به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مرداد ۱۲، ۱۳۹۷

مجازات اعدام از آموزه‌های دینی کلیسای کاتولیک حذف شد

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک
مخالفت پاپ فرانسیس با مجازات اعدام پدیده جدیدی نیست. او بارها مجازات اعدام را عملی خشن و مخالف شأن و منزلت انسانی نامیده بود. اکنون واتیکان بر اساس تصمیم پاپ مجازات اعدام را از آموزه دینی کلیسای کاتولیک حذف کرده است.
سایت خبری "تاگس شاو" وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان روز پنجشنبه ۲ اوت (۱۱ مرداد) با انتشار گزارشی از غیرقانونی شدن مجازات اعدام توسط کلیسای کاتولیک خبر داد.

واتیکان در همین رابطه آموزه دینی خود را درباره مجازات اعدام تغییر داد. موضوعی که همواره از سوی پاپ فرانسیس اعلام شده بود.
بر اساس این تصمیم، از این پس مجازات اعدام تحت هر شرایطی از منظر آموزه‌های دینی کلیسای کاتولیک ممنوع خواهد بود.
شأن و منزلت انسان
بر اساس قرائت جدید این آموزه دینی، مجازات اعدام "تهاجم به شأن و منزلت آدمی" قلمداد شده و از این منظر منع شده است.
در آموزه جدید دینی کلیسای کاتولیک آمده است که «حتی اقدام به یک جنایت بزرگ نیز باعث از بین رفتن شأن و منزلت مجرم نمی‌شود.»
افزون بر آن آمده است که مجازات اعدام امکان بهبود رفتاری فرد مجرم را از بین می‌برد و نمی‌تواند خطا در قضاوت را نیز تصحیح کند.
در همین آموزه‌ی دینی آمده است که مجازات‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند کارآمدتر از مجازات اعدام باشند.
اینکه واکنش کشورهای مختلف و از جمله شماری از ایالت‌های کاتولیک‌نشین آمریکا به تصمیم واتیکان چه خواهد بود، ناروشن است. در شماری از کشورهای کاتولیک‌نشین و از جمله در ایالت‌های یادشده آمریکا، مجازات اعدام اجرا می‌شود.
واتیکان و مجازات اعدام
تا کنون مجازات اعدام از نظر آموزه دینی واتیکان در موارد خاص و در واکنش به جرایم سنگین مجاز بود. مجازات اعدام اگر می‌توانست مانع از ایجاد خطر برای جان دیگر انسان‌ها گردد، بر اساس آموزه دینی کلیسای کاتولیک ممنوع نبود. این آموزه از زمان هدایت کلیسای کاتولیک توسط پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۹۵ اساس کار واتیکان قرار داشت.
پاپ فرانسیس بارها و از جمله در سال ۲۰۱۵ آشکارا مخالفت خود را با مجازات اعدام اعلام کرده بود و این مجازات را اقدامی خشن و مخالف شأن و منزلت آدمی دانسته بود.

این در حالی است که حتی تا سال ۱۹۶۹ مجازات اعدام در شمار قوانین واتیکان بود. گرچه مجازات اعدام هرگز در واتیکان به مورد اجرا گذاشته نشد، اما در سال ۱۹۶۹ پاپ پل ششم، این قانون را از قوانین واتیکان حذف کرد. 
دویچه وله