به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مرداد ۲۳، ۱۳۹۷

رهبر جمهوری اسلامی: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد

در مذاکرات برجام از خط قرمز عبور شد 
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران مذاکره با آمریکا را در شرایط فعلی صراحتا رد کرده 
و گفته که در جریان مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای (برجام) اشتباه کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران آقای خامنه‌ای امروز دوشنبه در یک سخنرانی عمومی گفت: “مذاکرات برجام اشتباه بود. در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.”
به نظر می‌رسد این اولین بار است که رهبر ایران درباره “اشتباه” خود در مذاکرات برجام صحبت می‌کند. بسیاری از رسانه‌های ایران این بخش از صحبت‌های آقای خامنه‌ای را مدتی پس ازانتشار حذف کردند.
آقای خامنه‌ای گفته رییس‌جمهور ایران هم اعتراف کرده که “اگر محدودیت‌های شما نبود ما امتیازات بیشتری می‌دادیم.”
به گزارش بی بی سی رهبر جمهوری اسلامی  ایران گفته است زمانی اجازه مذاکره با آمریکا را خواهد داد که جمهوری اسلامی “به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد…امروز چنین چیزی نیست. بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم.”
پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران و یافتن جایگزینی برای برجام بار دیگر موضوع مذاکره با آمریکا را مطرح کرده است. بیشتر مقام‌های دولتی ایران چنین مذاکراتی را در شرایط فعلی بی‌معنی خوانده‌اند و حسن روحانی، رئیس جمهور، پیشنهاد آقای ترامپ را “جنگ روانی” توصیف کرده است.
آقای خامنه‌ای امروز دوشنبه ۲۲ مرداد در یک سخنرانی عمومی گفت که مشکل ارز مربوط به “نحوه‌ مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی” است.
او به نقل از “کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین” گفت که ریشه مشکلات اقتصادی از جمله کاهش ارزش ریال خارجی نیست بلکه درونی است.
رهبر ایران اذعان کرد که “بخشی از مردم واقعا زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و… روی مردم فشار می‌آورد.”
او گفت: “وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند.”
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در مصاحبه اخیر خود به مردم اطمینان داد که نوسانات ارز تاثیری در تامین کالاهای اساسی نخواهد داشت و گفت که تا فروردین ماه آینده نرخ ارز برای این کالاها تغییر نخواهد کرد.




خطای بزرگ

در ماه‌ها و هفته‌های گذشته ارزش ریال به شدت افت کرده و اقدامات دولت ایران برای مهار این بحران نتیجه قابل توجهی نداشته است.
آقای خامنه‌ای سیاست‌های توزیع ارز و سکه را غلط خوانده و گفته است: “این توزیع دو طرف دارد. یکی که آن را می‌گیرد و یکی که آن را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که می‌گیرد، می‌گردیم درحالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد؛ نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است.”
آقای خامنه‌ای درباره تحریم‌های آمریکا هم گفته است که اگر عملکرد مسئولان بهتر شود “تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد”.
دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، سه ماه بعد از اعلام خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) بخشی از تحریم‌های خود علیه ایران را دوباره اعمال کرد. بخش دوم این تحریم‌ها هم که صنعت نفت و انرژی ایران را هدف می‌گیرد تا کمتر از سه ماه دیگر باز می‌گردد.
برخورد قاطع با فساد
آقای خامنه‌ای در سخنرانی امروز خود نامه اخیر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، برای تشکیل دادگاه‌های ویژه مبارزه با فساد را گامی مهم و مثبت خواند.
آقای لاریجانی در نامه‌ای به رهبر ایران، خواهان ممنوع شدن “هرگونه تعلیق و تخفیف” در ارتباط با محکومان پرونده‌های فساد شده بود و پبیشنهاد کرده بود که شعبی ویژه از دادگاه انقلاب با ترکیب “سه نفر قاضی با حداقل ۲۰ سال سابقه قضایی”، رسیدگی اختصاصی به این پرونده‌ها را بر عهده بگیرند.
آقای خامنه‌ای که پیشتر با این پیشنهاد موافقت کرده بود، امروز گفت: “وقتی با فساد و مفسد مقابله صورت گیرد، جیغ‌ودادهایی بلند می‌شود… این را بدانید بناست با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد.”

او در عین حال در واکنش به شعار حاضران که خواهان اعدام “مفسدان اقتصادی” بودند گفت: “اجازه بدهید، شما مگر دادگاهید؟ فضاسازی نکنید، بعضی‌ها ممکن است اعدامی باشند و بعضی ممکن است حبسی باشند. بنده نوشته‌ام مقابله باید عادلانه و بادقت انجام شود.”