به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، مرداد ۱۰، ۱۳۹۷

تظاهرات در اصفهان در اعتراض به موج تورم و گرانی

 شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» در تظاهرات اصفهان
گزارش‌ها از ایران حاکی از تظاهرات گروهی از کسبه و رانندگان در اصفهان در اعتراض به "موج تورم و گرانی" است.
تصاویری که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده نشان می‌دهند که تظاهراتی در شهرک صنعتی امیرکبیر در محله شاپور جدید اصفهان در جریان است.
در تصاویر و ویدئوهایی هم که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، تعداد زیاد معترضان موتور سوار قابل توجه است و نیروهای ضد شورش هم در این محل حضور پیدا کرده‌اند.
معترضان پلاکاردهایی در دست دارند که شعارهایی علیه گرانی در آن نوشته شده و شعار "بازاری با غیرت حمایت حمایت" هم به گوش می‌رسد. از دیگر شعارهای تظاهرات امروز اصفهان، "رضا شاه روحت شاد" و "شاپوری باغیرت، حمایت، حمایت بوده است.
فراخوان برای تجمعات سراسری در اعتراض به گرانی، و وضعیت موجود از دو روز پیش در شبکه‌های اجتماعی شروع شده است و از مردم خواسته شده تا عصر امروز در شهرهای مختلف تجمع کنند.
در هقته های اخیر بحران ارزی باعث سقوط بی‌سابقه ریال واحد پول ملی ایران در برابر ارزهای خارجی شده است.
دو روز پیش دلار آمریکا از رقم بی‌سابقه ده هزار تومان گذشت و این رکوردشکنی همزمان با آغاز به کار عبدالناصر همتی، رئیس کل جدید بانک مرکزی ایران بود.
جهش قیمت ارز و طلا در ماه‌های اخیر باعث اعتراض‌های متعددی در ایران شده است از جمله بازاریان در تهران و چند شهر دیگر در اعتراض به بی ثباتی بازار و چشم انداز نامعلومی که برای کسب و کارشان پیش آمده، مغازه های خود را بستند و دست از کار کشیدند.
مقام‌های دولتی می‌گویند بحران ارز با واقعیت ذخیره ارزی ایران که به گفته حسن روحانی درآمدهایش بیشتر از مخارج ارزی است، مطابقت ندارد و مکررا وعده بازگشت ثبات به بازار می‌دهند.
رئیس قوه قضائیه ایران "برخی از دست های پشت پرده" را در بحران به وجود آمده دخیل دانسته و "برهم زنندگان ثبات اقتصادی" را به مجازات اعدام تهدید کرده است. 
بی بی سی  فارسی