به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۱۴، ۱۳۹۷

یک معترض در کرج به ضرب گلوله کشته شد.

 منابع نزدیک به سپاه پاسداران اعلام کردند که جمعه شب، در چهارمین روز تظاهرات ضد حکومتی، یک معترض در کرج به ضرب گلوله کشته شد. این خبر را فارس، خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران منتشر کرده و نوشته این معترض به ضرب گلوله افراد ناشناس در کرج کشته شده.
این خبرگزاری در گزارش خود از بازداشت دستکم ۲۰ تن در اعتراضات جمعه شب کرج خبر داده است.
شهرستان کرج و اشتهارد در استان البرز از اصلی‌ترین کانون‌های اعتراضات در چند روز گذشته بودند.
خیرالله ترخانی، سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی استاندار البرز ۱۳ مرداد ماه درباره اعتراضات این استان و شهر کرج گفته «در این مدت سعی کردیم با این تجمعات مماشات کنیم و به حرف‌های آنان گوش کنیم اما دیدیم که این مطالبات اقتصادی نیست و کاملاً ساختارشکنانه است». سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی استاندار البرز نیز همچون عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور منشاء اعتراضات را به خارج کشور مرتبط دانست و گفت: «تجمعات کوچک و پراکنده‌ای که در این مدت شکل گرفته برآیند مطالبات اقتصادی مردم نیست».
در روزهای گذشته نیروهای امنیتی در استان البرز برای متفرق کردن معترضان به خشونت و استفاده از گاز اشک‌آور متوسل شدند.
خبرگزاری امنیتی فارس: نکته قابل توجه اینکه امروز هم همچون روزهای گذشته لیدر تظاهرات‌کنندگان زن بود
خبرگزاری فارس، منسوب به سپاه پاسداران، در گزارشی که شامگاه روز شنبه در باره تظاهرات اعتراضی در تهران منتشر کرد، با تأکید نوشته است که «نکته قابل توجه اینکه امروز هم همچون روزهای گذشته لیدر این افراد [معترض] زن بود.» در گزارش فارس تلاش شده جو تهران عادی جلوه داده شود. گزارش می‌گوید: «شامگاه امروز شنبه ۱۳ مرداد، نزدیک ۵۰ نفر در تقاطع خیابانهای رازی و انقلاب تجمع کرده و به سمت چهارراه کالج حرکت کردند که در نهایت جمعیت شعاردهنده به حدود ۲۰۰ نفر در محدوده پل کالج رسید، اما نیروی انتظامی فوری جمعیت را متفرق کرد.» در این گزارش همچنین آمده است: «به استثنای برخی شعارهای سیاسی هیچ خرابکاری و تخریب میدانی انجام نشد.»
مقررات منع رفت و آمد در استان البرز
بنابر آخرین گزارش‌ها از دور تازه اعتراضات ضد حکومتی در ایران، شنبه ۱۳ مرداد ماه پلیس مسیرهای منتهی به گوهردشت را مسدود کرده است.
پلیس راهنمایی رانندگی البرز همچنین برای تردد وسایل نقلیه در گوهردشت و ماهدشت و شماری دیگر از نقاط این استان، از ساعت ١٨ شنبه مقررات منع رفت و آمد وضع کرده است: «تردد وسایل نقلیه از مسیر‌های پل شهدای روحانی، بلوار استقلال به خیابان مطهری، میدان رستاخیز به فلکه اول و تقاطع سه باندی و بلوار ماهان به فلکه اول ممنوع خواهد بود».
مشخص نیست کدام مرجع رسمی دستور برقراری مقررات منع آمد و شد را در استان البرز صادر کرده است. اما بنابر اصل ۷۹ قانون اساسی اعلام حکومت نظامی ممنوع است مگر به تصویب مجلس و در شرایط جنگی و اضطراری.
با این حال، بنا به اخبار منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در اشتهارد کرج شنبه ۱۳ مرداد در پنجمین روز متوالی از دور تازه اعتراض‌های سراسری بار دیگر به خیابان‌ ریختند. معترضان شعار می‌دادند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم».
گزارش‌های از فضای امنیتی در اشتهارد حکایت می‌کند و نیروهای لباس شخصی برای مقابله با مردم مستقر شده‌اند.
شب گذشته نیز فضای شهر اشتهارد ملتهب بود. علی هندیانی، رئیس حوزه عملیه امیرالمومنین در اشتهارد شنبه به خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران گفت که ۹ شب گذشته به وقت محلی ۵۰۰ معترض به این حوزه عملیه حمله کردند و شیشه‌های آن را با سنگ و آجر شکستند. او از سردادن «شعارهای هنجارشکنانه» در حین این تجمع خبر داد.
او گفته پلیس خانه به خانه به دنبال مسببان این حادثه است.
بدین ترتیب تظاهراتی که در نخستین روز خود از محله شاپورنو اصفهان و چند شهر دیگر آغاز شد، اکنون وارد پنجمین روز شده است. راهپیمایان به گرانی و نابه سامانی اقتصادی و بیکاری معترضند و شعارهایِ تندی علیه نظام مستقر در ایران و مقامات ارشد جمهوری اسلامی سر می‌دهند. در چند روز گذشته تهران، شیراز، کرمانشاه، زیبا شهر قزوین و قهدریجان از جمله شهرهای ناآرام ایران بودند.

رادیو زمانه