به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۷

همزمان با افزایش اعتراضات کارگری؛ مجلس وزیر کار ایران را برکنار کرد

علی ربیعی برکنار شد

جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح چهارشنبه ۱۷ مرداد در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی استیضاح و خودداری استیضاح‌کنندگان از سخنرانی علیه وزیر کار متوقف شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه استیضاح اعلام تنفس کرد و سپس اعلام کرد که چنانچه نمایندگانی که درخواست استیضاح کرده‌اند، امضاشان را پس بگیرند، استیضاح منتفی می‌شود. نمایندگان امضایشان را پس نگرفتند و استیضاح ادامه یافت. تقاضای استیضاح علی ربیعی چهارشنبه گذشته با ۴۰ امضاء اعلام وصول شده بود. اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری اسلامی برای دفاع از  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح حضور یافته بود.
مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جامی، امیر خجسته، اکبر رنجبرزاده، محمود شکری، محمود نگهبان سلامی، محمد رضا پورابراهیمی و علی رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر کار سخنرانی کردند.
طرح همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان، رنج کارگران از فقر و تبعیض، افزایش تعداد بیکاران، تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته، آمارسازی، لابی‌گری و انحصارطلبی، تأمین اجتماعی، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، و به ویژه ابهام در دلارهای پتروشیمی از مهم‌ترین مواردی بود که استیضاح‌کنندگان به آن اشاره کردند. محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در انتقاد از عملکرد علی ربیعی گفت:
«در جلساتی که با برخی دوستان داشتم آقای ربیعی را “خدای لابی” معرفی کردند. به اسم بیمه، تعاون و کار، کارهای کلان و بنگاه‌داری انجام می‌شود. ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند. ده‌ها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند. بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده دارو و حمل و نقل کالا را متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. ۶۶ درصد پتروشیمی جم،۷۸ درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۹۵ درصد نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در این حوزه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اشتغال مأموریت کدام دستگاه است که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از خود پشت تریبون مجلس تلویحاً اذعان کرد که وضع کارگران بحرانی‌ست و خطر نظام را تهدید می‌کند. ربیعی گفت برای نخستین بار او بوده که «آژیر» را به صدا درآورده است. او گفت همه ارکان نظام می‌بایست پاسخگو باشند.
در خلال صحبت‌های علی ربیعی، گاهی صدای او می‌گرفت که علی لاریجانی، رئیس مجلس به او پیشنهاد می‌داد: «آبی بنوشد تا اذیت نشود.»
علی ربیعی متهم شد به لابیگری و پرداخت رشوه به برخی نمایندگان برای جلوگیری از استیضاح. مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در مظان اتهام قرار داشت. پزشکیان در دفاع از خود گفت:
« «اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود؟ کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم.»
در تیر ۹۵ نیز ربیعی نیز به دلیل عدم ارائه برنامه برای ادارات کل استان‌ها و وضعیت شرکت‌های تأمین اجتماعی استیضاح شد. اما در آن زمان هم برخی نمایندگان به دلایل نامعلومی عقب نشستند و استیضاح منتفی شد.
اسفند سال گذشته، بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶، ربیعی به دلیل «بی‌توجهی به حقوق کارگران» و «وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی» استیضاح شد. وزیر کار در آن زمان در سخنانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعتراف کرد که دولت در مهار فقر و ایجاد اشتغال ناتوان است. او اما گفته بود که فقرزدایی به ۲۰ سال برنامه‌ریزی نیاز دارد. علی ربیعی سرانجام فقط با اختلاف یک رأی وزیر ماند.
علی ربیعی عدد اشتغال خالص ایجاد شده در دولت را ۳۹۷ هزار نفر اعلام کرده بود.  رقم «اشتغال خالص» از کم کردن آمار افراد بیکار شده از میزان اشتغالزایی جدید حاصل می‌شود. به فرض آنکه گزارش وزیر برکنار شده کار صحت داشته باشد، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار کارگر ایرانی در دولت روحانی کار خود را از دست داده‌اند. بی‌دلیل نیست که کارگران در گردهمایی‌های اعتراضی‌شان در ماه‌های گذشته همواره این شعار را سر داده‌اند:
«عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر روی هواست امروز»
رادیو زمانه