به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۷

میشل بَشله، رئیس جمهوری پیشین شیلی، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شد

 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، انتخاب میشل بَشله، رئیس جمهوری پیشین شیلی، را به ریاست کمیساریای عالی حقوق بشر تائید کرد. انتخاب وی به پیشنهاد آنتونیو گوترش، دبیرکلِ سازمان ملل متحد صورت گرفت.

میشل بَشله از اول سپتامبر آینده در این مقام جانشین شاهزاده زید رعد حسین می‌شود که در انتقاد از کشورهای نقض کنندۀ حقوق بشر هرگز سیاستی ملاحظه کارانه نداشت و سخنان وی در مواردی موجب ناخرسندی مقامات این کشورها و گاه نهادهای بین‌المللی گردید. جانشین وی از زنان پُرتجربه در مشاغل ملی و بین‌المللی است.

میشل بَشله، کمیسر عالی جدید سازمان ملل متحد، نخستین زنی است که در سال ٢٠٠٦ بریاست جمهوری شیلی رسید و یکبار دیگر نیز در سال‌های ٢٠١٤ تا ٢٠١٨ همین مقام را بازیافت. او در فاصلۀ این دو دورۀ ریاست جمهوری، از ٢٠١٠ تا ٢٠١٣، بر آژانس تازه تاسیس سازمان ملل برای ارتقاء زنان ریاست کرد.
میشل بَشله، از اعضای پرنفوذ حزب سوسیالیست شیلی، پزشک جراح و متخصص اطفال، و پیش از ریاست جمهوری، وزیر بهداری و نیز وزیر دفاع این کشور بوده است.
میشل بَشله، که نام کوچک وی به یاد میشل مورگان، هنرپیشۀ پرآوازۀ فرانسه، بر او نهاده شده است، دختر آلبرتو بَشله، ژنرال نیروی هوائی شیلی است که به دلیل عدم همراهی با کودتای تحت رهبری اگوستینو پینوشه، به زندان افتاد و تحت شکنجه درگذشت. همسر و دختر وی، همو که اینک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل شده است، همان هنگام در زندان دیگری در بندِ کودتاگران بسر می‌بردند. آن دو پس از آزادی از زندان مدتی در استرالیا سکونت گزیدند. میشل بَشله پس از آن برای ادامۀ تحصیل به آلمان رفت و در لایپزیک و برلن در رشتۀ پزشکی آموزش دید و در بازگشت به کشور خود در جراحی و أطفال تخصص گرفت.
خانوادۀ بَشله فرانسوی تبار است و نیاکان او در بورگونی در مرکز و شرق فرانسه انگورکار و شراب ساز بوده‌اند.
میشل بَشله در سال‌های نخست دهۀ ٧٠ به حزب سوسیالیست شیلی گروید و دو دهه بعد به عضویت کمیتۀ مرکزی و دفتر سیاسی حزب نیز برگزیده شد. او که در سال‌های پس از برقراری دموکراسی نخست به عنوان مشاور در وزارت بهداری و سپس وزارت دفاع کار کرده بود، در مارس ٢٠٠٠ به وزارت بهداری و دو سال بعد به وزارت دفاع منصوب شد.
گزینش او به ریاست کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، به نگرانی بسیاری از انجمن‌های مدنی پایان می‌دهد. میشل بَشله، نه تنها تجربه‌ای درازمدت در مناسبات با دولت‌ها دارد، بلکه خود از قربانیان مستقیم استبداد و نقض حقوق بشر است.
او با این حال، از اول سپتامبر ریاست سازمانی را بر عهده می‌گیرد که در سال‌های اخیر با چالش‌های تازه روبرو شده و کنار کشیدن ایالات متحد آمریکا از شورای حقوق بشر، آنرا کم بنیه ساخته است. سخنان کمیسر کنونی، زید رعد حسین، که ویکتور اروبان، نخست وزیر مجارستان را «نژادپرست» و «ولگرد» خواند، دونالد ترامپ را «خطرناک» دانست و به رئیس جمهوری فیلیپین، رُدریگو دوتِرت، توصیه کرد خود را مورد «معاینۀ روانپزشک» قرار دهد، مناسبات سازمانی را که وی ریاست آنرا از سپتامبر آینده بر عهده می گیرد، با بسیاری مقامات دشوار کرده است.
میشل بَشله، در ٦٦ سالگی ریاست نهادی را بر عهده می‌گیرد که به سبب اوجگیری نژادپرستی و بیگانه ستیری و تداوم استبداد در برخی کشورهای جهان، به گفتۀ دبیرکل سازمان ملل متحد، اقدامات آن اثرات پُراهمیتی بر حفظ و اشاعۀ حقوق بشر دارد. 
رادیو بین المللی فرانسه