پاسخ به سوالی پیرامون علل این اعتصاب غذا به سحام گفتند: “آقای کروبی خواسته خودشان را صریحا اعلام کردند: ابتدا خروج ماموران امنیتی از منزل؛ که تا کنون در هیچ حصری در پیش و پس از انقلاب سابقه نداشته که ماموران امنیتی در درون منزل با فرد محصور زندگی کنند و تمام ابعاد زندگی او را به طور کامل شنود کنند و دوربین وصل کنند و شرایط زندگی را به طور بسیار بسیار عجیبی برای آن فرد و خانواده اش سخت کنند. دوم، همانطور که پیشتر به آقای روحانی و مطهری در نامه ای جداگانه گفته بودند در صورت تداوم حصر برگزاری دادگاه علنی را فراهم کنند، این خواسته ای صریح و شفاف است که پس از گذشت ۶ سال نیم از زمان حصر، ایشان خواسته اند که زمان برگزاری دادگاه هر چه زودتر اعلام شود. البته دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که در آن آقای کروبی به همراه وکلایشان به ادعاهای حکومت پاسخ دهند و مردم را در جریان بسیاری از مسائل که مد نظرشان است قرار دهند. این خواسته بسیار مهمی است که ایشان بارها از ابتدای حصر مطرح کرده بودند.”
این نماینده سابق مجلس در ادامه می افزاید: “آقای کروبی به عنوان رئیس اسبق قوه قانونگذاری؛ معتقد هستند که اعمال مجازت خودسر، غیرقانونی است و احدی هم حق ندارد فراتر از قانون، به اعمال مجازات علیه کسی اقدام کند. هرگونه مجازاتی اگر بناست اعمال شود باید از طریق دادگاه باشد. آقای کروبی ساختار دستگاه قضایی ومیزان استقلال آن را می شناسد و انتظار محاکمه و دادرسی عادلانه در ساختار آن را ندارد؛ اما بر این باورند که ادامه این روند بدون طی شدن مراحل دادرسی امریست بسیار بسیار خطرناک که منتهی به رویه ای غیر قانونی خواهد شد. از این منظر ایشان تاکید کردند که نسبت به رای صادره احتمالی اعتراضی نخواهند کرد. اگر چه که نسبت به آراء صادره در محاکم قبل از انقلاب در دادگاه نظامی نظام سلطنتی اعتراض می کردند.”
خانم کروبی در ادامه می افزاید: “پیش از اعزام بار دوم به بیمارستان، ایشان پیامشان را به مقامات از جمله به وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند و گفتند که اگر قرار بر تداوم حصر غیرقانونی، بدون محاکمه علنی است، ایشان دست به اعتصاب غذا خواهند زد. فقدان پاسخگویی مقامات نظام و مقامات رسمی کشور نسبت به رویه حصر و روندی که در خلال این ماجرا اتفاق افتاده،‌ آقای کروبی را به این نتیجه رسانده که دست به اعتصاب غذا بزنند. ایشان بر این باور است که این روند و ادامه آن به معنای پایان دادن به عمر محصورین است،‌ بدون اینکه پس از سال ها اتهام زدن و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی، کوچکترین فرصتی برای دفاع به آنها داده باشند.”
خانم کروبی با تاکید دوباره بر شرایط حصر می گوید: ” تصور کنید زندگی در منزلی که شنود، دوربین و تعداد زیادی مامور ۲۴ ساعته در آن حضور دارند. در اعمال این حصر، حکومت مدعی شریعت نه تنها شرع، بلکه اصول اولیه انسانی را هم رعایت نکرده است، و برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.”
در پایان این مصاحبه خانم کروبی اضافه کرد که “حضور ماموران امنیتی درون منزل در هیچ یک از حصرهای گذشته، بنا به گفته عزیزان افراد محصور؛ تاکنون اتفاق نیافتاده. انتظار صریح ما این است که ماموران امنیتی از منزل بیرون روند و با یک کیوسک امنیتی یا پست انتظامی رفت آمدها را کنترل کنند، نه اینکه درون منزل حضور داشته باشند.”
مهدی کروبی بارها شفاهی و کتبی خواستار برگزاری دادگاهی علنی خود مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی شده است. این رهبر محصور و معترض جنبش سبز، تاکیده کرده بود که نسبت به رای آن دادگاه، چه عادلانه و چه فرمایشی؛ اعتراضی نخواهد کرد.

منبع: سحام نیوز  


همه پیام های اعتصاب غذای کروبی

بیشتر از ۱۱۰ سال از مشروطیت می گذرد. جنبشی که خواست قانون را حاکم کند و عدالت را برقرارو خودسری های شاه صاحب اختیار را محدود کند. آن جنبش با وجود آن همه مجاهدت شکست خورد، اما مردم ایران آرام ننشستند و جنبش ها و قیام های دیگری را سازمان دادند. از نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران تا انقلاب اسلامی تا جنبش اصلاحات ۲ خرداد و جنبش سبز همه اگر چه شکل  متفاوتی داشتند اما در سودای حاکمیت قانون و محدود شدن اختیارات پادشاه بودند. اعتصاب مهدی کروبی خبری عادی نیست؛ اعتصاب سیاستمداری کهنه کار است که  قبل از انقلاب مبارز بوده و پس از انقلاب یکی از مقام های مهم حکومتی با رویکرد اصلاح طلبی . او در سال ۸۸ در اعتراض به انحراف مطلق از جمهوریت همراه با جنبش سبز ایران شد تا یک بار دیگر یادآوری کند مردم ایران در سال ۵۷ برای چه قیام کردند. داستان تلخی است که بعد از نزدیک به ۴۰ سال از حیات جمهوری اسلامی همچنان باید دنبال دو مطالبه اصلی مشروطیت باشیم: حاکمیت قانون و محدود شدن اختیارات بی حد و حصر حاکم و البته ایجاد عدالت خانه ای که بتواند داد مظلوم را از ظالم بستاند. اعتصاب غذای خشک  کروبی خواسته شخصی نیست بلکه اعتراضی است بر بی قانونی، بر خودسری حاکمانی که رهبران جنبش سبز را بدون محاکمه هفت سال است در خانه محصور کرده اند و حتی حقوق یک زندانی را برای آنها رعایت نمی کنند. این چه عدالت خانه ای است که محصوران با صدای بلند اعلام کرده اند خواستار محاکمه در دادگاهی علنی هستیم اما قوه قضاییه بی توجهی می کند و حکومت در سودای مرگ تدریجی آنهاست؟ اگر قانون حاکم است  چرا در برابر مطالبه صریح مهدی کروبی از رئیس جمهور برای برگزرای دادگاهی علنی با حضور هئیت منصفه و رسانه ها تعلّل می کنید؟ آیا غیر از این است کروبی اعلام کرده هر حکمی در این دادگاه با شرط حضور هیئت منصفه و برگزاری علنی صادر شود را می پذیرد؟

اعتراض کروبی درخواست آزادی از زندان با تمام مصیبت ها و رنجهایش نیست چرا که او همان بود که  در  روزهای نخستین انتخابات ۸۸ پیش بینی کرد ارباب قدرت و ثروت چه دامی را برای رای سبز و سفید شهروندان ایرانی پهن کرده اند. او همان روزها اعلام کرد برای پرداخت هر گونه هزینه آمده است و از مصائب باکی ندارد و در جریان حوادث بعد از انتخابات ۸۸ هم صریح اعلام کرد فرزند احمد صدایش خفه نمی شود و حاکمیت هم دریافته است کسی که در سجده های نمازش به خاطر همراه شدن با مردم خدایش را سپاس می کند اهل توبه و التماس نزد غیر خدا   نیست؛اعتراض او در اصل به بی قانونی حاکم بر مملکت است، به بی عدالتی عدالت خانه ای که رئیسش بیشتر از امر قضا عاشق سیاست است آن هم  به نفع یک جناح خاص و ناتوان از پاسخ دادن به وجود  هزاران زندانی در کشور  و ناتوانی اش در جرم زدایی از جامعه است.

مهدی کروبی قبلا هم اعلام کرده بود این قانون اساسی نیاز به تغییر دارد. مطالبه ای که در انتخابات ۸۸ هم صریحا مطرح کرد اما اعتصاب غذای او در واقع پیامی واضح است که حداقل به همین قانون اساسی عمل کنید.به کدام استناد قانونی افراد را بدون محاکمه در حصر ظالمانه قرار می دهید تا با بیماری و پیری جانشان ستانده شود؟

پیام دیگر مهدی کروبی واضح است. اعتراض، پرسش گری و مطالبه گری حتی در سن هشتاد سالگی با  وجود بیماری قلبی و جسمی حاصل از حصر پایان ندارد. او این پیام را صادر کرده تا بگوید هیچ شرایطی باعث نمی شود از بیان مطالبات صریح قانونی و  اعتراض به ظلم دست بردارد.  شهروند مسئول شهروند پرسشگر است.

منبع: سحام نیوز  

مهدی کروبی به بیمارستان منتقل شد 

محمد کروبی، فرزند مهدی کروبی پنج‌شنبه، ۲۶ مرداد در توئیتر خود از انتقال پدرش به بیمارستان خبر داد. حزب اعتماد ملی نیز این خبر را تأیید کرد.
مهدی کروبی همراه با فاطمه کروبی، همسر خود در بیمارستان قلب شهید رجایی حضور دارد.
او که از بهمن ۱۳۸۹ همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، دیگر رهبران جنبش سبز در حصر به سر می‌برد، چهارشنبه ۲۵ مرداد بعد از نماز صبح اعتصاب غذای خشک نامحدود خود را آغاز کرده است.

ویدا ربانی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در توئیتر خود به نقل از فاطمه کروبی در بیمارستان رجایی نوشته که «در گذشته هم افرادی چون مصدق،امام،منتظری و..درحصر بودند،اما مامور داخل خانه آنها نبودند،این زندگی جهنمیست.»
به ادعای توئیت‌های برخی دیگر از فعالان مدنی نیز فاطمه کروبی از همسرش در بیمارستان این جملات را نقل کرده است: «من در برابر عظمت مردم ایران شرمنده ام».

فعالان مدنی و اجتماعی در توئیتر با هشتگ‌های #کروبی و #فرزند_احمد به حمایت از مهدی کروبی برخاسته اند. برخی از آنها در حمایت از او دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
همچنین عده‌ای از فعالان پیش از انتقال کروبی به بیمارستان از تجمع در برابر خانه‌اش در جمعه پیش رو خبر داده‌بودند.
بسیاری از توئیت‌ها حسن روحانی، رئیس‌جمهوری را به عمل به وعده انتخاباتی‌اش مبنی بر رفع حصر فراخوانده‌اند. برخی دیگر از فعالان نیز در حال بازنشر شماره تلفن نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس هستند تا دیگر شهروندان برای پیگیری وضعیت اعتصاب کروبی آنان را تحت فشار بگذارند.

مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی کابینه دوازدهم اختصاص داشت، از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری خواست تا به اعتصاب کروبی و خواسته او برای خروج مأموران امنیتی از منزل رسیدگی کند.

الیاس حضرتی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب نیز در توئیتر خود مدعی شد که با برخی مسئولان حکومتی در این‌باره صحبت کرده و از حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت خواسته که «به ایشان سری بزنند.»
ناهید خداکرمی، نماینده اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیز در توئیتی نوشت: «اعتصاب غذا و کم‌آبی برای بیماری قلبی بسیار خطرناک است، رسیدگی فوری به تقاضای کروبی را خواستاریم» 

رادیو زمانه